• Mamasnest

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

didilej: Eftersom metoden kommer från Kanada från början så undrar jag om du har sett information om den på engelska? Min sambo pratar inte svenska (och kommer dessutom från Kanada) så instruktioner på engelska vore bra. Särskilt eftersom det troligtvis blir han som kör tassandet.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Hur lång tid tar det innan barnet "köper" tassandet i vanliga fall? Jag försökte tassa min minsting nu när hon av någon anledning inte ville somna på lunchen men det störde defínitivt mer än det hjälpte. Hon hade jättesvårt att slappna av när jag stod där över henne i sängen, hon undrade ju varför jag skulle stå där och stirra.
    För mig kändes det inte naturligt att "störa" hennes insomning, vi får se vilket beslut sambon tar.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

DS: Ja, det kändes lite konstigt att stå där i ett ljust rum och hon visste heller inte var hon skulle titta. Hon stirrade ju så klart på mig för att se vad det var som skulle ske, men ville helst bara sova vilket resulterade i ännu mera skrik.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    superasstess skrev 2008-02-14 20:57:01 följande:
    Hon gnäller inget alls under dagen, vilket är väldigt skönt. BVC vill att vi ska försöka få henne att äta gröt på kvällen, vilket vi har kämpat med i ca två månader, har provat alla sorters gröter som finns, men hon vill inte ha det. Så nu skiter jag i BVC-tanten och ska börja ge henne välling.
    Jag har helammat min dotter fram tills nu kan man säga och hon är snart 8 månader. Jag började med mat men sedan har hon varit sjuk så länge så hon har inte orkat äta på ett par månader. Min tjej får kväljningar av gröt och spottar ut vällingen, men nu när hon äter lite bättre med mat försöker jag få henne att äta middag sent så att hon står sig lite längre.
    Har ni börjat med vanlig mat än?
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    superasstess skrev 2008-02-14 15:33:01 följande:
    Didilej: Jag behöver allt stöd jag kan få, auau (7månader) håller på att få två tänder SAMTIDIGT i överkäken, så tassandet har inte kännts aktuellt, men nu måste något verkligen ske. Pappan jobbar borta i vecokrna och jag klarar inte av längre att vara vaken dygnet runt. Hon helammas fortfarande så bröstet har varit sömnmedlet, hon använder inte napp, hon har en snutte som börjar vara mer och mer viktig för henne.
    Hi hi, min man jobbar också borta och min dotter använder heller inte napp men snutte. Kul att det var så lika.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Trots min misstro tassade jag i natt. Det gick jättebra!
    Hon vaknade kl 23.20 och jag började tassa, det hjälpte inte, provade att stryka över magen, det hjälpte inte, plockade upp henne och kramades och vaggade lite. Varje gång jag la ner henne skrek hon igen men jag avvaktade med handen på hennes mage och tog upp henne varje gång hon började "skrika upp sig". Jag lovade mig själv att jag inte skulle utsätta mig själv eller henne för mer än 1 timme om det var jobbigt, men det var ju inte ens jobbigt att stå där i mörkret och mysa med min bebis. Efter 40 min då jag la ner henne skrek hon igen men tystnade helt plötsligt tvärt. Hon pysslade med täcket och rullade över på sidan och somnade. Min lillsnorpa har vaknat 1-2 ggr i timmen hela nätterna, men nu sov hon mellan kl 00-03.15 och då ammade jag, sedan sov hon till kl 05.40 då jag gav en morgonslurk och sedan sov hon till 6.40.
    Vilken overklig känsla att vara utsövd.

Om det skulle visa sig att det inte kommer att funka i natt igen (få saker funkar två gånger på min dotter) så fick vi i alla fall sova i natt och bara vetskapen att jag kan få henne att somna utan bröstet gav mig självförtroendet att fortsätta sträva efter bättre sömn för oss alla.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    SaT skrev 2008-02-15 09:24:41 följande:
    Mamasnest, utsövd? Men ja, allt är ju relativt! Roligt att det gick över förväntan, och hoppas att du bara får sova mer och mer om nätterna nu, måste vara jobbigt att sova så lite när man är själv med tre barn!
    Så här mycket har jag nog inte sovit på 2½ år tror jag så jag kännermig i topptrim. JAg har ju 18 månader mellan två barn som inte har sovit så bra.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

En del kanske tycker att jag är knäpp som tycker att vår natt var toppen, men min mellantjej (idag 2 år och 2 månader) har inte sovit många hela nätter sedan hon föddes och nu har vi ju dessutom en till som vaknar. Chansen att båda sover flera timmar i sträck har med andra ord varit ganska liten. De sista månaderna har den stora tjejen sovit mycket bättre,förutom sista veckan, men då har ju lillasyster vaknat flera gånger i timmen hela nätterna. Eftersom sambon är iväg på jobb har jag alltså varit uppe med båda barnen och sedan tagit hand om allt själv på dagen vilket har blivit TUNGT. Nu har barnen dessutom varit sjuka sedan nyår och ibland har jag varit uppe med alla tre på natten då äldsta pojken var riktigt sjuk ett tag.
    Att få sova 3 timmar sammanhängande är en underbar lyx och även om lillan inte sover alls i natt så kommer jag att leva på den här natten länge.
    När det är som värst tänker jag att det kunde vara värre. Räcka ut tungan

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

SaT: Jag hör själv att det låter konstigt att det skulle vara en toppennatt. Skönt att man kan glädjas för det lilla.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    villrådig skrev 2008-02-15 22:10:19 följande:
    Mamasnest: ojoj min problem bleknade i jämförelse med dina. Starka kvinna
    Äsch då, alla har vi olika förutsättningar. När min sambo kommer hem tar jag sovmorgon varje morgon och slutar att städa och laga mat, man måste ju få ta igen sig också.
    Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola