Vem är rädd för svarte man..?
jag lekte den som liten och har aldrig kommit på tanken att det är en man av afrikanskt ursprung som avses... en gubbe klädd i svart, som en lieman ungefär...
jag lekte den som liten och har aldrig kommit på tanken att det är en man av afrikanskt ursprung som avses... en gubbe klädd i svart, som en lieman ungefär...
jag ska fråga min farmor, det var där vi lekte mest.
just det...svarte petter kallade vi leken, det är så länge sen
Jag kollade upp det här med svarte Petter o det är ju ett kortspel som går ut på att förloraren sitter med spader knäckt, Men det är också den holländske "tomten" St Niklas, (biskop) hjälpreda, som delar ut presenter o godis till barnen den 5/12. En svart man i färgglada kläder.. jag hittade gamla bilder på "Zwarte Piet"
www.adevents.nl/images/ZwartePiet.jpg
På något sätt kommer det säkert därifrån..
jag håller med om ord o utryck som kan anes stötande eller kränkande ska undvikas.. i just detta fallet är vi många som ine har assosierat leken med en svart man utan en svart klädd man. Det är ju sedan av hänsyn man ska respektera folk och om någon känner sig kränkt så får man unvika de orden. Jag sa negerboll när jag var liten, men tänkte aldrig på en svart man så heller...det var bara en kaka för mig men efter som det är ett kränkande ord och så laddat undviker jag att säga negerboll, vi säger chokladboll istället. min syster är gif med en svart man, de bor i usa, där är det inte acceperat att använda ordet neger- då ÄR man rasist...