Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej, ja du jag kör massa metoder. SHN, Baby Whisperer, TAssmetoden, Contented baby osv... Det de flesta av dessa har gemensamt är att man inte gillar CIO eller 5MM där det hela går ut på att barnet just skall skrika själv tills det somnar. Jag personligen tror inte heller på att skrika (eller gråta då) tills man somnar är så bra.

Det jag vet av erfarenhet av de som kör med 5 MM är att de måste med jämna mellanrum göra om och göra om. Med Tassmetoden har du ju en "verktygslåda" att ta till när det behövs.

Nej, jag hade av de skäl jag just skrivit om ovan INTE haft madrass i rummet, för då knyter du tryggheten till DIG inte till barnet självt. Risken är att man fastnar där då.

Så fortsätt fint som du gör, det kommer att gå strålande!

• ModestyBlaze
    Jumbopolly skrev 2011-04-23 10:07:49 följande:
    Han äter ju välling gjord på ersättning.
    Och på dagtid dricker han kall ersättning enbart (utan att göra den till välling) istället för mjölk eftersom han är mjölkproteinallergiker.
    Vill ju komma ifrån det här med att gå upp på natten.. frågan är om det kanske kan funka så han minskar sitt matintag nattetid?

Vad är det för ålder på barnet? Vad äts på dagen?

För att sova gott om natten måste man vara proppmätt på dagen. Det är mängden mat över dygnet som spelar in här, inte "När" man äter.

Så Mer gröt, pure och efterjaga med ersättning/välling om ni vill. Men MER MAT på dagen! 4 mål och en kvällsslurk skall man ha.

• ModestyBlaze

Ingen ide att hålla på och lägga ner en "glad" unge, då blir det bara "underhållning" av det hela. Vänta tills han BER om hjälp. DÅ kommer Tassandet att fungera.

• ModestyBlaze
    onoff skrev 2011-05-07 20:18:29 följande:
    Vad gör man då när ögonen går i kors och han blir pigg när man lägger honom? Tar upp honom eller låter han leva rövare i sin säng tills han tröttnar? Sixten är född 00.15, skiljer nästan ett dygn iaf då ;)
    Tassning är ingen "söva" metod. Det är en "lugna ledsna barn" metod. Så därför måste man lägga trötta barn. Är de så trötta att ögonen går i kors är man övertrött. Då lägger man MINST 30 min tidigare.

Sen går man in, lägger sitt barn och GÅR UT! Gå in när barnet är ledset. sitter det och leker, lever rövare, bökar, knorrar och på annat sätt låter, låter man dem vara. När de blir ledsna, DÅ kan man tassa. Detta är för att LUGNA barnet så de för FÖRUTSÄTTNINGARNA för sömn.
  • ModestyBlaze
    Jumbopolly skrev 2011-05-08 11:15:33 följande:
    Min son får feber varenda gång man försöker med denna metoden.. hög feber och blir dålig alltid på något vis.. trist som tusan.. Nu åkte han på förkylning å feber =(
    Inte helt ovanligt bland barn som i snitt får för lite sömn. Då går de på reserver och så fort man börjar tassa med mer sömn osv.. blir de sjuka. Då orkar kroppen hantera sådant.

Vad har ni för sovtider rent generellt? dag och natt?
  • ModestyBlaze
    Jumbopolly skrev 2011-05-08 22:45:04 följande:
    Min son får sova precis så mycket han vill men ända sedan födesln har han haft problem med magen och för ett tag sen blev han regält sjuk (troligen rs viruset) och det har liksom satt sina spår.
    En del dagar sover han som tusan på dagtid. någon enstaka gång kan han sova 3-4 timmar i stärck på dagtid andra dagar sover han nästan inget alls på dagtid och även det är väldigt tröttande för mig när han inte sover nåt varken på dagen eller på natten. Är så lycklig de ytterst få nätter då han sover nästan hela natten (bara vaknar 1 eller 2 gånger) men det händer inte ofta. Vi har provat med tjockare välling för att se om det handlar om hungermen hunger beror INTE den dåliga sömnen på för nu har han inte ätit på nätterna nåt på länge men vaknar å gråter, allternativt skriker gör han ändå. Ibland bara korta skrik men många måna gånger å ibland skriker han timvis och då bara en gång på natten.
    Hej igen,

En 8 mån behöver CA 14,5 tim sömn/dygn. Där man helst ser att 11-12 timmar sker på natten och resterande timmar fördelas på 2-3 lurar. I denna tid är det då de flesta barn går över till 2 lurar vanligast. 1 kortare lur på fm och en längre lur mitt på dagen. Man behöver ha 4-5 timmar vaken tid innan natten för att sova gott.

Äter man ordentligt på dagen med amning/välling och en andra frukost med resten av familjen vid bordet. Samt riktig mat och frukt till lunch och middag och något grötmål på det, då bör man klara sig utmärkt utan mat på natten.

Tassmetoden är ju inte så strikt som många andra metoder. MEN, jag personligen är inte FÖR "fri sömn" då jag inte anser att små barn tar sig den sömn "de behöver" utan man i ca 3/4 av alla barn behöver visa, leda, hjälpa coh lära dem hur man sover. Lika väl som man lär dem äta vid matbordet med sked och plockmat osv..

MEN, det är min personliga åsikt och erfarenhet av att ha hjälpt några hundra barn till bättre sömn med olika metoder.

Hoppas han blir frisk riktigt fort. Ge gärna sempers magdroppar (finns på apoteket) då 70% av immunförsvaret sker i magen. Har han dessutom magproblem brukar dess droppar vara kanonbra.
  • ModestyBlaze
    Jumbopolly skrev 2011-05-10 08:31:26 följande:
    Hej igen.
    Han har haft sempers magdroppar men då de intee gjorde någon skillnad så slutade vi med dem..
    inatt var de en bra förnatt men sedan runt halv 4 ballade det ur.
    Han vaknade och skrek om var annat. till slut fick han en inhalation och lite alvedon så lugnade han ner sig och somnade sittandes med huvudet lutande mot mig. (jag låg i sängen).
    får se hur han är inatt med annars får jag gå till vc igen med han å då gör jag det på torsdag för då jobbade hans barnläkare på vårdcentralen. alltd lättare med en läkare som känner till han från början.
    en tand har kommit till nu med så det kan va mycket som spökar för han.
    I övrigt äter han bra på dagtid och regält på kvällstid med. Han är vaken minst 4-5 timmar innan han skall sova för natten och oftast sover han 2 omgångar på dagen någon gång iblabd sover han 3 gånger på dan men har inte tänkt på när han sover som bäst om det är när han sovit mycket eller lite..  Får nästan skriva upp lite så man ser kanske..
    Tack för tipsen iaf..
    Att föra sömndagbok är ju mycket framgångsrikt för många så det rekommenderar jag absolut. Då ser man trender och konstigheter lättare. Perfekt!

Ojdå, hoppas läkaren kan hjälpa till och se om något är fel med honom och att han återhämtar sig fort.
  • ModestyBlaze
    onoff skrev 2011-05-09 19:46:14 följande:
    NU somnade han för natten.. Jag lät han hållas och han fick leka runt i sängen. Sen bad han om "hjälp", började gråta och vart till slut förbannad. Tassade honom till sömns...
    Perfekt! Hav tålamod och målmedvetenhet så når ni till mål.
  • ModestyBlaze
    Dianthus skrev 2011-05-25 13:47:24 följande:
    Hur har ni andra gjort med nappen? Lillan vaknar ofta om hon spottar ut nappen, men det känns taskigt att ta bort den...

Man brukar säga att kan barnet själv stoppa i nappen så är den inget problem Men om man alltid måste stoppa in nappen så funkerar ju inte verktygen på samma sätt. De lär sig inte att somna och somna om själva. De måste alltid ha "assistans".

Så antingen tar man bort nappen (barn under 1 år glömmer den på 3 dygn om bara DU gör det) eller så lär man dem att själva hitta en napp och stoppa i munnen. Många gör så att de fyller sängen med nappar och när de vaknar så tar man deras hand och letar upp en napp som de sen själva får stoppa i munnen. Andra har en liten "napp burk" fastsatt i sängen där man hittar ett gäng nappar.

Men att tassa+napp är inte det bästa av metoder. Det gäller alla "somna och somna om själv" metoder.

• ModestyBlaze
    åsab skrev 2011-05-26 20:52:42 följande:

Hej!

Jag har en fråga. När man sitter brevid sängen med handen på bebben, tittar ni honom/henne i ögonen då? Jag upplever att ögonkontakt gör att han blir glad och lite sprallig av det. Eller är det bra att titta i ögonen för att ge trygghet?

Min son är 5½ månad och har väldigt svårt att komma till ro i sängen. Somnar nästan bara när vi bär på honom så den här metoden låter bra för att han ska lära sig somna!

Tvärt om, man skall undvika ögonkontakt.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola