TomMon skrev 2008-04-23 16:51:54 följande:
Sofia t skrev 2008-04-23 16:39:16 följande:
För att få resurser krävs en utredning och en diagnos, annars har inte många skolor råd med dessa resurser som du menar, tyvärr.
DET är olagligt! Enligt skollagen behövs ingen diagnos. Som lärare SKA man skriva in vilka åtgärder som behövs i åtgärdsprogrammet OAVSETT om rektor anser att det finns resurser eller inte. Bara då kan föräldrarna överklaga. Skriver man inte in behoven i åtgärdsprogrammet blir ett överklagande mycket svårare eftersom det ser ut som om lärarna inte anser att behovet finns och det är skolan, inte föräldrarna, som är de som ska avgöra vilket behov av stöd en elev har.
Min son har en diagnos och resurser så det är inte det det handlar om. Han kommer säkert ALDRIG att nå kursplanens mål. Vad jag var ntresserad av att veta var vilka för och nackdelar andra ser på att gå om ett år - inte vad som borde göras istället (vilket ni naturligtvis också får diskutera, eftersom det är viktigt det också, man kanske i en annan tråd?).