-
Vi tog bort nappen till äldsta när hon var ca 10 månader och nej, inga vilda protester alls! Det gick verkligen hur lätt som helst. Jag fattar inte hur folk kan vara så rädda att ta bort nappen... jag säger mycket hellre när de är så små, då det går lätt, än att man senare måste vänta i flera år innan de anses "mogna" nog att själva lämna den till bättre behövande osv. Visserligen kan jag väl inte påstå att hon var kär i den så, hon fick den ju inte i tid och otid utan hade den vid insomning endast, och vid enstaka andra tillfällen typ om hon var sjuk. Hon hade den alltså inte dygnet runt, inte heller när hon sov, utan bara vid insomning eftersom hon mycket sällan kunde somna vid bröstet.tuvali1 skrev 2012-04-03 12:59:59 följande:Har alla i denna tråden tagit bort nappen? Alltså, hur funkar det? Blir det inte vilda protester om barnet är väldigt kär i napp?
-
Ni ska självklart inte låta henne skrika alls, det är ju liksom det hela metoden bygger på... gråten ska tystna, inte bli hysterisk. Hysteriska bebisar ska enligt mig alltid tas upp i famnen, och blir bebisen hysterisk på 2 röda ska man givetvis också då ta upp dem på 2 röda. Man hör ju direkt om gråten stegrar eller lugnas av tassandet.aldo86 skrev 2012-04-09 20:03:08 följande:Låter jätteintressant. Vi ska absolut testa detta.
Tänkte lite på dessa steg. Hur lång tid ska det ta mellan de olika stegen?
Vår tös kan skrika hysteriskt efter 2 minuter efter uppvaknande.Ger man henne inte mat eller tar
upp henne direkt så skriker hon tills hon klöks. -
Ska du göra enligt metoden så ska bebisen inte somna till vällingen.helena29 skrev 2012-07-10 21:31:14 följande:Gör det ngt om han ibland somnar till vällingen?
Sonen är sällan ledsen så jag brukar inte behöva hålla tass, men gråter så fort jag går ur rummet. Vad ska man göra då? Bara sitta kvar?
Ska man lägga ner gång på om barnet reser sig upp?
Blir bebisen ledsen när du går ut så går du in igen såklart, eller så går du inte ut alls om det är uppenbart att han behöver din närhet och blir så pass upprörd så fort du försöker gå. Många sitter ju intill bebisen men tassar bara vid behov då bebisen blir ledsen. Det är absolut inget fel att sitta intill bebisen.
Ställer sig bebisen upp så lägger man ner bebisen igen, gång på gång. -
Härligt att det blev så stor skillnad!Minnie7 skrev 2012-07-10 22:09:43 följande:Återrapport: tass metoden funkade. Sonen sover numera i stort sett hela nätter och går smidigt att söva om ifall han vaknar. Så skönt!!
-
Jag trodde du hade bestämt dig för att köra tassmetoden? Det här låter inte alls som tassmetoden.helena29 skrev 2012-07-11 07:51:34 följande:Efter en timmes läggning somnade sonen (10 mån) 20.30. Sov sedan till 03 och ville bara komma upp. För att han är van vid det?! Han bara var arg och slängde sig bakåt när jag hade honom i famnen. Kunde inte komma till ro i famnen heller. Ska man bara hålla om och låta honom gråta? Inte gå runt eller vyssa? Slutade i alla fall med att jag tog över honom till mig, han blev ännu argare och fäktades. Gav välling och han somnade om. Jag är så himla taggad PUL kvällen att genomföra, men mitt i natten är man ju sååå trött. Vill bara sova. Så blir man besviken på sig själv. Hur länge ska man hålla bebisen i famnen om den gråter? Tills den somnar?
OM du har bestämt dig för att köra tassmetoden så undrar jag varför du tar upp honom? Vitsen är ju att du ska tassa bebisen liggandes i sängen. I synnerhet som du skrev tidigare att han inte ens brukar bli särskilt ledsen. Och nej du ska inte hålla tills han somnar om du ska följa metoden, man tar upp bebisen om han blir väldigt upprörd i sängen och skriker en massa, och då är det bara en väldigt kort stund som bebisen är i famnen bara så att han blir lugn, sedan måste man du lägga ner honom igen så fort han blivit lite lugnare.
Varför tror du att han vill komma upp om han istället blir arg när du tar upp honom? Låter som att han helst bara vill sova och att du kanske hindrar honom från det
Somnade han vid flaskan när du gav välling? Då skulle du ha väckt till honom lite när du la ner honom. Det är helt ok att ge välling men han får ju inte somna vid flaskan, då missar du ju hela poängen. -
Du gör naturligtvis helt som du själv vill. Jag skulle nog ta bort både napp och välling.
Det låter som att han reagerar argt för att han vill ha välling, och nöjer sig inte förrän han får det. Hur reagerar han de gånger du inte behöver ge välling? -
Får han alltid välling de gånger han vaknar 1 timme efteråt?helena29 skrev 2012-07-15 21:22:15 följande:Inga tänder alls än! Så pass medveten att han gnyr lite, gnuggar ögonen och stoppar i nappen själv. Vad tror du? Det känns lite som att det är vällingen som gör honom lugn och kommer till ro, inte han själv?
Har haft "problemet" att sonen alltid vaknar nästan exakt 1 h efter han somnat. Varför?
Tycker mig känna lite att om han får böka och mer komma till ro själv så har vi inte den en timmes skarven. Samtidigt känns det ju dumt att väcka honom till liv? Hur gör man det på bästa sätt?
Men det är väl inte fel att ge vällingen i hans mörka rum?
Jag skulle tro att han vaknar endera för att han är kissnödig och kissar (obehagligt?) eller för att vällingen ger magknip vilket är extremt vanligt.
Vi märkte ett tydligt mönster hos vår dotter att hon vaknade för att hon kissade. Man kunde tom känna kisslukten ibland, men framförallt märkte vi att det blev varmt om blöjan. -
Han somnar ju om alla andra gånger han får en ny sömncykel. Jag tror det har med vällingen att göra, har hört alltför många som haft problem med uppvak just pga den. Det blir ju väldigt mycket vätska precis innan han somnar. Det ligger nog en poäng i det som även Modesty skrev att ge vällingen en stund innan han ska sova. Av flera olika anledningar, även om han inte har tänder så kommer han ju ändå få det mycket snart samt att det kan vara bra att få in en rutin att mat äts innan läggdags i vilket fall. Förövrigt behöver han naturligtvis inte skrika bara för att han får lite magknip/obehag. Många vaknar lite oroligt bara som du beskriver och somnar snabbt om igen. Vällingen gör ju ändå magen orolig för många och så är det ju bara. Vad ger du för välling? Har ni testat att byta?helena29 skrev 2012-07-15 22:03:57 följande:Han äter alltid välling. Inland vaknar han en timme efter, ibland inte. Som jag skrev funderade jag över om han behöver vara "mer vaken" när han läggs ner? Att han får böka lite och komma till ro själv.
Har inte funderat på varken att han kissar eller magknip. Har han magknip borde han ju skrikit mer. Det räcker att hå in och lägga handen på så somnar han om.
Gissar mer på ytlig sömn efter en timma och han inte har lärt sig somna om? Eller drömmar? -
Jag tycker han sover extremt bra för att vara så liten. Du tycker det är jobbigt att finnas till hands för ditt barn? När du inte ens behöver göra något alls, utom att bara sitta helt lugnt intill? Och vid det enda uppvak han har så somnar han om på två röda när han känner att du finns där. Du borde på riktigt skaffa dig lite perspektiv...
Bebisar behöver ofta ha en förälder i närheten för att känna sig trygga. Det är så de fungerar. Om du inte vill låta honom skrika sig till sömns, vilket jag hoppas att du inte vill, så måste du helt enkelt acceptera det och tillgodose det grundläggande behov av din närvaro som han faktiskt har! Det behovet finns oavsett hur mycket tassande folk gör! Det behovet kommer dock att minska helt automatiskt. Vid vilken tidpunkt är mycket individuellt. En del vill helst somna själv redan från födseln. En del somnar själv vid 3 månader och en del vid 12 månader. Vare sig man använt metoder eller ej. Mina har behövt somna själva kring 2-års ålder. Tränar man kan man säkert få många att somna själva tidigare än så, men vanligtvis inte innan året. Men varför ska man göra det, när man uppenbart märker att de behöver ens närhet och när det går snabbt och smidigt?
De flesta som skrivit här har haft ett helvete på nätterna, och fått det betydligt bättre genom tassmetoden. Du skriver och klagar på något som andra skulle se som en dröm!
Se resultatet - ni har fått väldigt lättsamma läggningar. Ni slipper uppvaket en timme efter läggning. Ni slipper krångliga nätter med flera uppvak där han inte kan somna om utan välling. Ni har bara ett enda uppvak kvar och då somnar han om hur lätt som helst OBS utan välling. -
Tassmetoden handlar ju inte om att de nödvändigtvis ska lära sig klara sig helt själva, det är liksom inte poängen. Den handlar om att ge bästa möjliga förutsättningar för en god natts sömn. Det har ni gjort nu. Ta till vara på det.
-
Personligen tycker jag det låter helkonstigt att bestämma ett schema för när barnet "ska" vakna och vara utvilad. Om bebisen har sovit klart så är det ju morgon. Annars är man ju mer inne på Anna Wahlgrens galenskaper om man ska hålla på att bestämma klockslag när bebisen får vakna och inte...
Många bebisar har ca 8-10 timmars natt när de är så här små och är sedan pigga när de vaknar på morgonen. För 05.45 är i allra högsta grad morgon. Med andra ord får du nog räkna med att han har sovit färdigt vid 5-6 tiden om du lägger honom tidigt. Så småningom kommer han att förlänga natten, men vill du ha längre mornar föreslår jag att du nattar honom senare. Så nej, man tassar inte pigga barn som har sovit färdigt Då gör man morgon.
Angående resandet har jag inget svar, jag ser det inte som något problem att tassa bara för att man sover borta... vi brukar inte ha några svårigheter med några rutiner vare sig borta eller när vi kommer hem, vi tycker det viktigaste är att vara lyhörd inför barnet just för stunden... med andra ord har vi tassat/buffat precis som vanligt vid behov. Om bebisen skriker en massa så ändrar man ju givetvis taktik enligt stegen här i TS. Om steg 4 för er är att ge välling så ge välling tex. Syftet är ju inte att bebisen ska skrika, så förstår inte hur du menar med att "störa" alla andra? -
Om bebisen inte lugnas i famnen så gör man naturligtvis det som nu må lugna. Jämför "somna utan gråt" där man tex ger bröstet, nappen, flaskan etc om bebisen skriker och vill ha detta, men tar sedan bort innan bebisen somnat och lägger ner bebisen i sängen igen. Men nu skrev du ju att det räcker med att bara lägga handen på?helena29 skrev 2012-07-21 13:06:56 följande:Steg 4 enl metoden är ju att lugna barnet i famnen, men han kan ju fortfarnde skrika?
-
Som jag ser det får man använda huvudet och anpassa modell efter barn. Precis som man bör göra med alla metoder. Följer man blint en exakt modell så kan jag garantera att det går åt helvete. Oavsett vem som utformat den modellen...helena29 skrev 2012-07-21 14:43:00 följande:Bara för att jag skrev att det varit så den senaste veckan ja! Men det är ju inte säkert att det alltid räcker att lägga handen på?! Senast i morse skrek han trots att han var i famnen. Och borta är det ju ännu mer troligt att det blir lite oroligare och mer skrik. Men enl denna metod finns ju inget steg 5? Då är ju liksom frågan hur länge barnet får skrika i famnen innan jag ger välling? Då är det ju ganska troligt att man ger dubbla budskap till barnet? Skriker jag tillräckligt får jag välling!?
-
Jo så är det juhelena29 skrev 2012-07-21 16:18:47 följande:Så sant så! Skönt ändå att ha någon modell att gå efter så långt det är möjligt. Att ha ngt att falla tillbaka på...
Många använder ju resesäng som Modesty skrev, om det är mycket rutinbundet kring sömnen så kan det säkert underlätta att ni har en sådan med när ni är iväg. Vi har ju till stor del samsovit, och i synnerhet när vi sover borta. De sover bäst och tryggast så, och det var längesedan vi hade några uppvak eller oroligheter på nätterna, även om vi sovit borta. Väldigt skönt, har jag konstaterat flera gånger den här sommaren -
Lillan fyller två år nu om ett par veckor och äldsta dottern fyller 5 år i Oktober. De har somnat på mina armar de senaste gångerna vi sovit i okända miljöer, har märkt att ju mer fysisk närhet man ger desto tryggare blir de och de har faktiskt inte vaknat en enda gång när jag gjort så (sambon gör på liknande sätt och fungerar lika bra).helena29 skrev 2012-07-22 15:24:49 följande:Förstår att du tycker det är skönt! Det jobbiga är ju uppvaken innan man själv lagt sig! När man behöver springa emellan och natta om. Barnet kanske inte känner igen sig och känner att det inte är som hemma...
Hur gamla är dina barn? Har de alltid sovit bra borta?
Men nej det har inte alltid gått smärtfritt när vi sovit borta, särskilt äldsta dottern har haft det väldigt jobbigt. Hon har för det mesta behövt mer stabilitet och trygghet än vad lillan har gjort, har alltid varit mer känslig liksom och påverkats väldigt mycket genom att hon blivit överstimulerad av nya miljöer. Önskar vi inte hade strävat emot hennes behov så mycket... det hade underlättat. Istället hade vi det ganska jobbigt med henne, nu är det dock som sagt helt annat och det går inte ens att jämföra med hur hon var som 1-åring
När de varit lite yngre så har vi framförallt buffat/tassat vid varje uppvak, när de fortfarande ammade så kunde de få bröstet men det har varit lite olika. De har nog varit runt 1½ år när vi slutat med det ungefär.
Jag är dock medveten om att de flesta sover bättre borta än vad föräldrarna befarar, så jag tycker inte att man ska oroa sig i onödan för det. Men har man ett känsligt barn så kan man tänka på att underlätta för barnet i allmänhet (inte bara just nattetid och med sömnen). Minimera intrycken på olika sätt, och att behålla samma struktur för måltider, dagsömn etc som när man är hemma kan också underlätta. Det kräver helt klart en viss anpassning, om man nu har ett barn som är lite känsligare för sådant. -
Han kanske är för liten för metoden än så länge? Hur sover ni i nuläget, sover han i egen säng? Hur funkar det om pappan testar att söva om?Nima77 skrev 2012-08-01 15:57:17 följande:Hittade denna tråd när jag sökte på sömnmetoder. Vår lilla kille är sex månader och har sömnbesvär nattetid. Eller snarare vi tycker att det är ett besvär, han är nöjd ;)
Från 23 vaknar han efter drygt 60-90 minuter natten igenom o vill ha mat eller ja, vill snutta lite. Detta funkar inte för mig längre så nu tänkte jag prova denna metod.
Så till min fråga - vad ska jag göra när jag kommer till steg 4 och lägger ner honom men han börjar skrika igen? Så är det idag att jag plockar upp o lugnar honom men det går inte att lägga ner honom utan att han börjar skrika igen. Spelar ingen roll om han i det läget är vaken eller har somnat.
Tacksam för alla svar!! -
Inte alls konstigt faktiskt, det är jättevanligt att de börjar sova sämre efter 4 mån eftersom det sker så otroligt mycket inom dem efter det. Hjärnan utvecklas något enormt och utvecklingsfaserna byter bara av varandra med mycket korta mellanrum!Mirali skrev 2013-01-02 22:08:34 följande:Nu har det gått ett par månader och hon vaknar fortfarande 8-10ggr varje natt. Tycker det är konstigt att hon började med det plötsligt vid 4,5 mån, innan har hon alltid sovit 5-7 tim i streck och sedan vaknat ett par-tre gånger under morgontimmarna bara. Nu vill hon dessutom gå upp tidigt på morgnarna fast vi går och lägger oss ganska sent.
Däremot är det helt klart så att du kan behöva strukturera upp sömnen nu när hon blivit så pass mycket äldre. Det kan vara alldeles för sent för henne att lägga sig samtidigt som er, vid 22. Våra barn har successivt vridit dygnet allt eftersom och behövt lägga sig tidigare och tidigare. Att allt blivit skevt för er (med allt tidigare mornar tex) tycker jag tyder på obalans i just detta. Jag säger däremot inte att ni behöver lägga henne just vid 19, man sannerligen bör ni testa betydligt tidigare än i dagsläget. Båda våra har förövrigt börjat sova längre på morgonen när vi börjat lägga dem tidigare på kvällen. De behöver en längre sammanhängande sömn ju äldre de blir, och rytmen mellan natt och dag kan man då behöva hjälpa dem med att få in.
Om ni börjar med att strukturera i den änden (dvs vrida på dygnet) så tror jag resten kommer mycket mer av sig självt. Lägger ni tidigare så blir den totala nattsömnen längre, vilket kommer ge direkt påverkan på dagssömnen på ett positivt sätt. -
Tycker du är väldigt negativ inställd till de råd du får, varför då? Det är väldigt vanligt att man ställer klockan och väcker barnet innan barnet själv vaknar, för att bryta invanda mönster. Fungerar förövrigt oerhört bra för de allra flesta. Varför inte ens kunna tänka dig att försöka med de råd du får?Mirali skrev 2013-01-03 17:11:25 följande:Ställa klocka på natten? Då riskerar man ju att vakna ännu fler gånger.
Det räcker väl att jag tittar på klockan när vi ändå är vakna, det är ju så gott som varje timme. Brukar amma en gång vid 1-2 och en vid 5-6. Förut brukade vi sova till 9 och då var det jättebra, nu när hon vill upp vid 7 är det kanske inte lika idealt, men hoppas ju varje natt att hon ska sova ett par timmar till... -
Det är ju uppenbart att han känner sig otrygg med pappan då anknytningen tydligt påverkats av att han var ifrån honom så länge. Sådant kan aldrig bli bättre med tvång. Är bebisen mammig så är det du som får ta läggningarna. Banden till pappan får ni jobba på i andra situationer. Man kan främja anknytningen till en annan person genom att de får samspela så mycket som möjligt med dig på säkert avstånd. Dvs du ska inte hålla dig undan eller åka iväg, utan precis tvärtom. Sitt tex i soffan tillsammans men låt pappan samspela medan du bara finns där lagom nära. Låt pappan sköta så mycket som möjligt av omsorgen, tex blöjbyten, matning osv medan du finns intill eller kanske tom har honom i famnen under tiden (eller tvärtom).lillerot skrev 2013-03-18 20:39:33 följande:Hej!
Vilken bra tråd!! Vi har tidigare läst och jobbat utifrån "somna utan gråt" men känner att vi behöver lite mer fortgång i detta med sovandet nu och tassmetoden känns helt rätt för oss!
Vi har tänkt att köra igång nu på onsdag och jag undrar om jag kan få lite tips från er?
- Vi tänkte att pappan skulle ta de första nätterna, men jag undrar om det blir för stor omställning för den lille när han nu blivit så mammig? (se nedan)
- Vi tänkte också att jag skulle sova på soffan de första nätterna då han blir mer ledsen om han ser mig när pappan försöker trösta, men hur skall man göra sen när jag flyttar tillbaka till sovrummet, skall pappan fortsätta ta uppvaken och i såfall, när skall jag ta över?
(Pappan jobbar ju heltid så även om han kan under en vecka eller så ta att det blir vaknätter så funkar det ju inte i längden. )
Lite bakgrund:
Vår E är 6,5 månader nu och vaknar allt mellan 4-7 gånger per natt (19-07) och han ammas 95% av gångerna till sömns.
Vi har sedan han var 4 månader en fast läggningsrutin och läggtid som fungerar jättebra, och fram tills för ett par veckor sedan har det inte spelat någon roll om det varit jag eller hans pappa som har lagt honom, men så var jag hemma hos mina föräldrar en vecka utan pappan och så blev E sjuk och efter detta är det bara jag som kan lägga honom och trösta honom på natten, försöker pappan blir han jätte jätteledsen och otröstlig tills jag tar över. (På dagen går det lika bra med mamma som pappa.)
Han har ett par gånger somnat själv när vi lagt honom vaken i spjälsängen men generellt så måste vi gå runt och vagga honom i famnen tills han somnar innan vi lägger ner honom.
Han äter bra på dagen, frukost (gröt), lunch(ett par skedar), mellanmål (mosad frukt), middag(ett par skedar) och kvällsgröt samt att han får amma när han vill under dagen.
Blev väldans långt det här, hoppas ni både orkar läsa igenom och komma med tips
Så angående metoden så tycker jag absolut att det är du som mamma som tar nattningarna och även uppvaken om bebisen lugnas bättre av dig. Det är under trygga och lugna omständigheter som pappan ska fokusera på att ta hand om bebisen, inte under negativa omständigheter med skrik och ångest vid nattningar och uppvak.