• chislin

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Ok, är helt ny på denna metod...har inte börjat med den men funderar om den skulle passa oss. Mina frågor:

1. För att natten ska fungera måste ju dagen fungera bra också som jag har förstått det. Jag försöker med rutiner men problemet är att min lille kille inte får till längre dagslurar än 30 min.....han vaknar och är pigg och glad....sen blir han trött fort igen. Vet inte hur jag ska göra för att förlänga dessa och så få in bra dagsrutiner med sömn och mat. Tips någon?

2. Ska man använda tassen bara när bebis gråter? Ex om han vaknar mitt i natten och verkar glad och ligger och pratar.....hur gör man då?

3. Ska man gå ut ur rummet när bebis tystnar? Eller sitta kvar och vara "beredd" med tassen?

Tacksam för svar från alla som vill dela med sig! :)

• chislin
    ModestyBlaze skrev 2014-07-21 21:02:24 följande:
    Hej, hur har det gått för dig? Har du fortfarande frågor? Skrattande
    Hej, jo....samma frågor som tidigare eftersom jag inte fått några svar...:) Har inte börjat med metoden än (killen är inte 6 mån än) men funderar starkt på det. 
  • chislin
    ModestyBlaze skrev 2014-07-24 11:26:19 följande:
    Hej,

Det brukar ta 4 dagar att införa rutiner och sen upp till 2 veckor för nya rutiner att sätta sig. Så det gäller att man håller fast vid dessa ordentligt. Nyckeln brukar vara mat i denna ålder. En 6 mån är hungrig, jättehungrig och att ge en mosad banan extra innan långa luren mitt på dagen är ett tips. Men jag skulle införa mycket mera mat.

Ja tassning används BARA för att lugna ledsna bebisar, glada, joller m.m. låter man vara tills de antingen somnar eller gråter och måste lugnas. Det är ingen "söva metod" utan en lugna ledsna barn metod.

Nej inget "beredd" med tassen de måste få en chans att säga sin mening också. Så man går ut direkt de är lugna och in igen om det behövs, men våga "lyssna" av HUR det låter. All gråt är inte KRIS. Hur låter de? Sen in och lugna, direkt ut igen. FÖrsta natten kan man gå in och ut 100 ggr utan problem men borde minska med tiden.
    Tack för svar!
    Ska fundera vidare. Just nu är det alltid gråt vid läggdags. Först bökar han runt i sängen i en halvtimme, försöker krypa osv, sen börjar gråten....Jag har en väldigt sprattlig och rörlig bebis så det är ganska svårt att liksom lägga en tass på ett sälle eftersom han rullar runt och har sig. Men det kanske inte spelar ngn roll vart tassen hamnar?

Inatt var det vakna och gråta några gånger...och det stegrar om jag inte kommer. Oftast är det enda som hjälper att han får snutta lite på flaskan....vare sig det är mjölk eller vatten, verkar inte spela ngn roll. Nappen har vi slängt för ca en månad sen då den störde sömnen mer än hjälpte.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola