~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Tänkte se om jag kan kicka igång denna tråden igen för jag behöver lite råd!
Har provat att tassa min tös i 2 nätter som vaknade 100 ggr (liiite överdrivet men så kändes det) varje natt och ville amma och typ vägrade släppa taget om mig mot slutet. Har haft stökiga nätter sedan födseln pga att hon svalt luft som inte velat rapas upp. Nu var gränsen nådd vid dryga 10 månader. Hon har alltid varit svår att "bli av med" vid nattning. Oavsett om hon är i famnen, vid bröstet eller i bärsele.
Eftersom tråden är så oerhört lång hittar jag inte svaren på mina frågor.
Fråga 1) När jag ska lägga ner henne efter att hon kommit igång m skriket hinner jag bara luta mig över sängen för att hon ska börja skrika igen. Ska jag ändå lägga ner? Ska jag låta henne ligga en stund trots vrålskrik?
Fråga 2) När hon kommer upp i famnen blir hon numer lugn på en gång, men det tar ett tag innan hon slappnar av - snyftar lite och håller andan. Hur länge ska jag behålla henne i famnen. Bara tills hon är tyst eller tills hon är avslappnad?
Fråga 3) Eftersom hon ammat hela nätterna tidigare har hon inte ätit bra på dagen heller. Därför tror jag hon varit rätt hungrig frampå småtimmarna. 2a natten gav jag henne lite gröt (gillar inte välling). Efter det somnade hon fint (men vaknade strax av avd jag tror en mage som knorrade). Jag trodde ju att detta skulle leda till att hon nu skulle börja äta på dagen - men icke. I dag har hon ätit extremt lite och dessutom tror jag det kommer fler tänder. Hur ska jag förhålla mig till detta?
så till sist... fasar en del för denna tredje natt. Tycker nämligen inte att det blev så mycket bättre mellan första och andra. Vitsen är ju att hon ska förstå att hon kan somna själv i sin säng. Men det känns snarare som att hon somnade av ren utmattning och jag vet inte ens om jag hann lägga ner henne innan hon hunnit somna efter 100 (tja, inte riktigt då men MÅNGA) upp och nerläggningar.
Tacksam för snabb respons inför natten. Har jag tur så kanske nån läser