• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt

Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

• Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • newatthis

Hej!

Skulle behöva lite klok hjälp med min lilla dotters insomnande:

Jga har skrivit tidigare i tråden om hur hon somnar in utan gråt och gnäll men att det tar en faslig tid, idag tog det nästan 45 min från att jag la henne i sängen tills hon somnade.

Började alltså med att amma, hon somnade under ammningen, till synes väldigt trött alltså. Efter det lyfte jag över henne till hennes säng och då börjar cirkusen. Hon sparkar med benen, fäktar med armarna, pratar och mixtrar. När hon inte får någon respons börjar hon vrida och vända sig tills hon ligger tvärs över sängen med fötterna ut genom spjälorna (lyfter ovanför spjälskyddet)

I det här läget brukar jag lyfta henne på plat igen och bädd om, är rädd att hon ska göra illa sig. Efter det börjar allt om igen tills hon tillsut bara tippar huvudet år sidan och somnar.

Blir såååå frustrerad.....

Min man tycker att jag ska gå ut ur runmmet och bara låta henne vara, han är inte alls orolig att hon ska skada sig. Jga håller inte riktigt med honom men tycker heller ite att nattningarna fungerar riktigt bra som det är nu så jag vill ha råd!!!!!

• mewe

Vår kille på ett år har sedan någon vecka tillbaka extremt svårt att komma till ro på kvällen. Nattningarna har de senaste kvällarna tagit mellan 1 och 2 timmar! Vi började tassa för kanske två månader sedan och allt fungerade jätte bra tills nu nyligen. Vi nattar honom när vi tycker att han börjar verka trött men när han kommer ner i sin säng vill han inte alls sova. Han står upp och hoppar (så gott man kan hoppa när man är ett år...) och envist lägger jag ner honom vilket i snitt blir säkert två gånger i minuten. Ibland när han står på knä på väg att ställa sig upp behöver jag bara göra en antydan till att jag ska lägga ner honom så kastar han sig ner med ansiktet i kudden, jätteglad och busig. Han verkar tycka att det hela har blivit en rolig lek. Vet inte hur vi ska komma ifrån detta?! Har provat att säga gonatt och gå ut ur rummet och till en början är han lugn men efter ett tag inser han att han blivit lämnad ensam och blir ledsen.
    Jag tror verkligen att han är trött när vi lägger ner honom i sängen för flera gånger under nattningen är han några andetag från att somna men så sätter han igång igen och reser sig eller busar, borrar ner ansiktet i kudden och ställer sig på tå med rumpan i vädret och pratar och tugger på nappen.

En sak som känns väldigt jobbigt i det hela är att min man och jag har helt olika åsikt om hur vi ska hantera problemet. Jag tänker att detta är en jobbig fas som vi måste rida ut genom att vara konsekventa med att sonen ska somna i sin säng. Mannen däremot vill att vi byter sövningsmetod, antingen till att sonen ska ligga intill någon av oss på vår säng och somna in för att sedan bli flyttad till sin säng, eller så vill han prova något liknande 5-minuters metoden.

Någon med några bra tips?

• didilej

newatthis och mewe - ni verkar ju ha lite likartade problem... vår gosse är ju lite yngre så jag har inga personliga erfarenheter ännu men det är ju intressant att ta reda på vilka olika möjligheter det finns så att man själv är förberedd den dagen då ens egen lilla busunge står och studsar i sängen

Det här hittade jag på baby whisperers hemsida (www.babywhisperer.com/smf/index.php) och tycker att det låter som ganska vettiga alternativ:

This is a summary of the methods outlined in the Babywhisperer books and the Sleep Interview.

Gradual withdrawal -
    Teach your child to go to sleep independently by either laying a hand on him or letting him hold your hand. Sleep on a mattress near your child's crib. When your child is going to sleep with your hand on him or holding your hand, remove your hand but stay on the mattress by his crib. Every three nights thereafter move the mattress closer to the door until you're out the door and your child is going to sleep completely independently.

Toddler pd -
    Do your bedtime routine, lay your child in his crib and stand back. When he cries, go to him, lay him down and stand back regardless of whether or not he is still crying. Repeat as necessary. If he is laying down crying but does not stand, go to him and comfort him briefly. If he is not crying but only stands, ignore him.

Walk out/walk in -
    Do your bedtime routine, lay your child in his crib and walk out of the room. When he cries, count to 5/10/15 seconds (timing dependent on your child and his cues), walk in, lay him down and comfort him briefly and walk out again regardless of whether or not he is still crying. Repeat as necessary. If he stops crying during your count, do not go into the room. If he starts crying again, start your count over again. If your child is going through separation anxiety, this method may not be your best choice.

Please do not start teaching independent sleep when your child is ill. Wait until your child is feeling better before starting any method.

Whichever method you select, it is very important to stick with it for at least two weeks before changing methods. It is also important to be 100% consistent. Do not start a method and try it for 30 minutes, only to take your child out of his crib or resort to the old accidental parenting. That will only teach your child that if he cries long enough, you'll take him out of his crib. The next night he'll cry even harder or longer trying to get the same result.

• mewe

Didilej - tack för utdraget från babywhisperer. Får se hur vi ska hantera det hela. Nu ska mannen och sonen åka bort i några dagar så vi får ta nya friska tag när det kommer hem. Imorse pratade vi om ett alternativ som är en kompromiss mellan våra viljor. Tänkte att vi ger honom ca 30 min att somna i sin säng och är han fortfarande sjövild då så tar vi upp honom på vår säng och ligger där tills han slappnar av och är på väg att somna och då lägger vi honom i sin säng så att han får somna in där. Det kommer vi nog att prova.

• Tant C

Hej igen... Har inte haft några möjligheter att ta mig till datorn i helgen. Här har även vi råkat ut för ett rejält bakslag inatt... Maken tog över efter mig och har tassat ända sedan i torsdags natt, vilket har gått bra. Hon har oftast vaknat lika ofta som förut, men varit betydligt lättare att söva. Alla nätter har hon klarat sig helt utan mat fram till 06!

Så inatt blev det min tur igen att tassa och cirkusen satte igång redan kl. 10. Jag vet inte hur många gånger jag var uppe och kl. 02.00, när jag var så trött att jag såg i kors, gav jag upp! Är så arg på mig själv idag! Missen var väl att utgå ifrån att natten skulle bli lugn, så jag hade inte stålsatt mig för så enorma protester. Hon blev lugn så fort jag tog upp henne, men betedde sig annars precis som Newatthis dotter. Tog bara någon sekund sedan jag lagt ner henne VARJE GÅNG så gallskrek hon och låg på tvären i sängen med benen utanför spjälorna ovanför spjälskyddet. Jag tassade i 45 minuter, gav sedan upp och testade allt jag kunde komma på (helt fel, jag vet!) och ammade slutligen i vår säng. Då blev hon lugn, och sov sen där resten av natten.

Newatthis - jag håller med dig, blir också orolig att hon ska göra sig illa! Om inte annat så vet jag att hon kommer vakna snart igen om hon mot all förmodan somnar tvärs över sängen sådär också, så det känns inte bra. Jag funderade inatt på om hon skulle få sova på en madrass på golvet i stället så får hon böka runt bäst hon vill, men jag vet inte... Hon är ju jättetrött, men det känns ju som att man bara väcker henne när man måste lägga till henne i sängen hela tiden.

Det som gör mig osäker på hur jag ska bete mig är att hon håller på att lära sig krypa, och hon betedde sig på samma sätt när hon lärde sig vända på sig och röra sig på golvet. Jag blir rädd att hon behöver närheten för att allt är så nytt för henne och att det skrämmer henne. Hon har också börjat skrika när främlingar pratar med henne. Måste bestämma mig för om jag ska fortsätta tassa eller om jag ska börja igen om några veckor när det lugnat ner sig. Fast med henne känns det som att det alltid är nåt!

Ska fundera under dagen! Kram på er alla tassare!

• Squeezetoy

Här har vi lite sämre nätter igen. Sonen står sig inte längre på den gröt/vällning han får på kvällen. Han är hungrig på efternatten vilket leder till lite stök och tidigare amning änförut samt att det lätt blivit fortsatt snuttande då efter amningen.

I vilket fall så testade vi ju nästa steg, 12mån på gröt/välling, men då blir han så dålig i magen att det inte är värt det. 6-8 kletiga bajsblöjor om dagen som gör rumpan illröd. Nej, då sover jag hellre lite sämre. Det är ju en övergångsperiod som det inte funkar. Nu är det 8mån som gäller på gröten/vällningen till kvällen. Vi provade även att bara blanda i lite 12mån, 1/3, i kvällsvällningen (i övrigt ren 8mån) men till och med det lilla gjorde att det blev fart på magen

• santanas

Nu har maken tassat i tre nätter då jag arbetat min natthelg. Sonen har haft ett eller några uppvak runt 23-tiden men sen somnat om och fått flaska vid 04-tiden.
    Det är ett enormt framsteg.
    Nu är jag ledig två nätter så det ska bli intressant att se hur det blir med mamma närmst spjälsängen Glad om det går lika bra.
    Jag hade ju en snurrnatt med fem kvart av gråt i förra veckan men jag stod på mig och tänkte att han får amma nästa gång han vaknar oavsett om han bara sover 10 min. (vilket han inte gjorde utan ca 2,5 timma till 03.40) och det har jag/vi haft jättenytta av.

Jag tar inte upp honom då han gråter för han blir etter värre utan jag väntar ut frustrationen och allt sjavande i sängen. Han börjar vända sig runt på mage nu och tvärs över sängen osv

Tack för tråden med en bra metod i alla fall

• Alvi

Hej didilej! Jag vill bara tacka för hjälpen du har gett!
    Du gav mig några ord när jag hade ett bakslag för nån vecka sen, som jag glömde tacka för...

Tack!! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m32018501.html

Heidi på fjället, utgången mjölk, hur uttalar man Toffifee? Allt du undrar, har Effellarna svar på!
  • didilej

mewe - låter som en bra plan. Tycker alltid själv att det känns skönt då man liksom har en strategi för hur man skall göra och inte bara famlar runt i blindo

Tant C - tråkigt med bakslag! Vi hade ju också ett rejält bakslag då jag tog över tassandet efter pappan. Och då lillen skulle lära sig att krypa hade vi också några oroliga nätter så jag förstår att dessa två i kombination gör att det är lite rörigt på nätterna för er nu. Till tröst kan jag säga att vi faktiskt hade bara en _riktigt_ rörig natt både då jag började tassa och då lillen skulle börja krypa, resten gick ganska smärtfritt. Hoppas att du kommer fram till en beslut om hur ni skall göra som känns bra för dig!

Squeezetoy - Tänk att det var så stark reaktion på 12 månaders gröten! Kanske mjölken på något vis är mera "ospjälkt" i den och därför påverkar lillens mage (bra att veta i så fall!). Vi ger bara vanlig havregrynsgröt och den funkar bra så vi fortsätter nog med det Kanske du kunde försöka ge lite mera/kraftigare mat dagtid också ifall du märker att han är hungrig på morgonnatten, det är ju inte bara kvällsgröten som spelar in?

santanas - skönt att det går framåt

Sisu - TACK !!! Och TACK också till alla andra som har sagt snälla saker om mig i tråden. Jag kanske inte alltid kommenterar det ni har skrivit men jag gömmer alla snälla ord i mitt hjärta (som min kära mor brukar säga).

Här har lillen nu i två morgnar i rad vaknat halv 6. I morse tassade jag och preciiiis då han skulle somna om började grannhunden skälla vilt och lillen blev tvärpigg och det var bara att göra morgon medan jag muttrade eder om grannar i allmänhet och hundar i synnerhet. Nå, då jag kom in i köket var det alldeles gyllengult av solen som sken in och då jag satt där med en varm mugg kaffe i händerna och med en liten som läste sin pekbok med lilla, lilla pekfingret och sa "ättä, dä-dä" och däremellan skrattade så det bara bubblade var jag bara så lycklig över hur underbart livet kan vara... också klockan 6 på morgonen

• Tant C

Didilej - tack för värmande ord. Faktum är att denna natt gått MYCKET bättre, så det kanske är som för er! Fyra uppvak totalt, varav ett där hon somnade om själv, men jag behövde aldrig ta upp och det gick ganska fort att söva om henne. Jag har upptäckt att jag ska (återigen) AVVAKTA, även innan jag tar upp henne. Om jag låter henne skrika i 10 sekunder till så lugnar hon oftast ner sig, åtminstone inatt. Jag räknade helt enkelt till 10 varje gång. Håller också med om att livet kan vara underbart kl. 6 på morgonen, åtminstone såhär på våren! Man har ju definitivt lillan att tacka för att man tar sig upp samma tid varje morgon, vilket lär ska vara bra för oss! Fast en liten sovmorgon skulle ju inte sitta helt fel, det måste jag ju ändå medge!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola