onoff skrev 2011-06-05 08:23:45 följande:
Jag har också fått en orolig pojke om nätterna! Attans, det som funkade så bra!
Det går jättebra att tassa på kvällarna när han ska lägga sig, men sen vaknar han oftast när vi går in och lägger oss runt kl 23-24. (han sover vanligtvis i sitt rum, men han har fått sovit hos oss nu i veckan för vi har gäster som sover i hans rum).
Sen är han så SVÅR och få att somna om! Han skriker nån sekund, sen är han så trött så han somnar några sekunder, vaknar och skriker, somnar om, vaknar och skriker, somnar om i några sekunder och sådär håller det på... Han är så orolig! Han har alltid nappen i munnen när han skriker (annars letar han på den själv) men han blir inte tröstad
ändå.Vi försöker att tassa men han blir inte lugnad av våra händer. Låter man honom vara när han skriker så ställer han sig upp i sängen och börjar att gnälla och ger tecken på att han vill komma upp till oss. Till slut tar vi ju upp honom och han blir liiiite lugnare då av att ligga emellan oss och det går lite längre mellan skrikperioderna, men han håller på till en klockan 04-05 och då får han sin morgonvälling och efter den blir han tyst och lugn och sover lugnt mellan oss till klockan 07-08 då vill han upp för dagen... Är han hungrig? Han klunkar sin välling och blir förbannad när den är slut och jag ska plocka bort flaskan. Vi har provat att ge vatten mitt i natten men han blir arg så fort han känner att det är vatten och då vill han inte dricka mer. Vad tror ni?
Det låter nästan som hunger... Min son var sådan när vi gick från ersättning till välling..
Fick tipset av en dietist på BVC att pytsa i honom regält med mat på kvällen så han inte är/blir hungrig på natten. Så så här ser det ut hos oss...
frukost någon gång mellan 7-9
ev mellanmål eller ersättning ca kl 11
lunch kl 13
ev. mellanmål ca kl 15-16
Nu börjar sedan påpytsningen inför natten...
ca 17-18 Middag (1 hel burk med mat brukar han äta)
ca 19-20 1 tallrik gröt (tills han inte vill ha mer
ca 21-21.30 en hel flaska välling på minst 200 ml
Sedan somnar han och om han vaknat på natten så har det inte handlat om hunger..
I början vaknade han på natten och åt FAST vi pytsat i han massa mat på kvällen MEN det var inte egentlig hunger utan mer en vana.. Så jag slutade mata på natten och nu går det riktigt bra och man behöver inte gå upp toktidigt heller för att ge han mat utan har har lärt sig stå sig på all mat han äter på kvällen. Ge det lite tid för det tar ett tag innan de förstår att de skall äta ordentligt på kvällen för att det kommer en hel natt utan mat.
Men tipset från bvc var iaf pytsa i ordentligt under dagen och framförallt på kvällen så de står sig bra under natten så ska de inte behöva äta på natten =)