~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
![Skrattande Skrattande](http://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
Hej, man tar bort dem och gör som man gör hela tiden. Inget konstigt. Med attityden som att oj, du har vuxit ur dina kläder. Du behöver visst nya större. Du är ju stor nu!
Ju mer du gör en grej av det desto större grej blir det. Bort, och glömd på 2 dygn om bara du gör det!
Allt på en gång. inte dra ut på något jobbigt. Barn är flexibla och anpassningsbara bara man är tydlig.
Dra vagnen men sluta så fort hon tystnar. VAgna kortare och kortare är mitt tips.
Annars kan du tassa på samma sätt också. Men tänk på att alltid lägga i stillastående vagn och om du nu "vill" gå någon gång gör det när hon sovit i 10 min.
Hej,
Det är ju nu nya rekommendationer på gång att man får introducera smakisar från 4 mån. Kan du inte börja med lite 4 mån gröt till lunch och middag så du vet att hon blir lite mättare?
Då är det sen lättare att köra med Tassmetoden tänker jag. Sen kan du ju lägga in FASTA mattider på natten. Säg 01 och 04 och allt däremellan Tassar man.
Ett vanligt problem för många är att barnet äter sig mätt på natten för att hänga med på allt intressant på dagen. Det är ju lite bakvänt kan jag tänka. så äta om dagen så man kan sova om natten är mitt devis.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bebis-kan-smaka-pa-mat-tidigare
Hej grattis till 6 mån.
ja vid 6 mån är det en ENORM motorisk utveckling som dels kräver MER MAT så ge mat mycket snabbare än du brukar, bara att skyffla in och minst så här
Frukost gröt/välling
Lunch mat och fruk
mellis välling
Middag mat och frukt
Kvällslurk välling/gröt
Ammar du så amma i anslutning till maten.
jag hade även lite mosad banan innan långluren för då sov sonen längre på den. Banan innehåller tryptofan som är förstadie till Melatonin, så det sover man gott på.
Försök att öva ÅLNING hela dagarna. MINST 5 min /10ggr/dag är målet. Det gäller att hon verligen blir SKIDBACKE trött. Är man inte fysiskt utmattad blir lätt nätterna till för vissa motoriska utvecklings perioder.
Velour kläder utan tryck på kroppen och inga strumpo och inga mattor på golvet. Ålning är jätteviktigt att lära sig ur ett motoriskt och hjärna utveckling samt så koordinerar det samsynen. Så öva, öva, öva, öva.
Sen gör du rätt tycker jag. Inte TASSA mer än nödvändigt. ligga och joxa, snacka, stöna och så får man göra själv. ÄVen viss frustration kan man låta dem ha. MEN, man skall inte vara LEDSEN utan att tassas tycker jag. Så våga avvakta och se till att det är KOLSVART i sovrummet, ju mindre man kan se desto tristare att hålla låda.
Det kommer att ge med sig, FÖr att sen till ca 7,5 bli jättejobbigt igen. Så försök att hålla era rutiner och inte joxa för mycket med dem. De behöver kontinuitet och stabilitet för att kunna komma över utvecklingsfaserna snabbare och lättare.