• Zoe

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Vi körde igång med tassmetoden för 1,5 vecka sen, då jag ammat till sömns dag och natt i 6 mån. Pappan körde 2 nätter ensam och det gick bra, klar förbättring redan 2:e och 3:e natten, så skönt. Vi har gett honom ersättning 1 ggr per natt, eftersom han inte kommit igång med maten så bra än och behövde mer än han fick i sig (slutade ju amma hela nätterna).

Nu går det dock sämre. Efter 3-4 dagar började han gallskrika vid läggning, speciellt på dagen, och blir verkligen inte lugn i famnen. Så fort vi lägger ner i sängen är det gallskrik och att lägga nån tass på är inte att tänka på, han kastar sig åt sidorna och rullar runt. Skittrött, men blir inte lugn i famnen såvida vi inte gungar frenetiskt. Vad tusan gör vi? Jag blir gråtfärdig varje läggning nu på dagarna och det tar timmar. Jag har en dotter på 2,5 år som är hemma vissa dagar och det känns förjäkligt att inte kunna vara med henne när jag försöker natta lillebror i evighet. Vi kan inte ta varje lur i sängen då jag lämnar på förskolan och ibland måste vi ju vara ute, så vagnen och bilen sover han också i på dagen. Snälla hjälp! Jag tappar hoppet snart :(

• Zoe
    Mirali skrev 2013-05-28 12:56:33 följande:
    Om du blir gråtfärdig så märker barnet det. Jag förstår att det känns jättejobbigt att det även går ut över storasyster. Jag tänker också att man måste ändå lyssna när barnet uttrycker sina behov, ni får kanske fundera över hur mycket ni är beredda att kämpa för det här. Att gå från att amma hela tiden till ersättning bara en gång är också ett ganska stort steg för honom. Kanske är det bättre att gå tillbaka lite och sedan försöka igen när du hämtat mer krafter, eller om det går att du umgås med storasyster (gärna ute så ni inte hör skriken) och pappan nattar ett par nätter till? Men han kanske inte heller har lugnet och energin kvar som krävs? Jag tror att hur ni än gör så är det viktigt att ni bestämt hur ni ska göra. Diskutera fram ett tillvägagångssätt som känns som att det skulle kunna fungera och leda framåt utifrån hur situationen ser ut nu. Gå sedan in för det med lugn och övertygelse, så att ni utstrålar till barnet att "nu är det det här som gäller" Om det du gör bara får dig att känna dig ledsen och uppgiven eller stressad och arg så är det ingen idé att fortsätta så utan då måste ni byta strategi tills det känns okej för dig

Tack snälla för ditt svar! Det betyder mycke att någon lyssnar när det är jobbigt. Jag tror absolut du har rätt, vi måste nog tänka om och göra en ny plan. Vi har kommit in i en dålig cirkel och jag vill inte att lillebror ska få en massa dåliga känslor för sin säng och sovrummet. Jag är bara så besviken på att det gick så bra när vi körde igång och även de första gångerna jag sen skulle natta på dagen (pappan tar oftast på kvällen), kände att han verkligen köpte det. 4:e dagen blev det ingen tassning på fm eller lunchlur, jag hade besök av mamma gruppen så lillen fick somna i vagn oxh sen i selen. Sen på em när jag skulle tassa gick det jättedåligt. Har inte riktigt funkat sen dess, men kan den dagen verkligen förstört allt? Ibland känns det som att amningen förvirrar, jag ammar ju på dagen fortfarande, bör jag sluta för mer tydlighet? När jag sov borta första tass-helgen så ammade jag ju inte mkt, kanske bara en gång när jag var hemma på dagen, resten fick han flaska med ersättning eller bröstmjölk. Set gick ju bättre med sövandet då... Ja, jag är förvirrad minst sagt. Såklart känns det jättedåligt när min lille är ledsen och det funkar inte. Men jag fattar inte vad vi ska göra istället...natta i vagnen varje lur dagtid är svårt, då får jag nästan lämna dottern själv inne och det känns inte bra. Även om jag är precis utanför. Är hon med så somnar han inte på väldigt länge. Vi drog igång med tassandet eftersom jag höll på att falla samman av trötthet, jag fick ju ta varje natt och sonen vaknade varannan timme som bäst, ofta varje. Han tröstades bara av amning. Nu går nätterna hyfsat bra, pappan ger flaska och nattar om vid uppvak, än så länge funkar det och han vaknar en eller två ggr per natt nu. Så skönt! Är bara rädd att det ska gå tillbaks till som det var innan, om vi lägger ner tassandet på dagen. Men är det så vi ska göra? Natta i vagn pp dagen, jag får hitta ett sätt så det går ihop med dottern. Och sen bara tassa vid nattläggning, nattuppvak? Måste ha en plan, fixar inte att bli så trött som jag var innan, huva. :(
  • Zoe
    Mirali skrev 2013-05-28 17:43:35 följande:
    Tycker absolut inte du ska sluta med amningen bara för detta! Men jag hör också till de som tror hårt på att man bör inte sluta amma innan barnet är ett år om man inte har särskilda skäl. Helst inte före 2år, vilket är den internationella rekommendationen. Sedan är såklart "särskilda skäl" individuellt och var och en gör som de vill, kanske skulle det göra att han lär sig detta snabbare och om det verkligen känns viktigare för dig så kör på det. Men tänk ett varv till, har du väl slutat amma kan du antagligen inte börja igen. Det behöver inte alls vara du som har "förstört" vanan med att söva honom på annat sätt, det är klart att han måste kunna sova i vagnen eller någon annanstans ibland, men kan ju inte vara hemma jämt. Det kan vara en tand på väg upp, lite växtvärk eller något annat som gör att det kryper i kroppen på honom. Det kanske inte passar honom att försöka med nya vanor just den här veckan för att det är något annat som händer i hans kropp nu som kräver mycket energi. Bara ni kan veta vilken plan som passar er. Om det var jag skulle jag som du säger söva på andra sätt när det är som svårast, t ex i vagnen eller amma till sömns, att amma till sömns måste inte bli tabu bara för att ni inte vill göra det varje gång. Om det fungerar att pappan tar de flesta uppvaken på natten är ju det bra och kanske kan ni återinföra tassandet bara då till en början? Utom den gången han ska få flaskan, vilket bör ske ungefär samma tid varje natt. Men som sagt, bara hur jag tänker spontant. Försök göra vad som känns enklast och mest praktiskt för er, det är ni som ska orka fortsätta.

Ursäkta att min text blir i en enda lång rad, måste vara iPad:ens fel. :) Tack för svar igen! Jag känner inte heller att jag vill ge upp amningen riktigt ännu, men sömnbrist manar fram desperation. :) Jag fortsätter på dagen några ggr, sen tar pappan flaska på natten. Vi tar vagnen nu på dagen, för som du säger ( vilket är bra att höra ibland) så känns det ju bara jobbigt och vill ha lite mer harmoni med min son än timmar av skrik innan sömn. Är nog bara rädd att vagnen ska sluta funka och jag står utan alternativ. Men, ska ju inte gå händelserna i förväg, vilket jag ofta gör. Han fick sina två första tänder samtidigt som vi började med tassningen, såklart kan det spelat in. Kanske försöker på nytt om ett tag! Tyvärr vaknar sonen nån gång mer på natten nu, känns som han sov lite bättre på natten när vi tassade på dagen, men samtidigt var det ju mkt mer jobbiga känslor för oss alla. Lite dubbelt där, hm. Får se hur det utvecklar sig... Ska köra på ditt tips, att mata en gång på natten och övriga ev uppvak tassa. Så får det bli! Hatar att jag är så känslig för gråt, det bara skär i mig...och gråter gör han, ibland blir han inte lugn på länge i famnen på natten, och då slutar det oftast med att jag ammar. Inte dumt såklart, men rädd att det blir en ond cirkel och att alla hans uppvak kommer kräva mat igen, som det var innan. Tycker du det är idé att väcka en ggn samma tid och mata med flaskan, sen resten av hans egna uppvak tassa? Kan ske blir mer tydligt då? Konstigt att få mat ibland och ibland inte tänker jag?
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola