• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Mamasnest - kanske din tassmetod blir
    1) Lyssna 2) Scchhh:a 3) Tassa

Hoppas att lillan lillans aptit börjar växa dagtid nu då hon äter lite mindre mjölk på natten! Kramar!

• didilej

Älskar livet - Tipset om att lägga ner, lägga ner och lägga ner igen fick jag från en som jobbar med just nattrasslare på Mannerheims barnskyddsförening. Vi är inte där ännu så därför kan jag inte ge några mera handfasta råd, ifall ingen annan i tråden har några tips. Dock har jag skrivit tidigare att då det gäller att bryta en dålig ovana så får man räkna med att det först blir jobbigare innan det blir bättre, så jag antar att samma sak gäller här. När han har stigit upp tillräckligt många gånger inser han att det inte är någon vits för mamma lägger ändå ner honom direkt varje gång. Givetvis skall det inte bli någon lek av det hela utan ett lugnt sakligt nedläggande med efterföljande tass och gärna utan ögonkontakt (hur mycket det sedan syns i ett mörkt sovrum) då det kan aktivera barnet.

Angående att ha det beckmörkt i sovrummet såg ju nu då jag läste genom mina papper i morse att där stod att vissa barn blir rädda ifall det är riktigt beckmörkt i sovrummet och att de kan lugnas av en svag nattlampa - kanske också kunde vara något som kunde fungera för någon?

Angående mantran så hade jag också ett sånt som jag loopade i huvudet då vi tassade "allt är lugnt, lugna ner dig nu" och sa det också högt ifall lillen var riktigt ledsen. Nästan samma som jiiipppiiis mantra Tror också att mycket mera än man tror av ens egen sinnesstämning smittar av sig på barnet!

• didilej

mollysmamma - vilken bra natt !

x karin76 - Inte var det lätt de första nätterna för oss heller. Och det är nog många andra i tråden som vittnar om samma sak. Förstås VAR lillen hungrig - han fick säkert i sig största delen av sin energi nattetid medan jag nattammade. Efter några nätter utan mat stabiliserade sig dock ätandet och han började äta mera på dagen i stället. Men om du känner att du inte vill sluta nattamma till priset av att några jobbiga nätter så är det rätt lösning för dig Tror man inte på det man gör blir det sällan bra!

• didilej

jiiipppiii - jag hade ju missat ditt inlägg. Grattis

• didilej

Mollys mamma och jiiipppiii - det tar nog några nätter innan det hela riktigt sätter sig men genom att själv hålla er lugna och hela tiden försöka tänka "gör så lite som bara möjligt" går det hela tiden åt rätt håll. Vi hade någon bakslagsnatt också innan Det Stora Lugnet inträdde

Mamasnest - era nätter har ju faktiskt blivit mycket bättre då

x karin76 - då man har upprepat tass - smekning - famn tillräckligt många gånger börjar det tillslut räcka med bara tass Första gångerna har det precis som du skriver närmast motsatt effekt då bebisen inte förstår vad man håller på med

Sousafon - märker du att den bebis annars också är mitt i 8 månaderstrasslet (gråter mycket på dagarna t.ex.) är det nog säkert bäst att vänta tills han är lite mera stabil innan du börjar införa en ny rutin som ju förstås känns otrygg i början för barnet. Märker du att han är jätte, jättehungrig på natten så försök att ge så mycket mat som det bara går på dagen. Vår pojke är ju samma ålder som er och han äter som följer
    morgonmål: havregrynsgröt gjord på 1 dl havregryn och dryga 2 dl vatten + bröstmjölk
    lunch: 2 (små) burkar barnmat, ibland mera + bröstmjölk
    mellanmål: 2 (små) burkar fruktpure + bröstmjölk
    middag: samma som lunch
    kvällsgröt: samma som morgonmål
    Alltså helt MASSOR med mat. Visserligen kan man inte jämföra hur mycket barn äter - alla har ju olika ämnesomsättning mm men som en jämförelse. Jag har märkt att nu då lillen blivit mera rörlig har också aptiten ökat.
    Att äta massor på natten är ju en vana precis som allt annat. De som äter nattsmörgåsar är ju hungriga då de vaknar men det är ju nog en vana man KAN vänja sig av med. Samma tänker åtminstone jag mig det hela med bebisar. Det är något av en ovana att äta massor på natten och dåligt på dagen och då måste man som förälder försöka vända dygnet rätt på den punkten ifall man känner att man inte orkar mera. Många i tråden har hållit kvar några nattmål men personligen tycker jag att man lika gärna kan ta bort alla nattmål om man en gång tassar. Då får man helt bort kopplingen mat-sömn - men alla gör som det passar bäst för just en själv och ens eget barn!

• didilej

ak o krypet - det du skriver tycker jag är jätteviktigt att komma ihåg. Alla - både barn och vuxna - sover på sitt sätt; vissa vaknar några gånger på natten och andra sover som stockar. Det kan ingen kur i världen ändra på, den stora skillnaden är ifall barnet (eller den vuxna för den delen ) är tryggt och vet att man skall sova då det är mörkt i rummet och vet hur man gör då man somnar om själv

grodiz - vi "tjuvstartade" med att bara tassa vid läggning medan vi väntade på vår tassningshelg (då mannen var ledig). Nu var ju vår lille förstås yngre än er men det fungerade fint och var bra övning Vi märkte också genast att kvällarna blev lugnare (före vi tassade alls tror jag att jag drog fram bröstet ca var 20 minut mellan 20 och 22...)

• didilej

Oj, vad härligt snabbt FL är nu

Sousafon - jag förstår så innerligt väl att du är trött och önskar få ordning på nätterna. Har man en gång bestämt sig så känns det onödigt att måsta vänta en enda natt till. Å andra sidan - om du som mamma känner på dig att just nu inte är bästa tidpunkten (utan att liksom _utgå_ från att han har det jobbigt nu - ALLA barn lider ju inte av åttamåndersångest) så är det säkert bäst att vänta någon vecka. Det ger ju också dig chansen att bygga lite av den motivation som ju nog behövs där mot morgonsidan då man tassar. Låter ju jättebra att han redan äter bra på dagen, då kan du ju själv känna dig lugn med att han får all energi han behöver och slipper det osäkerhetsmomentet!

• didilej

x karin76 - någon annan än mamman är bra på så vis att bebin inte blir "stimulerad" av mjölklukten. Det kan också vara så att mamman är så trött att hon inte orkar ta nätterna och då är ju någon som är mera utvilad ett bättre alternativ. För oss fungerade pappa bra men som synes i tråden är det inte så alltid - som vanligt när det gäller barn måste man prova sig fram till vad som fungerar

sassa76 - Grattis till den fina natten ! Det är nog ett tungt jobb att vända skutan på rätt köl, det håller jag med om!

Mamasnest - det som jag funderar är ifall din lilla busprinsessa ändå äter lika mycket på natten som tidigare och därför inte äter mera på dagen? Att hon liksom inte snuttar så mycket mera utan i stället äter mera per gång och därför inte blir hungrigare dagstid... Sedan är ju inte fyra dagar så hemskt lång tid i bebissammanhang, så fortsätt du bara lugnt och tryggt på den inslagna vägen Vi hejar på dig här i tråden

• didilej

D S - jag tänkte faktiskt på dig idag och undrade hur det gick för er Era nätter låter ju lugna och sköna!

Philips mamma - så nu återstår valet ifall det är dottern eller maken som skall få sova kvar i sovrumet Jeps, ett uppvak är heeelt ok tycker jag också. Krya på er!

• didilej

Oj, så mycket ni skriver Skoj att många gullungar har börjat äta bättre på dagen! Det där med att ta bebisen i egen säng, eller snarare inte ta, är jag superstrikt med. Men det beror nog också mycket på att jag _vet_ att lillen inte alls skulle sova bättre i min säng utan snarare tro att det var lekdags.

Här trasslar vi på med lite tidiga morgnar efter att jag infört två dagslurar i stället för tre. Nu skall jag skriva upp EXAKT hur lillen sover i en vecka för att försöka hitta något samband mellan hur mycket och när lillen sover samt vilken tid han vaknar på morgnarna och hurudant humör han är på. För att liksom kunna optimera det hela... tycker om att ha lite koll på tider och så Lillen tycker dock inte att det är så skoj att fungera som en maskin så han gör lite olika från dag till dag Nå, snart har vi en ny rutin som fungerar, man måste bara låta det sätta sig några veckor.

Varför de små liven vaknar är ju nog svårt att svara på. Börjar man fundera alltför mycket på ifall de har ont t.ex. tror jag att det är bra att fara på en läkarkontroll och få bekräftat att allt är ok. Då behöver man inte fundera mera och överför inte heller den osäkerheten inombords till barnet.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola