Inlägg från: mollysmamma |Visa alla inlägg
  • mollysmamma

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej hej!
    Här inne var det lugnt, betyder det att det går super bra för alla kanske?!

Vi har haft det tungt i två nätter eftersom jag var själv med bägge barnen i torsdags natt och var "tvungen" att amma Ville mitt i natten. Efter det var det i stort sett som att börja om från början igen, usch och fy. Men det känns ändå ok för han har vant sig vid att inte äta på natten och det är inte förrän strax innan 5 som man märker att han vill snutta. Insomningen på kvällen går jätte bra nu, vi lägger bara ner honom i sängen och går ut. Han stökar och bökar en stund och sen somnar han!

Idag ska jag iväg på brunch med några vänner, ska bli skönt med lite egentid.

Hoppas alla får en skön söndag!

• mollysmamma

Hej hej,
    Mamasnest: Usch va jobbigt det låter, stor styrkekram till dig!
    Hoppas tanden kommer upp snart och förkylningen går över. Hur länge ska sambon vara borta på kurs? Du har ingen kompis, mamma eller någon annan som kan komma och avlasta dig på dagen så du kan sova lite då? Det har hjälp mig när det varit hemskt här hemma.

• mollysmamma

zorika: Hej! Jag har slutat nattamma min 6,5 månaders för två veckor sedan, det har gått över förväntan! De första två nätterna var han arg och vaknade ganska många gånger men efter det har han vaknat mindre och mindre och kortare gånger. Nu de senaste dagarna sover han hela natten från 19.30 - 5.30
    Låter absolut som att tassmetoden skulle kunna fungera hos er!

• mollysmamma

Hej,
    Allt går som sagt var jätte bra är om natten. Har dock varit lite för mesig gällande när det är morgon. Hade från början bestämt att vi skulle ta morgon kl 6 men när han vaknar 5.30 har jag inte ork att tassa honom för jag vet att han är hungrig och hyfsat pigg och jag kommer få hålla på läääänge. Så nu har vi haft morgon 5.15-5.30 vilket känns lite tidigt. From imorgon ska jag verkligen stålsätta mig och tassa så att vi inte går upp förrän efter 6. Dagen blir så skum ifall vi vaknar tidigare än 6 för då blir dagsrutinerna sabbade vilket stör lillen. Igår var han helt förvirrad och kunde inte alls sova bra under hela dagen för att det blev fel från början.

zorika: Lycka till ikväll!

• mollysmamma

didilej: Ja fast han lägger sig som det är nu 19.30 och är då jätte trött och vaknar alltså aldrig senare än 5.30 och det blir ju 10h. Tror att han behöver sova 11h om natten, det har han gjort innan. På dagen sover han tre ggr, vanligtvis två kortare ggr och en lite längre. De senaste veckorna när han gått upp så tidigt känns det som att han är konstant trött och gnuggar sig i ögonen. När han väl
    sover så är det som att han är inte kommer till ro, det blir 20 minuter åt gången och sen är han igång igen men blir gnällig fort.

Tror att dagarna blir bättre ifall jag får honom att sova lite någon timme till på natten, hoppas det iallafall!

• mollysmamma

God morgon!
    Natten har varit bra! Lillen somnade tidigt igår, strax efter 19 och sen sov han till 4. Då brukar det vanligtvis bara vara att lägga tassen på så somnar han om men inte i natt. Han blev tyst en stund av tassen men sen blev han jätte arg och vrålade. Lugnade sig direkt när jag tog honom i famnen och var lugn när jag la ner honom men var nog lite för pigg för att bara somna in. Efter 40 min kom han dock till ro och då sov han till 6 Då fick han amma och somnade om en liten stund igen.

Didilej: Lillen har när han var mindre sovit jätte långa pass på dagarna men för några månader sedan började han sova 2 pass på 45 min - 1h och det funkar för honom. Sen sover han vanligtvis ett pass som är 1,5-2h mitt på dagen. Får se ifall dagen känns bättre när han sov mer denna natt. Som du skriver det är svårt med barn och sömn!

• mollysmamma

Hej hej,
    Jag har gjort värsta missen i natt. Vaknar kl 3.30 av att lillen ligger i min säng och ammar! Har inget minne av att jag lyft över honom! Sen sov vi bägge jätte dåligt resten av natten. Usch hoppas han inte blir galen i natt när han ska sova i själsängen igen utan mat...

• mollysmamma

Hej allihopa!
    Här rullar det på. Har fortfarande problem att få lillen att sova längre än 5.30, tänkte testa att amma honom sittandes bredvid spjälsängen och sedan lägga tillbaka honom för han är fortfarande trött. Lillen vaknar fortfarande kl 3-4 och kl 5.30, försöker att vänta ut honom vid 3-4 när han vaknar men han är ganska så arg och vill inte alls somna om innan jag visat mig och lagt min hand på lilla ryggen. Klagar dock inte, detta är rena paradiset mot det jag hade innan tassningen!

Har precis börjat tassa även dagtid nån gång varje dag och det går över förväntan, han har somnat på under 10 minuter alla gånger hittills

Kämpa på alla duktiga tassare!

• mollysmamma

Hej hej!
    Vi har lite bakslag just nu, funderar på ifall det kan vara lite separationsångest som kommer smygande. Lillen har ju somnat själv i rummet de senaste veckorna utan problem men igår var han jätte ledsen och stack ut armen mellan spjälorna för att försöka nå mig, skrutten! Var lite oroligare på natten också vaknade kl 4 och var ledsen somnade om i omgångar men kl 5 vaknade han och var ledsen igen. Då fick han komma till mig och amma och sen somnade vi bägge om några timmar.

• mollysmamma

Hej allihopa,
    Jag har åkt på influensan, är jätte febrig med frossa och huvudvärk dessutom har lillen blivit jätte snorig så han var helt otröstlig i natt. Vet inte hur vi ska överleva natten, misstänker att sambon kommer få ha lillen i sele. Försökte lägga honom på mitt bröst i natt för att han skulle kunna sova men det gick inte alls. Har höjt huvudändan på spjälisen men han vill inte alls komma till ro där.

Får helt enkelt ligga lågt tills vi mår bra igen. Typiskt att bli sjuk nu när det är påsk om några dar. Vi ska åka bort över påsk och det kändes så bra att tassningen funkar inför resan. Jaja det är som det är, bara bita ihop

Mamasnest: Håller tummarna för att det lugnar ner sig för er!

MegaMaxIna: Från 6 månader är rekommendationen. Jag tjuvstartade dock någon vecka men körde då bara tassning vid läggning. Sen när det satt och sonen var 6 månader började jag tassa hela nätterna och tog bort all amning om natten, det har fungerat jätte bra!

Ha det bra allihopa!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola