Inlägg från: mollysmamma |Visa alla inlägg
  • mollysmamma

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Didilej: Du hade rätt, det verkar som han har känt sig störd av mig. Jag gick ut och då låg han och pratade en stund och sen vart det tyst. Trodde inte mina ögon när jag kom in och han sov! Är helt överlycklig, nu känns det som att jag har fått massa ny energi inför att tassa hela nätterna!

• mollysmamma

Hej hej,
    Inatt är det dags att tassa hela natten här! Jag velar om ifall jag ska amma honom en gång runt 2 eller köra utan mat hela natten. Jag är säker på att han får i sig tillräckligt dagtid och inte behöver äta men känner mig lite blödig...känns liksom lite lättare om jag vet att han får snutta en gång men det kanske är att göra sig själv en otjänst....

Har upplevt de sista nätterna att lillen verkar störd av att sova bredvid mig och att han har svårt att somna om fastän han får tutte. Så det känns som att det kommer bli jätte bra att han börjar sova i spjälisen hela nätterna. Hoppas bara att det inte blir alltför jobbiga nätter innan han förstår det själv

• mollysmamma

Hej,
    Natten har gått hyfsat. Jag gick och la mig 21.30 för att orka natten, kl 22.15 vaknade lillen första gången men det gick fort att få honom att somna om tassade bara 10 minuter så sov han igen. Kl 00.15 var det dags igen och då trodde jag att blöjan hade läckt och att pyjamasen var blöt så jag tog upp honom för att byta, väl på skötbordet märkte jag att den var torr. Då hade ju lillen hunnit bli lite pigg så jag höll på att tassa till efter 2. Låter helt sjukt när jag skriver det, fattar inte att jag orkade! Han var inte speciellt arg utan tyckte mest att allt var konstigt och kunde inte komma till ro.

Efter det sov han till strax efter 4 och först då märkte jag på honom att han ville snutta men då kändes det som att han kunde vänta till 6. Denna omgång var han argare än innan och försökte snutta i mitt ansikte men efter 40 minuter så somnade han motvilligt om.

Kl 5.45 hörde jag hur han vaknade och låg och pratade lite så då tog jag upp honom sa "god morgon" och gav tutte. Sen somnade vi om till kl 6.50 när syrran kom in och ville mysa

Kände inte en enda gång under natten att jag blev stressad eller ville ge upp. Visst jag var trött men inte alls som jag trodde jag skulle vara. Vi har inte sänkt spjälsängen helt utan har den i ett mellan läge så det gick att varva mellan att stå och tassa och sitta på vår sängkant vilket underlättade.

Oj va långt det blev hoppas ni orkade läsa!

• mollysmamma
    Svar på #430
    Jag gav honom tutte kl 5.40 i min säng och sen somnade vi bägge om. Inser ju nu att det inte var så smart, skulle ju såklart gått upp då. Var trött och det kändes mycket mer lockande att ligga i varma sängen och amma...

Imorgon bitti får det bli att gå upp när han vaknar efter kl 6.

Ska bli spännande att se hur natten blir, känner mig lite tröttare idag så jag hoppas jag slipper tassa 2 timmar i sträck.

Känns kul att vi är flera stycken som precis börjat tassa och kan följas åt. Vi hörs imorgon med uppdatering!
  • mollysmamma

Hej hej!
    Här har natten varit ok fast lillen har vaknat 5 gånger, dock har inget uppvak varat mer än 20 minuter vilket känns ok för andra natten.

Didilej: Jätte bra inlägg! Märkte det du skriver i natt, Lillen ville inte att jag skulle ha tassen på utan ville vara ifred!

Alla uppvak utom de sista var han lugn och låg mest och gnällde o pratade. Jag testade att lägga mig ner i min säng men det ville han inte utan jag skulle sitta på sängkanten så han såg mig. Var jobbigt att bara sitta där och hålla sig vaken

Sista gången han vaknade kl 5 var han hungrig och arg, han somnade dock efter 20 minuter men vaknade igen 5.45 och då bestämde jag att det fick vara morgon.

Inatt ska jag avvakta lite mer innan jag går fram till spjälsängen när han ropar.

Jiiipppiii: Härligt med en lugn natt!

Philips mamma: Åh härligt med lite egentid, hoppas du får det jätte skönt!

Nu ska vi åka och storhandla, känns lite tungt men men det blir nog bra!

Ha en bra dag allihopa!

• mollysmamma

Hej!
    Inatt sov lillen 19.45-4.30 utan att behöva tassning någon gång!
    När han vaknade 4.30 gick jag upp och la handen på hans rygg, kände direkt att han slappnade av så jag tog bort handen. Hörde hur han bökade runt lite och sen sov han gott igen. Känner mig så galet glad och hoppas att detta inte var en engångsgrej.

Stor kram Didilej för att du skapat denna tråd!

• mollysmamma

Hej,
    Vår natt har varit ok men inte lika bra som förra. Ville sov mellan 19.45 - 02.00 då ville han bli lite tassad men somnade om på kanske 10 minuter. Sen vaknade han igen 04.00 och då var han tuttsugen och ville inte alls somna om. Efter 40 minuter somnade han dock motvilligt. Sen vaknade han 5.30 och då fick det bli morgon för jag märkte att han var jätte hungrig.

Hoppas det varit en bra natt för alla andra tassare!

• mollysmamma

Hej hej,
    Natten till idag sov lillen 19.45 - 2.30 jätte skönt men då vaknade han och var jätte arg. Han somnade inte om förrän efter drygt en timme. Var tvungen att ta upp honom 2 gånger men där emellan var han tyst och bökade runt själv mest men kunde inte alls komma till ro.

Kl 5 vaknade han igen och då kände jag att han var jätte kall om fötterna, stackarn måste legat och frusit. Fick så dåligt samvete så han fick ligga bredvid mig i sängen och amma, sen sov vi gott till 7.

Ikväll var han svår att lägga och skrek en del vilket han inte brukar göra. Tror han var övertrött då han sovit dåligt under em.

Hoppas alla får en bra kväll och natt!

• mollysmamma

Hej allihopa!
    Jiiipppiii: Jag slutade nattamma i fredags, första natten var jobbig men sen fungerade det jätte bra några nätter. Nu har de två senaste nätterna varit lite sämre. Lillen sover jätte bra till 2-3 men då vaknar han och är arg/ledsen och det tar 20-40 min att få honom att somna. Sen vaknar han igen runt 5 och då har jag varit lat och ammat honom. Tänkte skärpa mig till helgen och tassa honom så att det inte blir morgon förrän efter 6.

Är själv ikväll med bägge barnen och stora syster kommer alltid in till vår säng runt 00-01 så vi får se hur natten blir...vill inte att lillen ska gråta och väcka syrran för då blir det full kaos!

Ang snuttefilt så har jag försökt med att lillen har ett snutte som jag haft i sängen. Tycker det fungerar sådär, han bara busar och suger på det och får det över ansiktet vilket gör att han får lite panik. Vet dock inte ifall den lugnar honom under natten.

Hoppas alla får en lugn skön natt!

• mollysmamma

Elinen: Min skrutt är 6,5 månad och han äter jätte bra på dagen. Gröt till frukost, puré till lunch och ev tutte om han vill, amma på em och ev frukt och gröt till middag. Mellan dessa mål får han amma ifall han vill, de senaste dagarna har han varit väldigt snuttig. Han verkar inte speciellt hungrig på natten inte förrän framåt 4-5 då märker jag att han gärna skulle snutta.

Jiiipppiii: Vi får hoppas att detta är någon mellan period som snart går över och att våra skruttar sen börjar sova gott hela natten lång!

Vår natt blev knasig eftersom jag var själv. Lillen sov som vanligt jätte bra till 3 då var han arg och jag såg att stora syster började skruva sig när han skrek så han fick komma över i min säng och amma. Känns inge vidare men vi tar nya tag idag när sambon kommer hem och kan ta syrran om natten

From nu ska jag stålsätta mig att inte ge bröstet före kl 6 och att vi då går upp innan jag ammar!

Hoppas ni alla får en härlig fredag!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola