Inlägg från: Jiiipppiii |Visa alla inlägg
  • Jiiipppiii

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

didilej:Tack för svar, vi har inte ens varit bortresta men det har strulat ändå, men magknip kan ju störa en god sömn för alla!!! Inatt har det varit mycket bättre, bara ett uppvak innan matdags...

• Jiiipppiii

D S skrev 2008-02-20 08:33:05 följande:

behöver peppning och tips så vi fixar det här, är rädd att jag ger upp om det tar för lång tid, hur länge har ni andra fått tassa för att få bebbarna somnanär de vill amma, vid ett tillfälle menar jag.
    För oss somnade lillan inom 15 min. Jag hade bestämt att hon skulle få äta kl.4 men det visste ju inte hon... Hon vaknade varannan till var 3:e timme som vanligt. Har en ganska envis liten tös så jag trodde det skulle bli mycket svårare...
  • Jiiipppiii

xKarin76: Jag ger min lilla gröt kl 18 och ammar henne ca 19.30, sen får hon inte äta förrän vid 4 och det funkar bra, hon vaknar ibland vid 1 men somnar om på lite tassande då. Om din lillskrutt äter gröt så sent borde han ju klara sig till kl.5

• Jiiipppiii

Har ni provat med sugrör? Jag åt lunch på stan häromda´n och hade glömt lillans mugg, trodde inte hons kulle kunna få i sig nåt men gissa att jag fick stå med lång näsa

• Jiiipppiii

Tjockare sugrör som McD. har inte funkat varje gång vi provat (såklart inte när pappa provade ge henne) men hon suger rätt ibland, ibland bara tuggar...

• Jiiipppiii

Ë n i g m a skrev 2008-02-21 20:14:09 följande:

flåt att jag enbart kommer in och skriver egomail om vår sits.men d e lite jobbigt just nunu har vi tassat i en månad och knappt nån gång har lillan somnat om på egen hand.vi har fastnat vid steg 2-3, där vi lägger en tass, alt. smeker. detta krävs varje gång, och släpper man handen när hon blir lugn gallskriker hon igen....och igen och igen och igen....hennes pappa tassar oftast och lyckas bättre, men jag tror att han släpper för sent. alltså när hon i princip somnat.....men enligt honom släpperhan innna, men varför har vi då stagnerat? hon kräver inte steg 4, men steg 2 å 3 hela tiden, suck......hon skriker -tystnar lite, men kommer tebax med mer kraft, så det är för mkt gråt för att ignorera tycker vi bägge....
    Det låter precis som vi har det men vi har bara hållit på snart 2 veckor. Efter bara 3 nätter sov lillan som den prinsessa hon är och vaknade runt 4 för mat, sen efter en knasnatt med ont i magen har hon fortsatt vakna vid 1-tiden, hon somnar iof snabbt men jag vaknar ju och jag känner att jag inte orkar längre...

Tror ni det är att hon blir förvirrad av att få äta en gång/natt som stör hennes sömn???
  • Jiiipppiii

Didilej: Tänk att BVC inte ens nämner andra metoder än 5 min. Vi har provat och visst somnar lilla själv men inte utan gråt och då kan nån av oss lika gärna sitta bredvid sängen...

Enigma: Min lilla är 6,5 månad och äter bra nu på dagarna. Kanske ska ta bort nattmålet helt. Det vara bara jag som tyckte det var för tufft för henne att gå från 3-4 amningar/natt till att inte få äta alls! Jag vet inte...

• Jiiipppiii

Ë n i g m a skrev 2008-02-22 17:16:12 följande:

ja, hon kanske är lite väl ung för att börja med tass till 100 %?min lilla är ju 10 mån, därför kändes nattmål onödigt...men d e nog svårt för din lilla att veta säkert att hon inte får...typ...så mitt förslag är att vänta med tass tills du ska göra det 100 %igt.. ;) och kanske är hon redo när hon fyller 7 eller 8 mån?? eller 10? eller nu??
    Det märkliga är att det fungerade så bra när vi började förra veckan, det tog 3 nätter sen sov hon jättebra och vaknade en gång och fick äta... Men den här veckan behöver hon tassas för att somna om en gång/natt... Vi fortsätter nog ett tag till för att se om det blir bättre igen... Kanske har du rätt att det blir rörigt för henne.

Problemet är ju inte att hon äter på natten utan att jag är så trött och så trött på att vara trött... Grattis till dig Enigma som är gravid igen och jag är djupt imponerad över att du orkar ett barn till... Hoppas jag kommer dit en dag också...:-;
  • Jiiipppiii

Vi ska försöka inte ge amma henne alls i natt, men om hon är väldigt förtvivlad under småtimmarna vet jag inte hur jag gör... Hittills har det gått lätt att få henne att somna om, eller iaf inte mer än 15 min. och första nätterna visste ju inte lilla skruttan att hon skulle få äta senare... Hon kan ju inte klockan så jag hoppas hon går med på att sova längre utan mat

Nu har hon sovit rätt lite på da´n så jag hoppas hon sover gottigott nu...

Hoppas ni alla får lugna sköna nätter med många timmars sömn!!!

• Jiiipppiii

Här har vi haft en natt med mycket tassande, tösen vaknade vid 22.30, då tassade pappa henne men sen när hon vaknade igen strax efter 12 väckte han mig (jag sov i rummet bredvid med öronproppar). Jag fick henne lugn och hon somnade, vaknade 2.30 och somande o vaknade 3 gånger fram till kl.4. Då trodde jag inte hon skulle sova så länge, hon brukar ju äta vid den tiden, men lilla dockan sov till efter 8.

Jag som trodde hon inte skulle klara en hel natt utan mat!!! Tänk så fel, nu ska vi bara få till att hon sover hela långa natten utan att vakna...

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola