• tuvali1

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Har en fråga. Om bebisen bara ligger och bökar och inte kommer till ro. Vad gör man? Gnyr och håller på men skriker inte. Om jag däremot tar bort handen så skriker han. Skriket stegras inte och jag tar inte upp honom men han kommer inte till ro. Jag tar bort, lägger på, tar bort och han fortsätter böka och gny. Så kan vi hålla på hela natten... Vad gör man i detta läge?

• tuvali1

Du skriver att man inte ska göra ngt alls. Jag ska alltså tassa och ta bort sen när han skriker så tassa igen? Så kan jag få hålla på hela natten då? Han kan vara tyst 20 min sen börjar han igen så tar det en kvart innan han somnar, bökar utan ljud i tio min sen gny och skrik igen. Så håller det på... Men det finns väl ingen genväg? Av vilken anledning skulle det ta en månad för just oss?

• tuvali1

Isola; han är glad och pigg för det mesta! Väldigt, väldigt nyfiken och aktiv! Ska man kanske försöka korta ner dagsömnen? Generellt, hur mycket tror ni en 7 månaders behöver sova på dagen?

• tuvali1

Vi har provat mjölkfritt. Ingen bättring . Varit hos läkare idag och kollat öron, näsa, hals och lyssnat. Allt bra.
    Jag har aldrig skrivit någonstans att vi har provat många olika saker. Det har vi inte gjort.
    Hungrig utesluter jag. Han är inte ens särskilt hungrig på morgonen när jag ammar. Ha, om han har ont... Är ju som att leta i en höstack isåfall eller så är jag väl fruktansvärt dålig på att "lyssna av". Som läkaren sa, hade han haft ont hade han varit ner gnällig och inte växt så bra som han gör.

• tuvali1

BVC psykologen sa idag att man måste kunna vara flexibel också. Lyssna av som ni säger. Att barnet i längden blir tryggare om de ibland får se lite flexibilitet. Att ingen vinner på att bara köra på en enda sak alltid alltid, det är väl inte att lyssna av barnet? Men detta håller ni inte med om? Ska man Tex aldrig få kunna ta barnet till sin säng och gosa med det?

• tuvali1

Sarus85; du skriver att dun kille har svårt att somna om efter 03. Hur är han då? Gråter han eller vill han leka? Och vad gör du?

• tuvali1

Ja, det är jobbigt!!! När han väl somnat då, hur lång tid är det till nästa uppvak? Vårt problem är inte att han inte somnar om utan han vaknar efter 20 min igen... Så han har väl egentligen aldrig somnat in...

• tuvali1

Angående flexibiliteten... Jag menar mer på natten om barnet skriker och skriker och att det tar timmar att få det lugnt. Finns det ingen flexibilitet då? Typ som att få komma över till mamma och pappa eller få en flaska välling? Eller finns det inte en chans i världen? Det längsta man kan gå till är att man får komma upp k famnen och bli smekt på ryggen? Och sedan läggas ner i sängen igen? Men om barnet inte lugnar sig på timmar då? Om man lagt ner och tagit upp 50 ggr? OM man nu i det läget anser sig vara flexibel och låta bebisen sova med föräldrarna eller ger en flaska välling; har man då förvirrat barnet såpass mycket att hela metoden är förgäves???

• tuvali1

Sarus; sover han i eget rum? Är det mycket ofta ta upp, lägga ner? Eftersom det tog drygt en timme. Var han mycket ledsen eller bökade mest?

• tuvali1

Äntligen en bra natt med mina mått mätt! Killen la vi kl 20 och fick gå ut och in några ggr. Sedan vaknade han till vid 22.30, men då räckte det med att ge nappen och tassa en liten stund. Sedan sov han... Fram till 04! Oj vad bra! Men sen fick jag tassa många många ggr. Han somnade till en gång på 20 min mellan 04 och 06, däremellan fick jag hoppa upp och ner många ggr. Men jag är ändå så nöjd att han sov mellan 22.30 till 04!
    Har en annan fråga. Efter läggning har sonen nästintill alltid vaknat efter 45 min. Men sedan sover vidare förhoppningsvis ett längre pass. Varför vaknar han alltid så fort? Vad kan jag göra? Ngt annat/mer än att tassa?

• tuvali1

Har alla i denna tråden tagit bort nappen? Alltså, hur funkar det? Blir det inte vilda protester om barnet är väldigt kär i napp?

• tuvali1

Modest Blaze; stoppar i napp först sedan tassar. Går utmärkt! Vad ser du för problem?

• tuvali1

Då kör jag väl inte tassmetoden då! Men metoden jag kör fungerar bra i mitt liv just nu i alla fall.
    Verkligen ingen här som kör tassmetoden med napp? I TS står det ju att metoden kan köras med eller utan napp?!

• tuvali1

Jag tror inte det är pga nappen min son vaknar.Han skulle nog ha vaknat ändå! Han kan sova länge utan napp också.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola