Inlägg från: mollysmamma |Visa alla inlägg
  • mollysmamma

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Mammeten8: Håller med DS, är nog enklast att börja med insomning och sen gå vidare på nätterna också tycker jag. Förstår hur du tänker och att det känns tufft att ta bort nattmålen om lillan äter dåligt dagtid men tror att det vänder ifall du orkar ta några jobbiga nätter utan mat(lättare sagt än gjort, jag vet). Lycka till med tassningen!

Vi har varit bortresta under påsken och har varit sjuka hela familjen så jag har låtit lillen amma på nätterna. I natt blir det dock tassning igen för nu är vi hemma igen och lillen är frisk.

• mollysmamma

Mammuten8: Hej igen! Din dotter låter väldigt lik min dotter, idag tre år! :) Trodde aldrig heller att jag skulle kunna sluta amma. För oss löste det sig med att jag började jobba när hon var 11 månader och när jag jobbat heltid en månad och ammat hela nätterna var jag helt förstörd och kände "nu är det nog". Hon hade vägrat välling hela tiden men när jag väl bestämde mig för att sluta amma var det som att hon fattade och samma kväll drack hon upp sin välling.

Eftersom vi haft det jobbigt med dottern och sömn var jag mycket sugen på att lära lillebror att somna utan bröstet och att kunna somna om själv. Tassningen är ju ett sett att lära barnet att somna själv och även att somna om själv när de vaknar till. Så ifall du börjar tassa vid insomning på kvällen kommer du säkerligen att märka att din dotter börjar kunna fixa att somna om utan dig oxå.

Jag har tassat i ca 1,5 månad och innan vi tassade kunde jag inte få sonen att sova längre än max 40 minuter i spjälsängen. Nu kan han sova i flera timmar! Jag har inte alls tassat mycket på dagtid men eftersom han tassas kvällar och nätter fungerar det fint även på dagarna. Han har fortfarande lite svårt att komma till ro i spjälsängen dagtid men när han väl somnar sover han bra.

Det jag ville säga var att det är nog lättare att börja tassa vid insomning på kvällen för då är ju oftast barnet tröttare än på dagen. Sen när de förstått vad som gäller när man lägger dem i sängen kan man börja köra även dagar. Det har fungerat bra här iallfall.

Oj va långt det blev, hoppas det kan vara till någon hjälp!

• mollysmamma

Hej hej!
    Började tassa på nätterna igen igår efter att ha ammat lillen om nätterna i drygt en vecka pga sjukdomar. Trodde han skulle bli jätte arg när han inte fick komma upp och amma men det blev han inte. Dock hade han jätte svårt att somna om när han vaknade och låg och gnällde och bökade runt med kudden och täcket huuur länge som helst! Han började strula redan kl 23 och sen höll det i sig till och från ända fram till kl 5 när han fick amma.

Hoppas kommer sova bättre i natt för jag är så himla trött fortfarande efter influensan som jag hade för en vecka sen!

Kämpa på alla tassare!

• mollysmamma

Hej hej,
    Usch känner mig så himla deppig!

Det går så himla dåligt för oss just nu med tassningen. Både jag och lillen har ju haft influensa och efter det har jag helt tappat orken. Tänker varje kväll, i natt så ska jag kämpa och inte amma förrän 5 men nästan varje natt ger jag upp och ammar tidigare. Lillen är så himla orolig just nu, vet inte om han drömmer eller vad det är. Han kan vakna 10 ggr på en timma och gråta och då orkar jag inte utan tar över honom i min säng

Känner mig så inkonsekvent och vet inte hur jag ska hitta energi att orka hela nätterna. Visst skulle kunna göra ett uppehåll men det känns inte som ett alternativ då både jag och lillen sover dåligt när han ligger i min säng...

Även nattningarna har blivit lite sämre. Han vill absolut inte att jag går ut från rummet och har svårt att komma till ro. Helst vill han att jag ska vända honom till sidan när han har strulat runt en stund och busat med kudden och täcket då somnar han oftast. Vill ju helst inte blanda mig i men det är svårt att låta bli när man märker att han inte kommer till ro. Är samma sak på nätterna han vill helst att jag lägger honom till rätta innan han somnar om, jätte skumt. Innan har det inte alls behövts!

Ursäkta mitt deppiga inlägg, var tvungen att skriva av mig lite kände jag.

Tycker ni alla är super duktiga som kämpar på kvällar och nätter!

• mollysmamma

Tack för kramar och pepp det värmer! Har fått vila lite idag så nu känns det lite bättre!

Nattningen idag var lugn. Han somnade på 5 minuter utan gnäll eller skrik men jag satt på sängen bredvid.

Har tänkt ut ett sätt så jag förhoppningsvis orkar, tänkte börja med att tassa fram till 1 eller 2 vad tror ni om det? Sen när jag känner att jag orkar flyttar jag fram tiden till 3,4 osv.

• mollysmamma

Widmarkarna: Usch stackars liten, hoppas hon blir frisk snart!

carolinacarolina: Jag tassade bara kvällar i en vecka sen började jag tassa hela natten. Det funkade bra, första natten var han jätte arg och förvirrad men redan andra natten blev det lugnare även om han vaknade många gånger. Tredje natten sov han 19.30 - 4.30 utan tassning. Sen har det ju gått upp och ner som du vet

Här känns det lite bättre nu. Lillen har somnat lugnare två kvällar och även om han vaknat mer än vanligt på natten är han inte ledsen utan gnäller mest och somnar om ganska fort när jag visar mig. I natt tassade jag fram till 2 och sen ammade jag. Ska köra så några nätter till tror jag och sen flyttar jag fram tiden eller kör hela natten beroende på hur läget är.

Hoppas alla får en bra natt!

• mollysmamma

God morgon!
    Äntligen känner jag att min ork och motivation har återvänt!

I natt tassade jag återigen hela natten utan amning. Lillen somnade strax efter 19 utan större protest. Vaknade första gången 00.45 då hade blöjan läckt kiss så vi fick gå upp och byta blöja och pyjamas. När jag sen la ner honom i spjälisen igen blev han arg och skrek i drygt 10 min. Sen lugnade han sig och låg och "pratade" i fem minuter innan han somnade om.

Nästa uppvak var 3.15 då blev han också arg när jag började tassa men bara några minuter. Sen bökade han runt och hade svårt att komma till ro, tog nog 25 minuter innan han somnade igen.

Kl 4.55 vaknade han igen och då bestämde jag att det fick vara morgon. Känns jätte bra för att vara "första" natten. Verkade inte alls som att han ville snutta i natt utan mer som att han var arg för att han inte förstod. Hoppas att vi kan få ordning på våra nätter nu så vi får sova hela natten snart!

Hoppas det går bra för er andra!

• mollysmamma

DS: Va härligt att nätterna är lugna, grattis!

Widmarkarna: Usch va jobbigt m magsjuka, hoppas den gör över snart!

Här har vi avklarat tredje natten utan mat och det går över förväntan. Lillen somnade 20 vaknade till 01 men somnade om direkt när jag la tassen på och stoppade om lite. Sen vaknade han 5.15 och blev lite arg när jag tassade men somnade ändå om efter 10 minuter. Kl 6.10 vaknade han och då var det morgon!

Ha en bra helg allihopa!

• mollysmamma

DS och Ms Leia: Härligt att höra att era små sover så bra nu!

Elinen: Min lilla brukar också vakna runt 4 och vara lite strulig men inte vaken som din son. I natt var han dock väääldigt pigg kl 3.45 och låg och pratade och fixade i spjälsängen i 45 minuter. Sen hörde jag att han började gäspa och gnälla och då klappade jag honom lite så somnade han. Sen sov han jätte oroligt och grät i sömnen som om han drömde mardröm. Kl 5.15 grät han så mycket att jag tog upp honom i famnen, trodde då att han var vaken och tänkte att vi tar morgon. När jag ammande honom somnade han om och sov till 6.30. Hoppas det var en engångsgrej.

Vi har ju en treåring också och hon brukar vakna runt 4 och komma in till oss och då går sambon in med henne igen. Tror att lillen störs lite av att det blir liv i sovrummet...

Förövrigt går det jätte bra med tassningen. Lillen somnar mellan 19-19.30 och sover oftast utan tassning till 3-4 och sen till 5-6 när vi tar morgon. Är jätte nöjd med tanke på att vi bara kört en vecka efter vårt uppehåll.

• mollysmamma

God morgon!
    I natt sov lillen från 18.45 - 5 utan tassning! Tyvärr har jag ändå inte sovit bra för stora syrran ramlade ur sängen mitt i natten och var jätte ledsen. Hon gjorde sig inte illa utan var bara chockad tack och lov.

Ha en bra dag allihopa!

• mollysmamma

Hej alla tassare!
    Här har vi kämpat på sen sjukdomarna efter påsk men igår fick lillen tyvärr hög feber igen!

Känns aldrig som att vi kommer framåt pga alla sjukdomar men men så är det väl när man har stora syskon som går på förskola och drar hem massa baciller...

Det positiva är att i natt när försökte få lillen att somna i min säng med tutten kom han inte alls till ro men när jag la honom i spjälsängen somnade han om direkt!

Ha det bra allihopa!

• mollysmamma

newatthis: Vi har det också jätte jobbigt just nu! Vår lille har varit sjuk och sovit i min säng i 5 dagar. Igår var det dags för skrutten att börja sova i spjälsängen igen utan att äta på natten. Det var hemskt redan kl 23 var han vansinnigt arg, han slutade inte ens skrika när jag tog honom i famnen! Kände att varken jag eller han skulle orka hela natten så när han vaknade kl 2 fick han amma. Usch bävar inför natten...har bestämt att tassa till kl 3.

Skönt att era nätter är lugna och hoppas nattningarna också lugnar sig snart!

DS: Låter underbart att ni får sova hela nätterna nu. Hoppas vi också får uppleva det, känns tyvärr långt bort just nu...

• mollysmamma

didilej: Försöker få honom att sova i sin säng när han är sjuk men när han gråter och jag vet att han har hög feber vill jag inte "tvinga" honom. Alltså han somnar ju i sin säng och jag tassar ju så länge det går men oftast runt 2-3 blir det svårt.

Hur gör ni andra när era barn är sjuka, tassar ni ändå?

Natten var mycket lugnare än förra. Han vaknade igen redan kl 23 men var lugn och somnade om fort. Sen sov han till strax innan 2 och var även då lugn till att börja med. Han kunde dock inte komma till ro och efter 40 min var han arg och frustrerad. Han somnade strax innan 3 men vaknade igen kl 4 och då fick han komma över.

Det är jätte fint väder vilket känns extra härligt när nätterna är jobbiga. Ska vara ute och njuta av solen hela dagen!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola