• D S

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Elinen
    enda tipset jag har är mörkt rum och inte någon dagvila för sent på em. att lägga senare funkar inte på vår tjej.

• D S

Måste säga att tassningen har varit fantastisk för oss. Nu sover lillan från 19.30 till 06.15, vi har inte behövt tassa på natten på över en vecka.

Så här har vår process sett ut om den kan vara till nytta för någon;

Började med att tassa läggningen, blev många upplyft första dagarna men ganska snabbt funkade det bra, lillan reser sig i sängen så oftast var det inte skrik utan att hon stod upp som ledde till insatser från oss.

Nästa steg var att tassa på natten, bestämde att hon inte fick amma vid första uppvak, så tassade första uppvak och ammade vid nästa, och sen var det tassning om hon vaknade igen. Efter någon/några veckor vaknade hon bara en ggn/natt för att amma.

Vid en bra tidpunkt (när maken kunde ta lillan 5 nätter på raken) beslutade vi oss för att ta bort nattamningen. Maken tog tjejen när hon vaknade. Efter två nätter hade hon fattat. När jag försökte tassa efter 6 nätter tog det tid, så vi beslutade att maken tar natttassningen. Efter bara några nätter slutade hon vakna så att tassning behövdes.

Totalt har detta handlat om några månader men resultaten har kommit fort sen har vi stannat på varje nivå någon tid, det har passat oss.

Lycka till alla!

• D S

Elinen
    vad kul att det går så bra, håller tummarna jag med!

• D S

Inte för sent som du själv såg vi började vid 9 mån, sover hela nätter sedan 11 mån ålder. Hamnade på ett uppvak (med amning) efter bara någon v. Sen orkade vi inte ta i nattamningen förräns i påskas men sen gick det snabbt att få henne sova hela nätter utan uppvak.

• D S

Santanas
    Om han inte behöver äta tror jag det bästa är att din man tar honom vid uppvak under någon vecka, han luktar inte mat. Så gjorde vi för att få bort nattamningen funkade efter bara några nätter så vaknade hon inte ens.
    Vår tjej blev också arg ibland när vi plockade upp henne, men jag tror att det var för att vi var för snabba, hon var nog inte riktigt vaken utan skrek i någonslags halvslummer.

• D S

Ms leia
    Vår tjej somnar också bara om vi är kvar i rummet, fast det är ok tycker jag. När hon vaknar på natten somnar hon om utan att vi är där. Kanske bara något tillfälligt för din tjej?

• D S

majsan 801
    mat gör man som man vill, många här har tassat uppvak fram till en viss tid eller ett antal uppvak och sedan ammat. För att efterhand ta bort nattamning.

• D S

lillatuss74
    vår tjej är snart ett år, det brukar ta 15 minuter men senaste dagarna kanske en halvtimme, men det beror nog också på att pappa tar nattningen och att det är han som är hemma på dagarna, stor omställning för henne.

• D S

Bubbilub
    Vår tjej har varit lite som du beskriver, det som funkat bäst har varit kombinationen vänta lite till innan vi tar upp henne, samt att det är pappa som plockat upp. Sedan har han burit henne lite tills hon lugnat sig.

• D S

Hej alla!
    Våra nätter är underbara inga uppvak inget tassande sedan veckor tillbaks nu! Sen tar det tid att få henne somna, hon skall bara upp, världens mest nyfikna unge, men det får vi ta, så länge nätterna funkar spelar det inte så stor roll att nattningen tar lite tid.

Vår lilltjej gillade inte handpåläggning i början, men efter ett tag gick det bra.

• D S

newatthis

Usch vad jobbigt!

Hon håller inte på och lär sig något eller får tänder? Vår tjej har varit oerhört ledsen i perioder då hon håller på och lär sig nytt, krypa, resa sig, gå osv. Antar att det är frustration blandat med oro. På något sätt tror jag att hon ju märker att hon kan ta sig längre och längre ifrån oss, det kanske också påverkar att hon förstår det här med att man kan "försvinna". Bara en liten hypotes. I vilket fall så har hon haft perioder av ledsna kvällar och nätter i samband med lära nytt.

Håller tummarna att det snart vänder, hon kanske behöver sova en natt hos dig? Vi har tack och lov bara haft två sådana nätter nyligen när hon lärde sig gå. Två nätter hos oss och sen somnade hon gott i sin säng igen.

• D S

Lottetottan
    Som Newatthis skriver han kanske behöver äta? Min tjej är nyss fyllda ett. Slutade nattamma runt 11 mån, hade nog gått tidigare men inte vid 6-7 månader. Nu vet jag ju inte om din kille äter bra på dagen, men min tjej behövde nattmaten. Från 9 månader var det bara en amning/natt innan kunde det variera. Låt honom nattamma 1 o 4 och tassa resten och se vad som händer.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola