• Xarxa

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

*lägger i favoriter*

• Xarxa
    Styrkekram skrev 2008-05-08 08:44:05 följande:
    Det skadar ju inte att smörja även om man misstänker att det inte hjälper. Då har man iaf försökt =)Bristningar är ju hormonella oftast..
    Det finns ju tydligen två olika sorters bristningar. En sort som beror på hormoner (och som man inte kan göra något åt), och en som beror på att huden tänjs ut (och där kan man hjälpa till genom att smörja och hoppas på det bästa ).
    Jag läste nånstans att ju yngre man är vid graviditeten desto större risk är det att "drabbas" av hormonella bristningar. Jag smorde iaf med olja under hela förra graviditeten och slapp allt vad bristningar heter. Jag smörjer den här gången också och hoppas slippa det nu också.
  • Xarxa
    Styrkekram skrev 2008-05-11 22:13:14 följande:
    Antar det. Vill testa på nån katt. Svårt att se på sig själv. Om jag inte får nån fästing på hela sommaren så vet jag ju inte om det är pga sprayen eller tur Katter får däremot jämt fästingar så där är det lätt att testa. Om de vill bli sprutade på förstås hehe
    Bara jag har fått tag på timjan så kan jag prova på vår katt här. Stackarn fick ju borrelia i höstas, och det vill varken han eller jag (eller plånboken ...) vara med om igen ...
  • Xarxa

Ni som använder nässelte, gör ni eget eller köper färdigt?

• Xarxa

Jag hittade en havrepeeling i "vår" blogg häromdagen. Det står att man ska använda apelsin, men det har jag inte hemma. Däremot citron. Vågar jag prova det istället tro? Det är peelingen till ansiktet alltså

• Xarxa
    Miss T skrev 2008-05-22 18:20:31 följande:
    Jag har skrivit det receptet men pinsamt nog har jag inte provat det. Och jag kommer inte ihåg varför man skulle ha apelsiner heller. Det stod varken man måste eller inte ta apelsiner. MEN jag gissar på att i apelsiner finns det flera/andra(?) vitaminer som är bra för hyn. Eller så är den inte lika sur. Har tyvärr ingen aning.  
    Äh, då får jag väl testa då
  • Xarxa
    smucken skrev 2008-06-08 21:51:06 följande:
    Oj vad jag har bränt min rygg!!!Att man aldrig lär sig...Har smörjt med aloe och lite olika oljor, är det nån som vet om det är någon olja som är särskilt bra dumma solälskare?
    Fortsätt smörja med aloe vera, det är det bästa.
  • Xarxa
    Miss T skrev 2008-06-10 09:24:06 följande:
    Just det! Det har jag läst för läääänge sen. Men fy va svårt, jag tränar 2ggr i veckan och måste göra WO efter det och sen en grovtvätt som jag försöker dra ut så långe det går... Var det du som sa Änglamarks Sensibel är sååå bra för CO. Är det Coop eller Ica som har det? 
    Änglamark finns på Coop.
  • Xarxa

Jag har blivit jättetorr på hela kroppen! Vad göra? Jag funderar på att blanda aloe vera och olivolja, kan det vara bra?

• Xarxa
    imsel skrev 2008-07-10 21:59:16 följande:
    Började tänka på en sak när ni pratade om proteiner..Om håret inte "tål" proteiner, märker man det direkt, eller kan det ta ett tag??Jag skrev ju tidigare att mitt hår blev helt konstigt efter jag tvättat.. Det blev som torrt och så kändes det som att jag hade typ wax eller nåt i håret, torrt och fettigt på samma gång.Kan det ha att göra med att jag hade Naturelle smultron som ju innehåller protein?Fast jag har ju använt det basamet förut, utan att det blivit så konstigt.. fast kanske inte tillsammans med rasullera, som jag tänkte var orsaken till mitt konstiga hår..hade ju änglamarks balsam nu sist, och det blev inte lika hemskt.Nån som har lite spekulationer?
    Jag kan ju bara spekulera som så ... att när jag har använt rasullera och naturelle smultronbalsam, och håret blev hemskt! Fett och märkligt torrt samtidigt ... Var tvungen att tvätta om det med bikarbonat nån dag efteråt för jag stod inte ut.
  • Xarxa

Bara nyfiken ... Varför kanel? *funderar*

• Xarxa
    Glass skrev 2008-07-17 22:49:42 följande:
    Jag måste få fråga er som vet...Jag är gravid nu, det är därför som jag inte hinner vara här inne så mycket, men jag kommer tillbaka Jag måste bara fråga, det kliar på mig. Det är inte helt ovanligt har jag hört, men vad kan jag göra för att lindra det?
    Klåda under graviditet kan också tyda på nersatt leverfunktion eller något sådant ... har jag hört. Fast det beror väl på var det kliar kan jag tänka mig. *känner mig som en glädjedödare* Grattis förresten! När är det dags?
  • Xarxa

Ja, bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite ...

Själv har jag bara sju veckor kvar till beräknad ankomst, och nu börjar det gå seeegt! Hoppas du mår bra i övrig?

• Xarxa

Jag har köpt små söta glasflaskor för ca en femma styck på second hand .

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård