Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

2grabbsmamman skrev 2013-02-07 08:25:31 följande:

Kan man köra på små, små steg, eller bör man börja gå ut på en gång? Tänkte om det går att först vänja vid att somna utan famnen (där jag är nu), sedan vänja vid att somna utan tassande, sedan somna med att man bara sitter bredvid osv. Hoppas du förstår vad jag menar... Sen sover han precis bredvid vår säng, så på natten går jag ju aldrig ut.

Jodå, om det får DIG att må bättre så är det ju en väg. Men det är inte nödvändigtvis det skonsammaste för barnet om du hänger med? Men känner du dig trygg och kan förmedla trygghet så, är det ju helt ok. Det kommer dock att ta MYCKET längre tid och för varje "baksteg" du gör kan du stöta på protester. Men allt går så klart!

Du har ju möjligheten att gå in 100 ggr om det behövs, så det är mycket bättre att gå in 100 ggr än att stanna för länge enl. min åsikt och för att du skall få lite större resultat. :) 
  • ModestyBlaze
    Tjej78 skrev 2013-02-11 14:17:46 följande:
    Vilken bra tråd!! En fråga, hur gör man när lillan ligger i vagnen, nerbäddad i alla lager nu på vintern? Är det okej att vagga henne i vagnen när hon sover där och köra tassmetoden i spjälsängen? Hon är i dag 4 1/2 månad och sover i vagga i vår sovrum men vi tänkte byta till spjälsäng till helgen med vyssanlull tassar för att sakta vänja henne av vaggandet för att sedan vid 6 månader flytta in henne till eget rum och då börja med tassmetoden. Kommer ju vara lite varmare då så det blir kanske enkelt att köra tassmetoden i vagnen i alla fall..... Ta gärna emot tips och synpunkter :)

Hej, mitt förslag är att du gör samma som tassningen fast du vagnar vagnen. Drar den fram och tillbaka. SÅ fort hon är upprörd, drar du vagnen, stannar så fort hon tystnar. Så hon lär sig att somna i stillastående vagn. Då kommer du ha massa gratis sen när du flyttar över till spjälsäng.

Vill du gå ut och gå med vagnen så låt henne somna i stillastående, vänta 10 min sen kan du gå. Strunta tycker jag i vyssan lull tassarna. Men det är bara en åsikt. Cool 

• ModestyBlaze
    Tjej78 skrev 2013-02-26 12:29:41 följande:
    Två frågor, är det ok att fortsätta strycka fingrarna över ögonen om man slutar innan hon somnar precis som med handen? När man gör tassmetoden, då får man alltså inte prata, vyssa, sjunga eller nått annat, det är bara hand på bröstet som gäller? Hur gick det till för dig när du gjorde det?

Nej tanken är ju att du skall göra så lite som möjligt, visst? Så om du gör säg 2 ögonstrykningar som "markering" och sen går ut är ju allt väl. Men om du strycker ögon, sjunger, vyssar, pratar jag då gör du ju liksom allt och hela repertoaren och ingen tassmetod. Eller hur?

Mitt förslag är att du inför alla "Mysrutiner" utanför sovrummet. Så gjorde jag, bus, skratt, läsa saga, ge välling m.m. sen flyger man in färdig borstad och klar i sin redan mörka säng och så gör man en markerings grej man kanske har, om det nu är lägga tillrätta, stryka ögat 2 ggr eller så. Sen UT! Försök inte att knyta sömnen till dig som person så mycket utan till barnet självt så mycket som möjligt.

• ModestyBlaze
    Trötter24 7 skrev 2013-02-26 13:42:44 följande:
    Här är en till som kör med tassmetoden. 8e natten bakom oss i natt och nu har lillkillen (10 månader) sovit hela två nätter från 21-5 i ett kör. Sen brukar jag amma honom för att sova fram till 7-8 då vi stiger upp. Håller fingrar och tår i kors att det börjar ta sig :)
    Problemen jag stött på är att steg 2-3 aldrig fungerat på honom utan om han varvat upp sig har jag fått svänga honom på sida och buffa i rumpan, men oftast hamnat ta upp honom i famnen. Svårt att göra mindre och mindre då han inte vill ha en hand på sig (sover på rygg). Men nu verkar det som om han lärt sig somna om 9/10 gånger i alla fall.
    På kvällen har han alltid somnat bra av sig själv i sin säng och sov som en dröm tills han fyllde 6 månader. För dryga veckan sedan fick jag nog av sömnbristen, väckts varannan timme hela natten, alla nätter i fyra månader.
    Nu lever jag i hoppet om att han börjar sova bättre och längre, ser ju framsteg alla nätter :)

Grattis till förbättringarna! Fortsätt göra kortare och kortare tid så blir det nog bra skall du se.
  • ModestyBlaze
    nymamma12 skrev 2013-02-26 15:12:47 följande:
    Men , min fråga är, som inatt tex när han gnydde kl 3. Jag gick in o där ligger han med vidöppna ögon och pigg. Mitt sätt är att antingen lägga på sidan och buffa medan jag vaggar sängen eller i nödfall ta upp i famn o söva om. Grabben är 6 mån nu så nu måste vaggningen sluta, tung är han..
    Vad gör man om han är pigg mitt i natten o börjar nästan jollra o blåsa bubblor mm? Känns som om han bara skulle titta konstigt på mig om jag la handen på honom. Armar o ben skulle börja sprattla som aldrig förr i det känns som om han bara skulle bli mer uppjagad?
    Hur gör ni med amningen? På bestämda tider ca , eller när ger ni mat? Svårt att veta ibland när de gråter och vaknar tycker jag.. Vad de vill ha..

Tack:)
    Jag personligen är inte så "pro" att man skall mata på natten och tassa andra gånger, hur skall då liksom barnet veta när vad är vad kan jag tycka?

MEN, om jag nu ändå inte stod ut och måste tassa, så skulle jag boka in mera mat på dagen, massa mat, för en 6 mån är HUNGRIG kan jag lova, jättehungrig.

Sen kanske du skall sätta av säg 2 tider på natten då du ger mat i sömnen så kallad "dream feed" då matar man sömnigt barn utan att de initierar, typ säg när du lägger dig kl. 23 och sen kl. 04 är klassiska tider. Då behöver barnet inte vakna och undra om det serveras käk eller inte. Då kan också du med lugn och ro tassa alla uppvak och styra över dem du har.

Det är mitt tips.     
  • ModestyBlaze
    Tjej78 skrev 2013-02-26 20:36:36 följande:
    Dessa sk dream feed, gör ni det liggandes då, bara sätter flaska till munnen medans barnet ligger kvar i sängen. Är de inte risk att de spyr? Min tjej är ganska kräkig av sig och när hon är vaken måste hon bli rapad efter att hon ätit, hur gör man då nattetid om hon inte ska vakna? Tips, någon?

Använder du flaska så håll lite i huvudet och erbjud mat, vissa tar upp och matar när de halvsover. Höj huvudändan på sängen med 7 cm så brukar all luft komma upp. Speciellt om de sover på magen.(Med larm skall tilläggas) :)
  • ModestyBlaze
    nymamma12 skrev 2013-02-26 20:56:11 följande:

När barnet vaknar o är pigg på natten, hur hanterar man det?

Man gör absolut INGENTING, kolsvart rum så de inte ser handen framför sig och sen är man dödstråkig. Sover man i samma rum andas man HÖGT som om man sov. Avvakta om det blir riktigt ledsamt och måste verktygas.
  • ModestyBlaze

Hej, Det är JÄTTEVANLIGT att det är så här natt 1-3. Man kan få ta upp och lägga ner 100 ggr. Det är inget konstigt. Men man tar inte upp direkt, utan försök lungna på plats först. Inget vysh och inget gung eller mys. BAra lugna, inte trösta eller söva.

• ModestyBlaze

Hej,

Jag vill bara poängtera att detta är ingen skrikfri metod, har man det intrycket så blir man så klart besviken.

Skillnaden på TASS metoden och typ 5MM är ju att man FÅR lunga sitt barn, plocka upp det osv.. så de inte skriker ENSAMMA i sin egen LEDSAMHET. Men skrifri, nej...

Så jo, man kan få ta upp och lägga ner 100 ggr den första och andra natten.

Jag fick lära mig av min son att jag hade "överarbetat honom" något fruktansvärt och när han blev lämnad ensam i 16 sek så hörde jag en suck och han somnade. Gissa om in förvåning när jag liksom insåg att min närvaro var mera störande än lugnande. Så ligger de inte och skriker hejdlöst i flera minuter så kan ju ett par sekunders avvaktan inte skada tänker jag. Det gäller liksom att lyssna på sitt barn och deras signaler.

Vissa blir helt klart överstimulerade av att man plockar upp och lägger ner, eller håller på och tar på dem. 

Dock vill jag poängtera, trivs man med samsovning, leta då inte fel där inga finns. Samsov och njut, man "måste" inte lära sig somna själv. Utan tanken är att om man lär sig somna själv så lär man sig också somna om själv om man vaknar på natten. Funkar för väldigt många.            

• ModestyBlaze

Tanken är inte att man pratar eller sjunger, Man tassar för att lugna med minsta möjliga insats. Det är ingen "söva metod" det är en lugna lära barnet sova själv metod.

Men visst vissa sjunger ju vid läggning, men det är inte en del av "ren" Tassning. Då gör man lite som man själv vill. Och jo, det funkar ju utmärkt, bara man tror på det med 100%.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola