carolinacarolina skrev 2008-03-29 09:21:48 följande:
Varför blev han så otrygg? Har jag gjort något galet tror ni? Hur göra imorgon kväll? (Förutom att vara konsekvent vid tassning!)
Inte tror jag att du har gjort något galet! Han kände sig nog lite otrygg för att det var nya rutiner och han inte visste riktigt hur han skulle förhålla sig till dem. Liksom "varför fungerar det inte som vanligt?" "jag tycker inte om när jag inte vet vad som händer!". Efter några tassningstillfällen blir tassningsrutinen så småningom också lika trygg som de gamla tröstningsrutinerna. Så fortsätt bara lugnt och tryggt
Jiiipppiii - ja, alltså det verkade ju som om han svängde sig efter att han somnat (alltså en stund efter att han börjat andas lugnt och djupt)?!? Himla skumt...
Jag har försökt surfa runt lite om det här idag och tydligen är det så att då barnet befinner sig i någon stark utvecklingsfas och sover ytlig sömn "tar hjärnan över" och fortsätter öva på det som varit på tapeten på dagen, typ. Det som verkar positivt är i alla fall att de flesta skriver att det går om på max några veckor
Funderar på ifall jag skall rulla några handdukar och lägga runt honom i sängen så att han inte kan rulla runt för han blev ju så förskräckt då han somnade och vips befann på alla fyra följande gång han slog upp ögonen. Jag skall också återinföra nattlampan för pappan sa att det som till sist fick honom lugn var då han tände hallampan och därmed fick in lite, lite ljus till sovrummet. Och så har jag dragit fram gästmadrassen så att gossen har fått rulla runt vilt på mjukt underlag så att han inte känner att det är något han måste passa på att göra på natten... Skall låta honon gymnasticera där mera ikväll också
Har funderat lite på tassningsstrategi också och tror att det bästa blir att man låter tassen vila ganska tungt på honom så att han inte kommer åt att snurra och därtill gunga sängen (har vyssanlulltassar) i stället för steg 3... Det var liksom ingen vits att ta upp honom i natt för så fort man lade ner honom snurrade han runt och så var man tillbaka på ruta -3 igen... Då blir du ju lite samma tänk som med att lägga ner ett barn som står upp 100 gånger; det är ingen vits att ens försöka för mamma lägger ner mig/svänger mig varje gång. Samtidigt tänker jag att han KAN ju lika bra sova på mage och då är det "onödigt" att svänga honom. Fast magläge för honom verkar ju just nu betyda fast forward... äh, som jag velar. Nå, ännu är det några timmar kvar till natten