Någon med överfunktion i sköldkörteln (hypertyreos) och gravid?
Hej!
Jag blev gravid när jag gick på behandling för min överfunktion! Åt Thacapzol under första tiden av min graviditet. När jag fick reda på att jag var gravid ringde jag min läkare som då sänkte dosen. Jag blev opererad för min överfunktion när jag var i vecka 11. Tills dess åt jag alltså Thacapzol. Jag var JÄTTEOROLIG!! Men min läkare sa att narkos är ingen fara eftersom de väljer att använda ett särskilt narkosmedel för gravida och visst det är inte så bra att använda mediciner under graviditeten men det är bättre än att modern mår dåligt! Det som kunde hända enligt min läkare var att fostret kunde få hudförändringar, men i väldigt sällsynta fall. Jag skulle inte vara orolig utan njuta av min graviditet, lätt! Iallafall jag mår bra och det gör mina bebisar i magen med, är gravid med tvillingar och har gjort extra ultraljud pga twins och vad de kan se ser de friska ut.
Alla säger att man absolut inte ska bli gravid, men det händer och då verkar det ändå inte vara så farligt. Jag läste artiklar där folk i allmänhet rekommenderade att man skulle göra abort. Jag blev livrädd!! Men läkare rekommenderar absolut inte abort!
Hoppas det går bra för dig och att min lilla historia kan lugna dig lite iaf!
Lycka till och Grattis!