• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt

Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

• Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • diz

Hoppsan ja, det finns namn och metoder för allt. Så som beskrivs har vi alltid gjort. Känns mest naturligt.

• Ë n i g m a

tack jippi och did!

jag uppfattar ändå nätterna som grymt mkt bättre än innan tass

(då gav vi flaska tre tillfällen ibland suck)

hon sover jättebra emellan tassning, hon behöver oftast tassas om en gång...kansek runt 2 eller 3, ibland 5.

så i övrigt sover hon mellan 20-08 vilket är himmelst EGENTLIGEN

det är bara det att man blir lite avundsjuk på dom vars barn aldrig behöver tassas igen, efter en veckas använding av metoden ;)

hennes pappa tassar om alltid, jag slipper pga att jag e grav igen och mår illa=behöver sova....men jag skulle önska att hon lärt sig att somna själv.....för nu verkar hon som didilej sa ha vant sig vid tassen för att somna om.

det är väl som du säger did, att man får hitta sin egen variant,

hon låter ledsen så det är svårt å ignorera...gråten är en blandning av jämmer, gnäll, skrik och gråt, så det är svårt att ignorera. jämmer och gnäll är ju OK att ignorera, dock inte tjut, vilket hon gör-.

jajajja, lycka till andra :)

jiiipii - hur gammal e ditt barn? jag tror hon kan bli förvirrad ja, av mat vissa gånger och tass vissa gånger. tror det är bättre å va helt och hållet konsekvent.. kram

• didilej

Ja, Ënigma, vi i människosläktet är ju lite märkliga på det viset vi alltid jämför oss med de som har det bättre än vi själva, aldrig sämre. Och når vi upp till en ny "nivå" börjar vi genast leta efter nästa Men som du säger, ett uppvak per natt fixar man. Men ledsen gråt fixar man inte. På tal om att jämföra oss med andra blev jag aaavis då ni skall få ett syskon Ännu är det inte dags för oss men jag längtar verkligen efter att vara gravid igen... och ögonblicket då man för första gången fick varma lilla bebisen på magen *drömmer mig bort* Kramar till dig!

• Ë n i g m a

tack så jättemkt

ja vi önskade att få tätt och det kommer vi få OM allt går som det ska...(har haft blödningar m.m men hjärtar slår)

Lillan är född våren 07, och denna lill* kommer hösten 08 så det kommer bli tätt allright...därför viktigt att sömnen funkar

1 uppvak /natt vilket innebär 5-10 min tassning ska man inte klaga över eg...

jag vet, man jämför alltid med de som har de bättre ;);)

• bustösen

från ts:
    Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

mina tankar:

oavsett vilken metod man använder så är det regelbundenheten - rutinen som gör att det fungerar?! 
    alla är alltså lika bra: anna wahlgrens femminuters metod, den ömma finländska tassmetoden eller om man sitter med ungen i knät varje kväll tills den somnat. det är just vanan som gör att barnen förstår att nu ska jag sova!!
    Valet handlar inte om vilken som får barnet att sova, utan vilken metod som ni föräldrar kan leva med utan att få dåligt samvete.

• didilej

bustösen - precis som du skriver tänker jag också. Jag är fullständigt övertygad om att man kan få ett barn att somna tryggt på kvällen genom att varje gång barnet gråter stå på händerna och snurra ett varv motsols; upprepar man det tillräckligt många gånger vet barnet att det betyder att det är natt och att meningen att man skall sova. För mig har bara tassmetoden känts naturligast och mest "jag", men jag tycker att det är en smaksak vilket sätt man väljer egentligen. Som du skrev - det är upp till ens eget ömma samvete vad man väljer och för mig personligen var det helt enkelt inte möjligt att låta det käraste jag har gråta ensam i ett mörkt rum fastän jag var så trött att jag mådde illa.

• Ë n i g m a

jag tror oxå 5 mm skulle funka lika bra!

Men jag skulle aldrig vilja utsätta mitt barn för det Tycker det känns helt fel att inte lyssna på signalerna det ger.

det står tom i 5 mm-broschyren att det är bättre att låta pappan göra detta i början eftersom pappan redan är opålitlig...

det tycker jag säger en del....

5 mm rek. ingen kroppskontakt vilket skär i mig när jag hör

• didilej

Ja, 5mm låter tufft för alla inblandade. Funkar säkert på vissa barn och vissa föräldrar, men för andra barn och andra föräldrar är 5 minuter alltför lång tid. Nä, fram för mera närhet då det gäller bebisar tycker jag Det är konstigt att 5 mm ännu är så populär i Sverige, så här stod det nämligen i en artikel om barn och sömn i Kaksplus (en av Finlands största bebistidningar) i september 2007 (igen dålig översättning, finskan använder ett ord då svenskan behöver fem...):

Att låta skrika har gått till historien
    Ännu för några år sedan var en sömnskolsmodell i allmänt bruk som man nu har börjat kalla skriksömnskola. Att använda denna modell rekommenderas inte mera.
    Förfarandet grundade sig på antagandet att babyn inte somnade för att hon hade lärt sig att få service vid insomnandet. Om man slutar med servicen lär sig babyn att somna själv. Skrikandet beskrevs t.om. som ett sätt att manipulera föräldrarna. Man tänkte att om föräldrarna inte besvarar barnets rop lär de barnet att föräldrarna bestämmer också vad gäller sömnen.
    I praktiken lät man barn som fyllt 6 månader gråta vid insomnandet eller på natten vid uppvak tills barnet somnade om. I de strängaste modellerna svarade föräldrarna inte på barnets rop på något sätt, inte ens genom att prata lugnande till barnet.
    Man såg resultat av dessa skriksömnskolor redan på några nätter. Nu har man dock märkt att denna metod kan störa utvecklingen av babyns och föräldrarnas samspel och anknytning. Barn med mycket temperament kunde dessutom skrika i timtal, vilket inte heller föräldrarna stod ut med. Dessutom har det bevisats att babysar inte kan manipulera andra, utan hon uttrycker sin uppfattning om situationen och förväntar sig att hennes behov tillfredsställs.
    Om man redan har hållit en skriksömnskola åt sitt barn börjar man inte känns skuld över det i efterhand. För många har denna metod varit den enda som man har fått information om - enligt den tidens bästa information. Om sömnskolan fungerade och familjen fick sova bättre ens en stund hade sömnskolan säkert också en positiv påverkan på förälderns och babyns förhållande.
    Redan för ungefär 5 år sedan började man rekommendera mjukare modeller för sömnskolor i stället för att låta barnet skrika ensamt. Föräldrarna rekommenderades att vara närvarande då barnet grät och upprepa "nu är det natt, nu skall du sova" och smeka barnet. Nu har denna metod utvecklats till tassmetoden där beröring är en viktig del då man lugnar barnet.

Heja Finland

• Ë n i g m a

grymt!!

word!!

håller helt med!!

• Jiiipppiii

Didilej: Tänk att BVC inte ens nämner andra metoder än 5 min. Vi har provat och visst somnar lilla själv men inte utan gråt och då kan nån av oss lika gärna sitta bredvid sängen...

Enigma: Min lilla är 6,5 månad och äter bra nu på dagarna. Kanske ska ta bort nattmålet helt. Det vara bara jag som tyckte det var för tufft för henne att gå från 3-4 amningar/natt till att inte få äta alls! Jag vet inte...

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola