Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Nyfiken tittar in, min dotter HATAR hårtvätt, hur gör jag för att fasa ut schampoo? Borde man även sluta använda balsam på henne? Hur får man då ut alla tovor som blir

• SaramedM

Hon är 4 och jag har tvättat henne sammanlagt 4 gånger med schapo! ( sista veckorna för att det var så strävt och tovigt)

Hur får man hennes hår att inte vara så strävt och tovigt? för det var hela anledningen att jag börjad med schampo. Innan hade jag bara tvättat med vatten

Pormoicheia skrev 2008-05-25 16:09:21 följande:
    Hur gammal är dottern?Att fasa ut betyder ju att man i princip tvättar mer sällan och lär hårbottnen att den inte behöver producera så mycket fett så snabbt(produktionen styrs ju av efterfrågan).Dom 2 första stegen är iaf. att dels späda ut schampot (använda mindre mängd till tvättarna) samt att helt enkelt tvätta mer sällan.Balsam går ju att använda bara det inte innehåller silikoner så balsam behöver man ju inte sluta med.Dock bör man väl kanske se över valet av balsam.
  • SaramedM
    Styrkekram skrev 2008-05-25 16:28:32 följande:
    Använd bara balsam istället. Schampo gör håret mer strävt och tovigt. Köp Coop x-tra eller Änglamarks balsam. Massera noga, noga in i hårbotten och låt sitta i en stund, skölj. Mjukt och fint hår!
    Ok!
    Ska testa det, hur ofta tror ni man måste använda balsam och inte bara vatten?
  • SaramedM

Hur skulle ni börja om ni hade mitt utgångsläge:

-torr kliande hårbotten
    -tvättar varannan dag med apotekts shampoo för känslig hårbotten
    -tunnt och flygigt hår som jag nästan måste ha mouse i för att få någon fason på
    -jobbar så att jag möter kunder varje dag, måste se fräsch ut

Har läst på mycket spännande här!

• SaramedM
    Miss T skrev 2008-06-22 12:21:54 följande:
    Glass och SpiritinloveJag vet att Head&Shoulders är fy fy fy. Men så länge jag inte kan hitta ngt bättre vill han inte byta. Jag har tänkt köpa Urtekrams schampo till honom men vet inte om de har nåt mjällschampo. Det här flingorna, är det hans hårbotten som är så torr att det flagnar? isf får jag göra en inpackning med det samma!!!
    Hoppar in med ett tips, vet inte om det är bättre men apoteket har ett schampoo för torr hårbotten

Jag använder det just nu men späder det med mycket vatten
  • SaramedM
    Miss T skrev 2008-06-22 12:51:05 följande:
    Tack för era råd tjejer! Han har mellanting mellan blond och rött hår. Just nu är håret ganska långt, har inte klippt sedan slutet av vintern. Ska be honom boka en tid hos frisören. Då vet jag hur jag ska göra. Tack igen. SaramedMVa heter schampoot?
    ACO Schampoo för torr hårbotten
  • SaramedM

Hur illa är det?

NoMatter skrev 2008-06-22 13:08:16 följande:
    www.aconordic.com/default.asp&pid=24...Ingredienser och deras funktioner
    AquaDisodium Laureth SulfosuccinatCocamidopropyl BetaineSorbitolPEG-7 Glyceryl CocoateSodium Laureth SulfateLaureth-3Sucrose CocoatePEG-150 DistearatePhenoxyethanolGuar Hydroxypropyltrimonium ChloridePanthenolSodium ChloridePropylene GlycolBenzoic AcidDisodium EDTALactic AcidDimethicone Propyl PG-Betaine

• SaramedM

Hur illa är det?

NoMatter skrev 2008-06-22 13:08:16 följande:
    www.aconordic.com/default.asp&pid=24...Ingredienser och deras funktioner
    AquaDisodium Laureth SulfosuccinatCocamidopropyl BetaineSorbitolPEG-7 Glyceryl CocoateSodium Laureth SulfateLaureth-3Sucrose CocoatePEG-150 DistearatePhenoxyethanolGuar Hydroxypropyltrimonium ChloridePanthenolSodium ChloridePropylene GlycolBenzoic AcidDisodium EDTALactic AcidDimethicone Propyl PG-Betaine

• SaramedM

Har ni nått tips för mina torra ben och fötter?

Jag får som torra rutmönster på benen och vet inte vad jag ska göra för att bli av med det!

• SaramedM
    mejram skrev 2008-06-25 13:12:19 följande:
    Vad scrubbar ni med? FÖr jag håller med om att det behövs
  • SaramedM
    Magrat skrev 2008-06-25 13:18:11 följande:
    Skrubba antingen bara med scrubbvantar (finns på Åhléns, Bodyshop, etc) eller blanda socker och olja och gnugga på.
    ok, ska handla på vägen hem

Sheasmör, vad är det?
  • SaramedM

Tack för era svar om torra ben i går, scrubbade med olivolja och socker och det var jättefint!

Men jag har en fråga till; jag har dålig cirkulation ( tror jag) i benen för det är ständigt vita fläckar på den. Inte så värts snyggt med sommarkläder kan jag lova

Är det scrubba ofta som kan hjälpa ? För det finns ju en del krämer på apoteket men de känns inte så himla miljö och hudvänliga om man säger så....

• SaramedM

Magrat; tack för svaret!

Vart kan man köpa tistelolja? För det låter inte som nått jag sett på ica direkt

• SaramedM

Bor i huvudstaden, ska ta en tur in till city nästa vecka och spana lite i den butiker som finns där

Magrat skrev 2008-06-27 09:02:01 följande:
    Kallpressat tistelolja kan man hitta i en del hälsokostbutiker (såna som har både hudvård och mat). Vissa större matvarubutiker har börjat få in kallpressade oljor såsom avocadoolja, druvkärnolja mm. (Såg båda dessa av ett annat märke än fontana på ica vid Fridhemsplan igår. Dyra, men de finns i alla fall att få tag på...) Minns inte om du skrivit var i landet du bor. Crearaome har inspirationsbutiker där man kan köpa deras sortiment i flera städer. Gå in och titta på www.crearome.se/ Vissa webshopar har tistelolja: www.sannanature.com/ har stora förpackningar och inte billig frakt, men de är billiga på literpriset. 80 kr för 1 liter tistelolja.
  • SaramedM

Gryningen är jättebra!

Dit ska jag ta en tur på måndag medans bussarna fortfarande går.

Magrat skrev 2008-06-27 09:17:49 följande:
    Ok, Stockholm kan jag. På Folkungagatan har du en butik som heter Gryningen. De har en del oljor till bra priser i matsektionen. Jag köpte tistelolja och solrosolja för runt 35-45 kr för en halvliter har jag för mig. De har även billiga produkter från Urtekram, Weleda och några till om du vill titta på tandkräm och sånt. I Gamla Stan har du Moonsun som är en riktig gottebutik. De har Crearomes varor och även om de är lite dyrare än det du hittar på hälsokosten, har du verkligen allt samlat där. Och ofta i lite mindre flaskor så man kan testa några oljor som man är nyfiken på. De har dessutom eteriska oljor, emulgeringsmedel, tomma flaskor och andra tillbehör förutom lite färdiga produkter från Dr Haushka (eller vad märket nu heter) och någon fler.
  • SaramedM

mrs Elliott skrev 2008-06-27 09:52:49 följande:

Svar på #907Vita fläckar kan vara hudsvamp också.Det är jättevanligt när man börjar vara ute i solen att man får vita fläckar på huden.badda med tea-tree.
    nej det är det inte, ser likadan ut på vintern också men då slipper jag visa det för resten av världen
  • SaramedM

Om man inte orkar bråka med att avgifta håret är Urtekrams produkter en bra idé då? Fungerar det att gå direkt från vanliga schampoon till deras?

• SaramedM

Tant Elin skrev 2008-07-02 21:46:52 följande:

kanske måste avsluta med en ordenlig sista tvätt innan, för att få ur alla gamla rester från silicon och dyl. Tror dom flesta använder bikarbonat tvätt för att tvätta ur gammalt "skit"
    ok, hm, undrar om min kliande torra hårbotten klarar bikarbonat
  • SaramedM

Tant Elin skrev 2008-07-02 21:54:18 följande:

har också kliande hårbotten, men det har blivit mkt bättre. Gnuggar in lite jojoba olja i håret kvällen innan jag ska tvätta och jag tror banne mig det fungerar Kör iof CO, men sulfatfritt shampo måste ju vara bättre än vanligt iaf
    Ja jag tänker det, frågan är om man törs testa urtekram utan att ta någon rengöringskur först? jag hoppas det finns på den hälsokost jag kommer till imorgon
  • SaramedM

mejram: ok, tack för svaret
    Hm , då är det nog ingen vits för min hårbotten kanske

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård