Inlägg från: gosigmamman |Visa alla inlägg
  • gosigmamman

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Har precis börjat med tassmetoden och det har dykt upp lite frågor. Jag orkar tyvärr inte läsa alla sidor så jag hoppas nån är vänlig att svara även om det skrivits om det tidigare. Min 7 månaders tjej blir ledsen direkt när jag lägger henne i sängen och jättearg om jag sen försöker lägga dit min hand, smeka huvudet eller liknande. Hon blir tyst när jag lyfter upp henne men ledsen så fort hon läggs i sängen igen. Hittills har hon somnat av slump känns det som. Hittar ingen rutin på metoden känner jag. Någon som varit med om liknande situation? Vad ska jag göra? Det känns i nuläget som jag inte kommer hitta någon lugnande effekt. Jag har testat med att lugnt säga schhh om och om igen i hopp om att det kan lugna henne framöver. Vad tror ni om det? Tacksam för alla tips och råd jag kan få. Vill verkligen få bukt på sömnen innan hennes pappa kommer hem (är bortrest nu) eftersom han inte alls klarar av att höra henne vara ledsen.

• gosigmamman

Tack trulle82! Alltid skönt att höra att det finns andra som haft det likadant. Natten till idag var den bästa hittills då dottern vaknade men somnade om själv alla gånger utom en. Jag hoppas att det betyder att hon börjar känna sig trygg i sängen nu. Vi får se hur det går idag. Förmiddagsvilan förstördes av en bajsblöja precis när hon skulle somna så det blev en långkörare med mycket gråt men nu sover hon iaf.

Jag undrar också över era erfarenheter av att sova borta. Fungerar det automatiskt bättre när sömnen hemma blir bättre? Jag är lite i det läget att jag funderar på om jag borde hålla mig hemma tills hon sover bättre. Hur gjorde ni?

• gosigmamman
    Lindask skrev 2015-02-07 20:51:14 följande:

Använder metoden på min 5 veckors tjej funkar ik. Men ska metoden användas på alla sovpass eller bara på natten?

Jag tyckte de var tydligast för dottern att göra lika på alla sovplats men det gör man nog som vill.
  • gosigmamman
    trulle82 skrev 2015-02-18 10:04:56 följande:

Hur har det gått för dig?

I helgen ska vi också sova borta..får se hur det går!!!

Det har gått ganska bra för oss. Sömnen har helt klart blivit bättre och vi har sovit borta tre nätter med bra resultat. Pappan kom hem i förrgår så nu arbetar jag hårt med att få med honom på den nya metoden. Han har åtminstone erkänt att hon känns mer harmonisk nu när hon sover bättre på nätterna.

Hoppas det går bra att sova borta för er med!
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola