~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Jag började med tassmetoden på kvällen på vår nu 11 månader gamla son för ca 4 månader sedan. Det gick jättebra och vi var så nöjda. Sen var jag bortrest med barnen under en vecka och använde mig inte då av tassmetoden. När vi var hemma igen så var det mycket svårt att komma in i de goda vanorna igen.
Jag behöver tips och råd från er med mer erfarenhet för att få till detta. Jag får fortfarande efter så här lång tid gå in och tassa flera gånger på kvällen och vid daglurarna. Det har gått åt rätt håll, han är mindre ledsen och håller mer på att ställa sig upp i sängen, kravla runt. När han blir ledsen går jag in, ibland lite innan för jag hör att att han gnäller om lite hjälp, så lägger jag ner honom på sidan eftersom han verkar somna bäst då, lägger på tassen eller om han behöver så har jag klappat honom längs med kroppen. Jag får kanske gå in ca 3-6 gånger.
Har försökt att stanna något längre hos honom eller gå ut lite snabbare och fler gånger men det känns inte som något hjälp eller så kanske jag bytt taktik för snabbt.
Svårast är på förmiddagsluren då det fortfarande tar ca 20 min att söva honom. Det känns som alldeles för länge, eller vad säger ni? Kanske jag borde backat eller provat något annat men jag kände inte heller att jag ville gå tillbaka till att söva honom i famnen. Kan ju också hända att 8-måndersångesten ställde till det för oss?
Vi har fasta rutiner och siktar på följande tider
7.00 vakna
7.30 frukost (ammar också innan vilan)
9.30 sova inne 1 tim
12.00 lunch
14.00 mellis
14.30 sova 1 timme i vagnen ute, där det nu går bättre och bättre att somna själv
17.00 Middag
18.30 kvällsslurk och amning
ca 19.15 Sova
Hur går jag vidare, främst med daglurarna? Vad ska jag ändra? Vi längtar efter att vår lille skatt ska få somna utan att vara ledsen, dessutom känner jag att jag behöver lite mer tid med mina två töser på 5 och 7 år.
Jag har inte lyckats att få rummet helt mörkt delvis pga vi har lite dålig ventilation och behöver ha fönstret och dörren lite öppna. Försöker även under dagen bjuda på närhet, skatt, frisk luft och mat med extra fett. Kan också tillägga att han ända tills idag när han började krypa, bara ålat sig fram samt hasat på rumpan. Lite sen i utvecklingen med andra ord. Kanske blir han ännu lite tröttare nu när han kryper mera?
i natt ska jag ta tag i nattamningar också och hoppas att det ska hjälpa att komma in i bättre rutiner.
Tack för en jättebra tråd!