Philips mamma skrev 2008-02-23 18:57:35 följande:
Låter som vår natt inatt Hoppas denna kommer bli lite bättre men vet inte ifall Nova "kommer ihåg" att det är lika bra att somna om eftersom det ändå inte blir nån mat. Natten var hemsk, fy vad vi är trötta idag. Återkommer imorron efter natt nr 2 med denna metod Jag höll på och tassade mellan 21-01 typ sen mannen 01-6 ca. Då ammade jag eftersom ena tutten var stenhård och Nova somnat från gröten igår. Nu ska hon få gröt vid 19,sen läggning med amning runt 20. Vad tror ni om det?Är det ok att buffa?? (ganska hårt i början) För Nova blev helt hysterisk så smekningar hjälpte inte...Bra tråd!!
mitt råd till er som ammar.....gör det inte på natten, eller med avsikt om att barnet ska somna om igen på morgonen.
om ni tänker amma och inte tassa om (till ex. kl.6 när det är ett gränsfall) så tycker jag att ni tänder lampan och pratar högt, säger godmorgon, och efter amning inte få barnet att somna om direkt, utan upp å klä på eller leka...eller vad nu kan tänkas ske på morgonen.
och när ni tassar om så låt det vara svart, viska när ni lugnar ert barn m.m
jag tror att det är viktigt för barnet att fatta om det är natt eller dag. alltså ni som fortfarande vill amma i anslutning till natten..till ex. på kvällen eller tidigt på morgonen, gör det inte i mörkret, utan låt det officiellt bli dag då.
annars tror jag kanske babyn tänker..
-hmmm, bättre å skrika lite till, så kanske jag får bröstet....vilket jag får ibland när jag skriker i sängen...
do i make any sense.. ;)