-
Vilket baksam använder du? Och tvättar du med honung och balsam i hårbotten? Har också torr hårbotten och tvättar just nu med honung och bikarbonat vilket funkar helt ok, men är ju alltid kul att testa något nytt .NoMatter skrev 2008-05-18 18:20:08 följande:Jag har haft jätteproblem med torrt hår/extremtorr hårbotten. Nu har jag tvättat med honung och balsam i en knapp månad och håret är som nytt. Jag är HUR nöjd som helst. Använder honung i mitt torra ansikte också och t.om det är mjukt som en barnrumpa numera. SÅ skönt att slippa klåda och irriterad hud/hårbotten och ett hår som inte flyger omkring.
-
Ni som kör co med änglamarks balsam, vilket använder ni (om det finns olika alltså)? Ska snart åka hem till Sverige på semester och tänkte fixa med mig ett litet lager tillbaka. Änglamark funkar bra för co väl?
-
Emre o Leo skrev 2008-06-07 21:33:37 följande:
Jag har läst lite i de gamla trådarna, men har några frågor till er som inte använder schampo. Hur ofta tvättar ni håret? Jag använder stylingprodukter, vilken metod är bäst att använda sig av?Jag tvättar mitt hår en gång i veckan (fast det är inte jättefint de två-tre sista dagarna, så då brukar jag ha det uppsatt) med bikarbonat+aloe vera-gelé+honung (ska testa balsamtvätt snart igen) och sedan balsam och honung i längderna. Stylar med honung och en produkt från shockwaves (utan silikoner och annat). Har letat efter ett bra ekologiskt stylingpreparat i evigheter och inte hittat något som passar mitt hår än, så använder detta sålänge. Någon gång i veckan stryker jag på två droppar jojobaolja i topparna.
Fast allt beror ju på vad du har för hår? Mitt är torrt (!) med väldigt känslig hårbotten, tjockt, långt och lockigt.
Vill du ha tips på produkter och annat, kolla lockig.se! -
HATAR frisörer som låtsas att det lyssnar och sen ändå kör sitt eget race och gör det de själv vill. Är ju liksom inte så mycket man kan göra när de klippt för mycket! Skitstörigt!Antitrend skrev 2008-06-15 16:50:13 följande:Och jag gick med 3 decimeter jämnlångt, sen länge no poo:at kanonfriskt hår och bad att få det "lätt uppklippt"...Jag lämnade salongen med sönderslicat hår MINUS 16 cm, fast vi pratade LÄNGE och lungt om vad jag ville uppnå.*sur och ledsen*
-
Blir lite avundsjuk när jag läser om era fina hår, mitt är verkligen inte så. Det blir iofs inte så fett, men det är verkligen inte fint efter några dagar. Kan typ ha det utsläppt två-tre dagar och sen måste jag sätta upp det. Borstar iofs aldrig håret, kan ju ha något med det att göra också... Tycker bara inte om när håret blir så milt och fluffigt och lockarna går ut. Fast kanske skulle borsta och blöta håret efter några dagar? Något som i alla fall är väldigt bra är att min kliande hårbotten helt är borta och mitt supertorra ansikte mår bra. Har dock hormonfinnar kvar, men de får jag leva med...
-
Jag har faktiskt en gles träkam som jag kammar igenom håret med varje gång jag ska tvätta det (dvs en gång i veckan) och då brukar håret bli fint. Har bara inte funderat på att göra det innan. Skyller på att jag är gravidmosig i hjärnan... Ska testa det och se om det blir bättre.
Upplever ni någonsin att håret får som en beläggning? Jag har tyckts att det känts så nu ett tag och tvättade faktiskt med schampo en gång och det blev bra. Gjorde dock en superinpacking efteråt. -
Tänkte bara höra (vet att ni skrivt det förut men hittar inte) med er som älskar kokosolja, vilket märke är det ni använder? Har inte provat den ännu men är väldigt nyfiken (speciellt som många här verkar älska den), skulle vilja ha en bra kroppsolja som går in i huden lätt och snabbt.
-
Ok, tack! Ska testa den.Miss T skrev 2008-06-22 10:48:10 följande:Jag använde Crearomes kokosolja. Enklast att få tag på om du har deras återförsäljare eller på bodystore.
-
Mitt ansikte var också fettigt förr (eller det blev superglansigt några timmar efter tvätt) samtidigt som det var jättetorrt. Plus att jag hade finnar. Så jag har nog alltid felbehandlat min stackars hud med en massa uttorkande skit istället för att ta hand om den. Nu tvättar jag varje kväll med olja (mest för att jag sminkar mig varje dag), olivolja de flesta dagar och en gång i veckan ocm. Någon gång gör jag honungsmask också. Oavsett om jag tvättar med bara olivolja eller ocm så gör jag på samma sätt: masserar in olja i huden, torkar bort med tvättlapp med varmt vatten några gånger. Smörjer efteråt först med en liten klick aloe vera gel och sen med några droppar mandel- eller jojobaolja. På morgonen smörjer jag ibland med aloe vera+olja, om jag är torr.
Min hy är så mycket bättre nu! Blir aldrig glansig, är inte torr och har mycket färre finnar!
Tog dock ett tag att expirementera fram, så jag håller med spiritsinlove, prova! -
Ett jättebra ställe att läsa om de olika oljorna är shenet.se. Klicka på "sök" och skriv sedan i den olja (eller annat) du undrar över.yatsy skrev 2008-06-26 14:34:30 följande:vad är avocadoolja och morotsolja bra för? och tistel? alltså om det är nått speciellt man ska ha dom i åtanke för förutom olja :)
-
Emre o Leo skrev 2008-06-27 22:08:32 följande:
Hur ofta kan man tvätta håret med ägg? Vi ska ha kalas här imorgon och jag vill inte gärna tvätta med schampo, vill inte heller börja testa nån ny metod när det kommer folk (och jag ska klä upp mig). Jag känner att jag behöver tvätta det (kommer inte dra ut på tvättarna desto mer förrän efter semestern eftersom vi ska på flera bröllop). Kan jag tvätta med ägg igen (tvättade med det i förrgår)? Måste i så fall och köpa bättre balsam förstås (eller iaf kolla om det finns soliconer i mitt).Tänkte bara påminna om att tvätta bort silikonet från förra inpackningen (om det fanns i den alltså), antingen med godkänt schampo eller en ordentlig bikarbonattvätt. Det räcker inte med ägg och det är väldigt viktigt att få bort alla gamla rester i håret för att no ´poo verkligen ska fungera. Kanske du redan vet och redan har gjort, ignorera i så fall mitt inlägg . -
...eller det var väl du som använde inpackning förra gången? Jag kanske är alldeles snurrig i huvudet?
-
Emre och Leo, som de andra har skrivit så tror jag inte du kommer få några bra resultat av att göra co och annat lite då och då (och speciellt inte om du använder balsam med silikoner). Känner du att detta inte är en bra tidpunkt att experimentera, så skjut helt på det tills du är redo och använd tiden fram tills dess till att leta information, kolla vad andra med din hårtyp använder och kanske börja köpa några produkter. Ska man köra på no ´poo är det viktigt att ge det tid och att göra det rätt. Det tar ett tag (för de allra flesta i alla fall) att hitta den metod som passar dem bäst och man behöver experimentera lite. Och håret blir oftast inte bra på en vecka. Hoppas det ordnar sig!