Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Inna skrev 2012-02-28 08:59:45 följande:
    Hej igen, 

Nu har vi klarat av natt 4 av tassandet och hittils har det gått bra! Vår kille fattade grejen rätt snabbt och redan andra natten minskade vi antal upptagningar ganska mycket och nu i natt behövde vi inte ens tassa en gång. Däremot är han bara 6 månader och äter inte särskilt mycket på dagen än så jag känner mig inte redo att sluta amma på natten. Men vi har satt två klockslag för nattamning och väckt honom då, så att han inte ska vakna själv och förknippa uppvakningar med mat. Det har gått jättebra och han har somnat om snabbt efteråt!

Nu väntar vi på bakslagen som tydligen brukar komma efter några bra dagarGlad 

HÄrligt, låter som ett skolboksexemplar till Tassning!
  • ModestyBlaze

Hej,

jag tycker ni skall satsa på MER MAT för att vara säkra på att han inte vaknar av hunger. Det är alltid svårt att våga tassa massor om man misstänker att de är hungringa. Det är maten över dagen som räknas, inte vad man precis äter direkt innan natten. Så lägg gärna in 2 mål gröt, typ frukost och middag. Sen en smakis lunch med grönsaker och mycket fett i. Tillsätt gärna osaltat smör eller ekologisk kallpressad rapsolja.

Fortsätt sen med tassningen, det kommer att bli mycket bättre. De har ju rätten att ställa frågor i början om vad man gör. Så ju mindre du tassar desto mindre kommer du behöva göra varje gång.   

• ModestyBlaze

Härligt jobbat.

Fortsätt mata på som du gör, avsluta gärna med frukt också. Typ päron, katrinplommon och kiwi. 

• ModestyBlaze

Hej,

Ja, jag kör ju Tassmetoden, SHN, SM, Babywhisperer m.fl. och min erfarenhet är att om föräldrar är så konsekventa och duktiga som ni tar det 3 dagar att få in en ny rutin och sen +7 dagar för den nya vanan att sätta sig. Ibland med ett litet "bakslag" i dessa dagar.

MEN, jag brukar inte rekommendera att man matar på natten då detta i vissas fall förvirrar barnet mer än det hjälper. Men OM man nu ändå väljer att ta upp och mata så skall man göra det när barnet sover typ sätta en tid på klockan och ta upp, om man matar för att barnet har vaknat och inte kommer till ro på annat sätt då är chansen större att metoden inte går att följa utan kraschar.

Sen är det ju så att bara för att man har hittat den "goda sömnen" så håller den inte i sig av sig självt, man måste underhålla den genom att man inte börjar ifrågasätta denna goda sömn. Sen har man ju verktygen att ta till vid KRIS och vid sjukdom, bara man hoppar upp på banan igen så fort man kan. Då klarar många sig absolut bäst.

Men jodå, min erfarenhet är att Tassmetoden fungerar mycket bra på välmotiverade föräldrar. Hjärta

Jag har ju några hundra jag har hjälpt nu på mina 5 år som jag sysslat med detta. :)          

• ModestyBlaze

Jag personligen är av åsikten att natt är mellan 11-11,5 eller 12 timmar. Så lägger man sig 20 och äter 2 ggr fram till 8 har man nog fått 2 nattmål i min bok. ;)

• ModestyBlaze

Som när man slutar röka, de 3 första dagarna är värst och då bryter man en gammal vana mot en ny. De följande 2 veckorna lever man med de nya men det tar ett tag för dem att sätta sig.

Så jobba på. Utvärdera om 10 dagar är mitt råd. 

• ModestyBlaze
    Isola80 skrev 2012-03-11 19:49:19 följande:
    Jag har en kompis med en son som blir 2 år i maj. Han sover ruskigt dåligt. Kan man rekommendera metoden för dem?

Ja det går, MEN jag anser (min personliga åsikt) att då behöver barnet i fråga ha kvar sin spjälsäng och sen får man inte tassa dem om de aboslut inte är ledsna. Så man går inte in och lägger ner stup i kvarten utan man måste våga vänta ut så de är trötta nog att kunna tassas. Kräver mera tålamod och tar oftast lite mera tid beroende på, barn över 1 år kan ta upp till den dubbla tiden ungefär beroende lite på föräldern. så där får  man ge det hela 3-4v innan man utvärderar om det är bättre.

Kolsvart i sovrummet måste man ha! 
  • ModestyBlaze
    kuango skrev 2012-03-12 10:13:27 följande:
    jag följer med spänning hur det går för er Isola80 och laddar inför ett nytt försök någon gång snart. vi provade ju för ett par veckor sedan men problemet var då att jag blir så konstig i huvudet när jag är trött och blir tvärarg och jättefrustrerad helt plötsligt, kan inte kontrollera det. jag som är så lugn och har världens tålamod i vanliga fall.. pga detta har jag tänkt att vi måste hjälpas åt och det förutsätter att sambon inte har tentavecka som nu.. dessutom måste nog L äta mer på dagarna för att det ska funka bra. det verkar som att hens kräkreflex är stark för hen får kväljningar av allt utom risgröt. smaker verkar hen gilla, allt möjligt går ner men det är ju obehagligt att kväljas och kräkas när man ska äta så hen förlorar snabbt intresset. några tips på vad jag kan göra för att hen ska vänja sig vid fast mat?

Hur går fruktpure då? päron, banan, katrinplommon? Välling? Sötpotatis pure, majspure, hemlagat lent för vissa, mycket lös. Eller burk för andra. Man får testa många grejer, släng inget, frys in , för det som funkade för en 1 sen kan inte funka en vecka senare och tvärt om.

Kan vara värt att kolla halsmandlarna också om det är ett stort barn. Hur gammal är L? 
  • ModestyBlaze
    Isola80 skrev 2012-03-12 20:17:47 följande:
    Jag förstår att du läser barnaboken så jag sållar lite bland råden. Personligen tror jag absolut inte på kolsvart i rummet utan att man får se sina gosedjur el vad som ger dem trygghet. Min dotter är 3 och har haft både napp och nattlampa, jag kan räkna hennes uppvak på två händer sedan hon var 5 mån, så barn är olika. Men det är ju en annan diskussion. Tassmetoden verkar fungera på min son, jag gillar den och är mycket tacksam för denna tråden och råden
    Hej,

Läser många böcker ;) barnaboken, ditt kompetenta barn, aktivt föräldraskap, babywhisperer m.fl. Så visst har jag influenser från flera olika.

MEN, det råd jag märkt funkar bäst på barn under 2 år är att ha kolsvart så man slipper tidiga morgnar, annars har man oftast ett barn som vaknar kl. 05 sommartid som en klocka. Men är det kolsvart från dagsljus och kanske liten strimma ljus som kommer in från springa i dörren så är det oftast bättre.

Min son hade en tid då jag även fick lägga en handduk i botten av dörrren för att ha fullkommligt mörklagt. Nu när han är 5 så vill han ha lampa på i hallen och dörren öppet ett par decimeter. Så visst allt förändras. :D

Och jo, alla är olika.       
  • ModestyBlaze
    Isola80 skrev 2012-03-14 13:49:11 följande:
    Ja kl 5 är ruskigt tidigt. Har själv aldrig behövt gå upp tidigare än 6.30...

Inatt gick det väldigt bra. Han somnade 20.30, efter lite protester. Jag tassade kl 3 och kl 4 i nån minut båda gångerna. Och gjorde tvärt emot regelbunden när jag ammade honom kl 6, men sov han gott till 8.15 och jag fick 45 min ensamtid med hans storasyster ( som för övrigt gick upp och la pussel själv när hon vaknat...)

Hade någon sagt till mig för en vecka sedan att han skulle sova så här bra redan nu hade jag aldrig trott dem. Jag har nu rekommenderar metoden för 2 andra mammor, hoppas de testar. Men det kräver ju lite karaktär :)

Härligt jobbat. Så här kan det gå till!
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola