~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Min dotter alltid sovit bra. Hon har ammat 1-2 gg varje natt sen hon var 3 månader, somnat om direkt efter. Ibland i sin säng som stod bredvid vår och ibland emellan oss.
Men när hon blir sjuk blir hon bökig. Nu ammar jag inte på natten men hon vaknar ju ändå och det är ofta svårt att söva om henne. Dessutom är hon snart 9 månader så hon är ju inne i den här berömda separationsångest fasen. Sen att hon varit sjuk så mycket nu bidrar, då sover hon alltid dåligt.
Inatt vaknade hon vid 23 första gången. Sambon gick in, tassade lite. Sen när han lagt sig började hon låta men det ebbade liksom ut, hon somnade själv efter en stund!
Vid 03 och 05 vaknade hon, förmodligen pga förkylningen och hostan. Det tog 10-15 min av tassande så sov hon. Det är en förbättring.
Men när hon vaknade vid 06 och VERKLIGEN vill amma, då tog det 65 min för sambon att få henne att somna. Vi är dock noga med att OM vi börjat tassa så slutar vi inte förrän hon sover, minst en kvar. Man kanske börjar tassa kl 06, då kan man ju inte sluta kl 07 bara för att hon brukar vakna då. Då har hon ju vunnit.
Känner iaf att vi har mer koll på när vi ska plocka upp henne och att tyda hennes gråt.
Tycker rådet om att man ska göra mindre och mindre är något man alltid måste komma ihåg!
Har själv feber nu men laddar ändå inför natten. Min sambo är jätteduktig men jag får påminna honom om att vara konsekvent, annars går han lätt och gör nått annat. Som ikväll när han la henne kom han ner fast hon grät och då fick jag påminna och säga att vi måste hålla oss till denna metoden nu och inte förvirra henne.