Jumbopolly skrev 2011-05-08 22:45:04 följande:
Min son får sova precis så mycket han vill men ända sedan födesln har han haft problem med magen och för ett tag sen blev han regält sjuk (troligen rs viruset) och det har liksom satt sina spår.
En del dagar sover han som tusan på dagtid. någon enstaka gång kan han sova 3-4 timmar i stärck på dagtid andra dagar sover han nästan inget alls på dagtid och även det är väldigt tröttande för mig när han inte sover nåt varken på dagen eller på natten. Är så lycklig de ytterst få nätter då han sover nästan hela natten (bara vaknar 1 eller 2 gånger) men det händer inte ofta. Vi har provat med tjockare välling för att se om det handlar om hungermen hunger beror INTE den dåliga sömnen på för nu har han inte ätit på nätterna nåt på länge men vaknar å gråter, allternativt skriker gör han ändå. Ibland bara korta skrik men många måna gånger å ibland skriker han timvis och då bara en gång på natten.
Hej igen,
En 8 mån behöver CA 14,5 tim sömn/dygn. Där man helst ser att 11-12 timmar sker på natten och resterande timmar fördelas på 2-3 lurar. I denna tid är det då de flesta barn går över till 2 lurar vanligast. 1 kortare lur på fm och en längre lur mitt på dagen. Man behöver ha 4-5 timmar vaken tid innan natten för att sova gott.
Äter man ordentligt på dagen med amning/välling och en andra frukost med resten av familjen vid bordet. Samt riktig mat och frukt till lunch och middag och något grötmål på det, då bör man klara sig utmärkt utan mat på natten.
Tassmetoden är ju inte så strikt som många andra metoder. MEN, jag personligen är inte FÖR "fri sömn" då jag inte anser att små barn tar sig den sömn "de behöver" utan man i ca 3/4 av alla barn behöver visa, leda, hjälpa coh lära dem hur man sover. Lika väl som man lär dem äta vid matbordet med sked och plockmat osv..
MEN, det är min personliga åsikt och erfarenhet av att ha hjälpt några hundra barn till bättre sömn med olika metoder.
Hoppas han blir frisk riktigt fort. Ge gärna sempers magdroppar (finns på apoteket) då 70% av immunförsvaret sker i magen. Har han dessutom magproblem brukar dess droppar vara kanonbra.