Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

kuango skrev 2012-03-25 20:22:05 följande:
    läggningen gick superbra! hen somnade utan allt gråtande, hen bara gnydde lite och verkade mer säga "nu vill jag ligga och sova, bli klar med lägga-ritualen så jag kan få sova!"
  • ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-03-26 21:52:53 följande:
    Tack Isola!
    Hur gör man när barnet är sjukt och behöver tröst ofta och vaknar ofta? Precis på samma vis?
    Tänkte fråga er här också om vad ni tycker. Det är så att till helgen ska vj flytta till hus och sonen kommer få möjlighet till eget rum. Ska vi lägga honom där från natt 1 eller ska vj köra på en övergångsperiod och att vi börjar med att han får sova inne hos oss i sin säng? Hur skulle ni gjort? Risken är ju stor att man får springa många många ggr till hans rum? Men många säger ju att deras barn sov bättre när de fick eget rum.
    jag hade lagt i eget rum direkt, lekt där på dagen och sen lagt på kvällen. KOLSVART sovrum. Jo, man får tassa genom att gå ut och in mera, men kanske är det vad ni behöver?

Sen sa jag att det tar tid innan allt sitter, och i ert fall tror jag det kan ta upp till en månad innan ni känner en viss stabilitet. Om man har misslyckade "metodningar" eller rutiner bakom sig så tar det längre tid att införa nya. Ju mer man gör samma desto mer blir det samma.

Ang. sjuk är min erfarenhet att man behöver sin sömn som bäst då, inte mera oro. Vissa kan få tassa lite extra men det är allt man gör. Förutom att man tittar till sitt barn extra, ger medicin om så skulle krävas. Men jag gör allt detta när min son sover. När jag går och lägger mig tar jag tempen och kollar av läget. Sen går jag oftast upp och kissar på natten då går jag också in och kollar av om det behövs.

• ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-03-27 09:37:38 följande:
    Har en fråga. Om bebisen bara ligger och bökar och inte kommer till ro. Vad gör man? Gnyr och håller på men skriker inte. Om jag däremot tar bort handen så skriker han. Skriket stegras inte och jag tar inte upp honom men han kommer inte till ro. Jag tar bort, lägger på, tar bort och han fortsätter böka och gny. Så kan vi hålla på hela natten... Vad gör man i detta läge?

Ingenting, detta är ingen "söva metod" det är en lugna ledset barn metod.

Då måste man lära sig lyssna av bättre. 
  • ModestyBlaze
    skogsvitter skrev 2012-03-27 14:47:40 följande:
    Om ett barn ligger och bökar en hel natt utan att komma till ro och utan att somna så är det ju något som fattas. Modesty skrev inte att du inte ska göra något alls, hon skrev att man då måste lyssna av bättre. Något stör ju så pass att bebisen inte kan somna. Hungrig, ont i magen, ont någon annanstans, för varmt osv.

Och hon skrev anledningen till varför det kan ta en månad, eftersom ni provat så många olika saker och kontinuiteten inte finns där ännu.

Hur var det, hade ni provat mjölkfritt till honom ännu?

Tack för att du förtydligar åt mig. :)
  • ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-03-27 13:54:08 följande:
    Du skriver att man inte ska göra ngt alls. Jag ska alltså tassa och ta bort sen när han skriker så tassa igen? Så kan jag få hålla på hela natten då? Han kan vara tyst 20 min sen börjar han igen så tar det en kvart innan han somnar, bökar utan ljud i tio min sen gny och skrik igen. Så håller det på... Men det finns väl ingen genväg? Av vilken anledning skulle det ta en månad för just oss?

Nej, det finns ingen genväg, det är just där skon klämmer. Har man tassat 1 gång och sen varit inkonsekvent i detta (räcker med en fel omgång) som ni ju hade, då tar det ÄN längre tid att tassa om. För vissa går det lättare för andra längre tid.

Jo, att böka, kny, gruffa och smacka m.m. det är tillåtet anser jag. Det kan man få sköta själv. Men när han blir ledsen tassar man tyst och går UT innan de somnar så de lär sig somna själva. Så man tassar LUGN, inte till sömns, då blir du redskapet som är knutet till sömnen. Så skall det inte vara.

Som att amma till sömns, har man skapat en rutin att alltid amma till sömns tror sen många att de måste amma om vid uppvak, förälder som barn. Vill man ha det annorlunda tar det tid att göra nya rutiner, Turen är att små barn är lätta att lära om men har man "testat" lite olika eller avbrutit en metod, ja då tar det längre tid för en ny. Barn har lätt för att bli ororliga om man har en orolig eller otålig förälder, även om detta beror på trötthet hos föräldern som längtar efter bättre sömn.

Så odla tålamodet här är du rar, och är du som jag, inget har, ja då får man odla målmedvetenheten och jobba målmedvetet. Så är det bara. Sen går det lite upp och ner för vissa, allt beror på hur man hanterar detta. TAr men det som ett nederlag och ojar sig, jag då är det ett faktum. Andra är coola och tar det mest som det är, en gång ingen gång och hoppar upp på banan igen. då är det oftast över mycket fortare. 

Oro och ängslan är den största boven i all barnavård, detta bör man göra allt för att bli av med i första hand. Om då rutiner och struktur bidrar till detta (som det gjorde för mig) är det bra. Men gör det inte det, skall man inte hålla på med det. Alla måste må bra, vuxen som barn.

Ni måste hitta er balans i tillvaron så du kan njuta och vara glad. För oss var det rutiner och förutsägbarhet. Inget annat.   
  • ModestyBlaze

Att vara flexibel är för mig att ha ett schema som är anpassat efter barnet. Säg att de är kvällströtta men morgonpigga. Att då ha ett rigidt schema säg 20-08 är att inte vara särskilt flexibel. Men att anpassa och ha det då säg 18-06 det är flexibelt i min värld.

Min erfarenhet är också att barn gillar när man är konsekvent, men det utesluter inte flexibiletet. Dock mår de flesta av oss bra av rutiner och förutsägbarhet är min erfarenhet. De flesta som jobbar äter lunch säg 12 och redan kl. 11.30 kurrar magen. De flesta äter och sover någorlunda regelbundet och mår oftast bäst av det. Men sen finns vissa om inte mår bra av detta, som bara måste få ta dagen som det kommer. Mår barnet bra är alla nöjda, mår barnet inte bra kanske man måsta vara flexibel nog att anpassa sig till att ha rutiner som passar just barnet.

NEJ, jag tror att vissa barn mår bra av att ha det lite si och så, men de flesta gillar FÖRUTSÄGBARHET. Att veta så här är det, någon bevakar mina intressen och jag slipper oroa mig för vad som skall hända.

Så för mig är skillnaden stor på konsekvent, förutsägbar och att vara nyckfull och oförutsägbar.     

• ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-03-29 10:52:01 följande:
    . Varför vaknar han alltid så fort? Vad kan jag göra? Ngt annat/mer än att tassa?
    Jag skulle tagit bort nappen, då det är svårt att tassa med napp. Men detta har jag redan skrivit spaltmeter om. Läs bakåt i tråden. ;)
  • ModestyBlaze
    fuchsian85 skrev 2012-03-29 17:08:00 följande:
    Hej! Jag har en son på 3 månader som jag snart ska försöka få till lite nattningsrutiner med. I dagsläget somnar han enbart i famnen och vill sedan fortsätta sova där. På dagtid är det omöjligt att lägga ner honom, men på nätterna fungerar det oftast bra. Nu samsover vi, men jag skulle gärna vilja att han sov i sin egen säng. Jag spänner mig så när vi sover ihop att jag nu bitit sönder en tand! Är det verkligen för tidigt att börja med tassmetoden när de är 4 månader? Jag läste någonstans att mellan 4-6 månader var en bra tid att skapa läggningsrutiner.
    Jag försöker läsa på lite om olika metoder innan jag börjar, så jag har några frågor som jag skulle vilja ställa.
    Ammar ni fortfarande? Hur vet ni när barnet vaknar på natten om det ska tassas eller tas upp för att äta?
    Hat massa mer frågor egentligen, men jag vet inte hur jag ska formulera mig så jag börjar såhär! Tack!
    Hej,

du kan ju börja tassa läggningarna om du vill, det är liksom en början att lära sig lägga sig vaken och somna själv. Ny matad och klar.

Börja där är min tanke.

Tanke 2, sätt larm på när du tänker mata så behöver barnet inte vakna för att få mat. Men de flesta behöver inte mata mer än 3 ggr/natt typ säg 22-01-04 allt annat bör du kunna tassa tycker jag.

• ModestyBlaze
    Isola80 skrev 2012-04-04 11:08:10 följande:
    Jaha, vad hände nu? Haft en usel natt med många uppvak. Natten innan det sov han 20-6.30, och natten innan det var också usel. Så konstigt. Dessutom har läggningarna varit jätte jobbiga. En liiiten förkylning har han fått, max 38 grader, lite snuva och lite hosta. Fattar inte att han blir så påverkad av det att han inte kan sova. Eller så är det något annat. Men det är väl bara att hoppas på att det går över. Fortsätter tassa...

Ställ en kastrull med kokat vatten och lägg i hackad lök i den och ställ under spjälsängen när du går och lägger dig. Höj huvudändan med 7 cm hjälper också mot snor.

Då sover många bättre. Sen, en gång ingen gång. GÖr ingen stor grej av detta utan ta det lugnt och fortsätt som om allt är som det skall. Förmedla lugn och trygghet. 
  • ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-04-03 12:59:59 följande:
    Har alla i denna tråden tagit bort nappen? Alltså, hur funkar det? Blir det inte vilda protester om barnet är väldigt kär i napp?
    Hur skall du tassa om du springer upp och stoppar i en napp hela natten? Lite kontrapruduktivt tänker jag.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola