• Ms Leia

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Min dotter alltid sovit bra. Hon har ammat 1-2 gg varje natt sen hon var 3 månader, somnat om direkt efter. Ibland i sin säng som stod bredvid vår och ibland emellan oss.
    Men när hon blir sjuk blir hon bökig. Nu ammar jag inte på natten men hon vaknar ju ändå och det är ofta svårt att söva om henne. Dessutom är hon snart 9 månader så hon är ju inne i den här berömda separationsångest fasen. Sen att hon varit sjuk så mycket nu bidrar, då sover hon alltid dåligt.

Inatt vaknade hon vid 23 första gången. Sambon gick in, tassade lite. Sen när han lagt sig började hon låta men det ebbade liksom ut, hon somnade själv efter en stund!
    Vid 03 och 05 vaknade hon, förmodligen pga förkylningen och hostan. Det tog 10-15 min av tassande så sov hon. Det är en förbättring.
    Men när hon vaknade vid 06 och VERKLIGEN vill amma, då tog det 65 min för sambon att få henne att somna. Vi är dock noga med att OM vi börjat tassa så slutar vi inte förrän hon sover, minst en kvar. Man kanske börjar tassa kl 06, då kan man ju inte sluta kl 07 bara för att hon brukar vakna då. Då har hon ju vunnit.

Känner iaf att vi har mer koll på när vi ska plocka upp henne och att tyda hennes gråt.
    Tycker rådet om att man ska göra mindre och mindre är något man alltid måste komma ihåg!

Har själv feber nu men laddar ändå inför natten. Min sambo är jätteduktig men jag får påminna honom om att vara konsekvent, annars går han lätt och gör nått annat. Som ikväll när han la henne kom han ner fast hon grät och då fick jag påminna och säga att vi måste hålla oss till denna metoden nu och inte förvirra henne.

♥ Nu är hon äntligen här ♥
  • Ms Leia

Inatt sov vår lilla tjej från kl 19-05.40. Då brukar hon ju amma men egentligen vill jag att hon ska sova tills det är morgon (07-07.30) innan hon gör det. Men eftersom hon varit sjuk och vi inte orkade hålla på fick hon amma, men hon somnade om och sov vidare sen. Underbart!

Nu ska vi fortsätta tassa och hoppas att inga sjukdomar kommer i vägen igen.

Det jag tycker är svårt att veta när man ska gå mellan stegen?

Hur länge ska man enbart ha handen på? Rör ni den något, eller är den helt stilla?

När ni stryker hur stryker ni då? Det är lite olika på olika gånger hur min lilla tycker om det eller inte, ibland funkar bara handen på bättre.

Det här med lyfta upp är jag dålig på, försöker undvika det så mycket som möjligt, blir ju lite fel då.

• Ms Leia
    WOW, inatt sov vår lilla tjej från 19-06.30!
    Hon vaknad till vid 02 men när min sambo gick in låg hon ner (hon brukar stå upp så han gick ut och vi hörde hur hon smågnällde, förmodligen lite i sömnen och sen somnade hon om!
    Vid 06.30 ammade hon och sen somnade hon om. Hon har ju varit sjuk så hon är väl lite extra trött.

Det måste ju verkligen funka att tassa!

Dessutom när vi lagt henne tre kvällar har det gått på ett par minuter. Igår gick jag bara in, släckte lampan och la ner henne, hon somande direkt.

Nyss skulle hon sova middag, jag la henne och hon tänkte först rulla runt. La handen på höften vilket jag upptäckt fungerar bäst. Men hon gnällde lite så efter en stund började jag stryka. Men hon gnällde ändå. Så jag tänkte jag gör ingenting så jag backade från sängen. Hon blundade och gnällde till 1 sek några gånger men slutade direkt och sen somnade hon! Helt själv!

Så detta med att minska och minska på vad man gör är nog bra, man måste ge dom en chans!

Håller tummarna för inatt!
  • Ms Leia

Tilly har varit så duktig idag! Andra gången hon skulle sova middag + nu inför natten behövde jag också bara gå in och lägga henne, pussa och säga godnatt och sen släcka lampan och gå ut! Underbart!

Tyvärr är hon fortfarande snorig och hade tom feber igen ikväll Så jag kan tänka mig att nu inatt kommer det vaknas mycket. Men hoppas kan man alltid, hon behöver vila oxå.

• Ms Leia
    Godmorgon!

Inatt vaknade lillan bara en gång igen, vid kl 03. Jag gick in och skulle tassa men hon somnade själv istället. Jag stod brevid, verkar som hon blir mer störd av tassandet nu.

Tredje natten hon bara vaknar en gång och somnar om själv. Skriker inte heller utan snyftar mer.
  • Ms Leia
    Godmorgon!

För det är verkligen en god morgon!

Tilly sov från 19.30 igår till 06.30 idag utan att vakna en enda gång! Det har aldrig hänt! Som mest har hon kanske sovit till 5 någongång.

Nu har hon fått penicillin för hon hade inte bara influensa utan också urinvägsinfektion. Ändå har hon sovit bra senaste 4 nätterna.
    Och sen inatt då! Hur underbart var det inte att vakna första gången när det var dags att gå upp? För hon somnade ju inte om sen.
  • Ms Leia
    Uppdatering från oss:

Tilly behövs inte längre tassas länge. Hon sover i princip hela nätterna från 19-06.30 iallafall. Men hon vaknar några gånger på kvällen, det räcker då att gå in och lägga ner henne MEN stå kvar. Hon börjar gråta om hon hör att vi går ut.
    Sedan har vaknar hon oftast vid 12-1 och då har vi faktiskt gjort så att vi hämtat in henne till oss. Kanske är jättedumt men hon är ju rädd när hon vaknar själv och väldigt mammig. Hon är 9 månader, kan det vara 8 månaders fasen som fortfarande är kvar? Dom drömmer mycket då med har jag hört.

För vår sömns skull så orkar jag inte hålla på med henne i sin egen säng eftersom hon oftast vaknar igen då. Så jag tänkte låta henne sova hos oss om hon vaknar ett tag. Nu har hon senaste nätterna vridit och vändit på sig mycket inne hos oss, så kanske skulle hon sova bättre hos sig igen.

Däremot så var det ju så när vi började tassa att jag slutade nattamma. Det har gått kanonbra och hon försöker inte amma eller visar att hon vill när hon vaknar på natten. Därför tror jag hon skulle kunna sova hela nätter nu eftersom det var endast mat hon vaknade för förut. Nu vaknar hon av något annat....

Kan tillägga att hon har fått 4 tänder där uppe på samma gång, det bidrar väl också till bök på natten ofta?
  • Ms Leia

Hej!

Tassning har varit till stor hjälp här när jag slutade nattamma när min dotter var 8 månader. Tyvärr kom massa sjukdomar och tänder i vägen så hon vaknade ändå 1-3gånger varje natt ett långt tag. Hon hade väl separationsångest också, verkar vara vanligt i den åldern. Jag gjorde så när hon vaknade att jag flyttade henne till vår säng för att vi skulle få sömn och hon skulle slippa massa bråk på natten. Allt eftersom vaknade hon senare och senare varje gång.

Och NU, nu är hon 10 månader. Och det är helt otroligt vad allt bara vände! Hon har sovit hela nätter i 5 nätter nu. Vi har lagt henne vid 19-20 och sen inte behövt gå in i hennes rum en enda gång på hela kvällen och natten. Hon vaknar vid 06-07. Jag har hört henne vakna till och gnälla nån gång per natt men hon har somnat om själv direkt. Och samtidigt har hon börjat sova mer på dagen, vilket jag tycker är konstigt. Hon sov förut 2x30 min på en dag. Nu sover hon 1 h och 45 min på förmiddagen och 40 min på eftermiddagen. Kanske är en växtperiod nu.

Dessutom var hon så förut att vi var tvungna och stå vid hennes säng vid nattning tills hon sov, hon försökte resa sig, och blev jätteledsen om hon märkte att vi gick ut. Likadant om vi var inne på natten. Men nu har vi lagt henne tre kvällar i rad, sagt godnatt och släckt lampan och gått ut. Och hon har bara somnat!

Imorse när hon vaknade kl 06 beredda jag mig på gråt, som vanligt när hon undrar vart jag är. Istället hör jag hur hon börjar leka med gosedjuren i sängen och jag kunde ligga 20 minuter till! OTROLIGT!

♥ Tilly heter hon ♥
  • Ms Leia

Widmarkarna: Hon vilkl inte ha välling utan jag gav kvällsgröt istället för amning innan läggdags när jag sluade nattamma.

♥ Tilly heter hon ♥
  • Ms Leia

Kikar in. Började tassa min dotter när hon var 8 månader i samband med att hon flyttade till eget rum och jag slutade nattamma.

Vid 10 månader sov hon sin första hela natt, från 07-06 utan ett knyst. Och så har det fortsatt nu i 3 veckors tid!

Hejar på alla!

• Ms Leia

Min lilla dotter som varit så duktig och somnat själv och sovit hela nätter i 4 veckor har nu IGEN börjat med att vara superkänslig om vi går ut ur rummet.

Man måste smyga ut, det går inte att gå ut innan hon somnat. Likadant vaknar hon på natten nu igen en gång. Ibland går det att smyga ut utan att hon märker det men oftast får vi lägga henne hos oss.

Så fråga!
    Hur fungerar tassningsmetoden på ett barn som är nöjt så länge man står bredvid sängen? Hon kan blunda men om hon hör när man går ut så börjar hon gråta och reser sig upp.

Känns hopplöst! Särskilt när man vant sig vid att hon sovit hela nätter och somnat om själv om hon vaknat.

• Ms Leia

Ja riktigt så illa som innan är det ju inte,. Då vaknade hon mycket mellan 19-23 innan vi lagt oss.
    Och 1-2 gånger på nätterna.

Nu vaknar hon 1 gg varje natt.

• Ms Leia

DS:

Ja jag vet inte. Det var såhär mellan 8-10 mån när jag började tassa och sluta nattamma. Sen började hon somna själv, sova hela nätter och om hon vaknade på natten somnade hon om själv.

Det höll i sig i fyra veckor och nu är det samma som innan igen, fast inte lika mycket.

• Ms Leia

Lilltuss:

Hon är nu 11 månader idag. Mellan 8-10 månader var hon så här, men det var mkt då. Nytt rum - separationsångest- tänder - sjukdomar och jag slutade nattamma.
    Innan 8 månader har det varit olika, men då hade hon ju sängen i vårt sovrum.
    Sedan sov hon iallafall hela nätter i en månad, och nu är hon sån här igen.

Det jag gjorde sist var att när hon till slut bara vaknade en gång per natt och var otröstlig så fick hon sova hos oss, det var ju det hon ville. Och sedan började hon vakna senare och senare så jag fortsatte och rätt var det var sov hon hela natten. Så jag får väl prova samma sak nu kanske..

Fast om jag går in somnar hon om direkt, behöver inte tassa, men nåde mig om hon hör att jag går ut sen!

Blir ju säkert en ond cirkel eftersom jag MÅSTE stå i rummet när hon somnar, så givetvis så gråter hon ju om hon vaknar på natten och jag inte står där.

• Ms Leia

Nilwa:

När det gäller äta på natten är det bara att sluta. De vänjer sig. Ta bort ett mål i taget!

Ge dig inte utan söv om dem. Kanske funkar bäst om pappan gör det men här gjorde jag det också. Det går fortare än man tror!

Sen kan det vara lite sisådär ett tag men sen vänjer de sig.

• Ms Leia

Nilwa: Givetvis är det jättebra o introducera tassmetoden när du ändå ska sluta nattamma. Eftersom du då kommer få en anledning - ett barn som inte vill somna om

Jag tog bort nattamningen och började tassa i samband med det för även efter hon inte vaknade för mat så vaknade hon ändå. Hon visade inget tecken på att vilja äta men var ändå ledsen.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola