• Hoya

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

postade detta inlägg i en annan tråd oxå! Ursäkta längden..

Har precis börjat med tassmetoden och det går verkligen INTE bra och behöver nu tips och råd från er.

Lite bakgrund:

Min son är 5 månader. Första månaden somnade han hur lätt som helst lite varstans. I och med at than har syskon blev han dock förkyld och fick lite svårt att andas. Därför fick han sova upprätt i min famn dagtid. Det blev svårare och svårare att få honom att somna och nu krävs det att man har honom i famnen, går runt och skumpar och gärna buffer på rumpan! Sen går det absolut inte att lägga ned honom utan han ska sova i famnen på dagen. Inför natten har jag ammat honom till sömns (enda tillfället då det funkar) och sen lagt honom i sin spjälsäng. Generellt sover han sen väldigt bra på natten, och det är alltså inte nattuppvaknadet som är problemet för mig utan framförallt dagarna.

Har alltså provat tassmetoden, då den later så fin. Lägger jag lillkillen i tid kan han ligga och spana själv i sängen, sen börjar han skruva på sig och liksom försöka komma till ro. Då detta inte går börjar han ganska direkt skrika. Jag prövar att lägga handen och sen tar upp. Efter bara några ganger blir han inte lugn i min famn. Jag vill ju inte trösta genom att vagga/skumpa då han ju kommer somna och det är ju detta jag vill komma bort från. Idag tokskrek han i min famn tills han tillslut somnade. Hur kommer jag vidare? Ska jag fortsätta att låta honom skrika och somna i min famn ett tag?

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola