Inlägg från: Legewiel |Visa alla inlägg
  • Legewiel

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Stort grattis till babyn! :D

• Legewiel
    Haraaz skrev 2008-05-01 22:29:27 följande:
    Är sodium laureth sulfate vattenlösligt, isåfall varför skulle det vara skadligt om det ändå sköljs ur?
    SLS är ett rengöringsämne som finns i såväl starka medel (som dem man skrubbar badrum med) som i det schampoo du häller i ditt hår och på din hud. Det torkar ut något fruktansvärt, tar bort allt naturligt skyddande fett från din kropp och ditt hår och bidrar till den cocktail med "gifter" som moderna människor lever med. Mysigt, inte sant?

Därför använder jag inte sånt skit till min kropp och jag undviker också i mån av möjlighet att använda starka medel i mitt hem. Tallsåpa/grönsåpa, citronsyra och ättika är det som faktiskt oftast rekommenderas av proffs på städning!
  • Legewiel
    spiritsinlove skrev 2008-05-02 12:58:47 följande:
    LegewielJag tycker du ska köpa det där finska balsamet. Var ovanligt få ingredienser i det, plus att alla var godkända. Luktar gott och var bra också (dock bara testat en gång, CO:ar inte så mycket nu). Men jag tänker absolut använda det ibland samt ta med på resor o.s.v.
    Jag har faktiskt köpt det nu Har inte hunnit använda det dock men tyckte det verkade super med så få ingredienser (var ungefär samma som i Coops balsam dock) och så luktade det inte så mycket heller! Har annars varit nöjd med Coops men tycker inte om doften på det så dethär blir nog bra tror jag
    Jag använder inte heller så mycket balsam nu (tvättar med rasul oftast och har i liite balsam sen) så den flaskan lär nog räcka länge

Vad bra att du fick tag på det i Sverige också!
  • Legewiel
    tidskriftssamlaren skrev 2008-05-20 20:24:31 följande:
    Jag använder också Coops extra. Tycker det är hur bra som helst. Men gillar variation och provar gärna något annat snart. Bara någon ger mig ett namn, för jag är inte kunnig inom det här området.
    Jag tycker Erittäin Hieno Suomalainen Hiushoito är det bästa balsamet för CO Hade Coops tidigare, men detta är mycket bättre enligt mig. Säljs i vanlig matvaruaffär i Finland (vit liten flaska med blå text) och i speciella "finska affärer" i Sverige.
  • Legewiel
    smucken skrev 2008-05-22 21:35:06 följande:
    Nu har jag köpt rasullera. Älskar det! Både till ansiktet och håret.Tänkte berätta om min 5åriga dotter. Hon hon såg när jag tvättade ansiktet och undrade vad det var. Jag berättade och hon ville genast prova!Kan ni tänka er lyckan hos en 5åring, som får smeta in hela sig , kroppen, håret, ja ALLT med lera och mamma tycker att det är helt ok!Det gorde succe!!!
    Haha vad sött!
  • Legewiel

Jag har tyvärr kommit fram till att enbart oljor räcker inte för min hud, eftersom det är inte en frisk, normal hud då jag har atopiska eksem. Jag behöver något mera återfuktande då min hud är så torr att det knastrar om den, samtidigt som jag måste dämpa eksemen och inflammationen som kommer med dem.

Därför tänkte jag testa Kunzea-kräm (får importera den också från Sverige som allt annat...). Jag vet att det var någon tidigare i tråden som testat den, men jag tänkte fråga er alla om något har några erfarenheter av dessa två produkter jag tänkte testa:

www.rapsodine.e-butiken.se/
    www.rapsodine.e-butiken.se/%2D0005

Har redan kollat upp på Shenet att de inte innehåller några produkter som jag inte alls kan acceptera, även om där finns konserveringsmedel och liknande. På sikt skulle jag även vilja testa att blanda egna salvor, har sett ett fint recept på Shenet på ringblomssalva för eksem, det verkar inte alldeles för avancerat Men jag behöver något som lindrar NU, så jag hoppas detta kunde bli bra... Vad tror ni?

• Legewiel
    PrettyUgly skrev 2008-05-28 08:51:11 följande:
    Huuu stackars dig, atopiska eksem är inte kul. Har själv haft problem med det men nu är jag faktiskt helt eksemfri och inte ens torr i huden. Får jag fråga vad du har provat? Fast om du är som jag så lär du väl ha testat det mesta. Min erfarenhet är också att oljor absolut inte räcker när man har eksemhy.
    Ja du, jag börjar väl ha provat det mesta Om du har lyckats bli problemfri får du hemskt gärna tala om vad som har funkat för dig! Nu blir det lite långt tror jag men here goes;

Lite av det jag testat:
    Bassalvor, många olika sorter (alla med mineralolja...). Kortison (använder jag fortfarande, mellanstark dos, när eksemen blir för svåra). Elidel - ny forskning, skulle ersätta kortison. Funkade inte och senare skrevs det om att den kan ha svåra biverkningar så den skrotade jag genast!
    Tabletter, både med antihistamin och såna som dämpar klåda.
    Behandling med ljus, ett sorts milt solarium men ljus som inte skadar huden på samma sätt. Helt ok, men behandlingen är dyr så jag får den inte så ofta.

Naturmedel:

Oljor, många olika sorter. Tabletter med vitaminer som ska vara bra för huden. Zona -kräm, rätt ok men dyr och innehåller tyvärr mineralolja. Haj -kräm (!) görs på nån biprodukt alltså inte hajar, ska vara bra mot eksem men funkade inte. A-creme - överlägset bäst hittills, dämpar eksemen riktigt bra men tar inte bort klådan och är VÄLDIGT dyr, 15 euro för en liten burk...så den använder jag mest till ansiktet.

Har en del tips sparade som jag inte provat än och nu skulle jag alltså vilja testa Kunzea -kräm, som också är rätt dyr men det är jag ju van med...

Till hösten då mina besvär blir värre, överväger jag faktiskt att skaffa en långärmad undertröja i dermasilk (www.medeca.se/se/dermasilk/dermasilk.html) och testa att sova med den på natten, eftersom jag då kliar sönder mina armar utan att jag kan hindra det.

Tja, har någon erfarenheter eller förslag så får ni gärna kontakta mig Ska nog beställa dendär Kunzeakrämen så får jag testa den också.
  • Legewiel

Tant Elin skrev 2008-05-29 11:35:56 följande:

Jag älskar kunzea krämen, den har gjort att mina eksem läkt ut helt Använder exklusiv fuktighetskrämen också den är lite tjockare än bodylotionen. Stora tuben finns oparfymerad, kostar runt 100:-.Har jättemkt av deras produkter, då tvålen inte innehåller sls, och balsamet är jättebra till SMT.
    Åh vad roligt att höra, jag ska genast beställa! Fast jag inte har några pengar som vanligt... (studerande). Det är så irriterande med eksem, jag har lagt ut suuupermycket pengar på att försöka sköta om min hud och ändå blir det aldrig bra :/

A-creme för 15 euro burken är ju sjukt dyrt, och hittills är det det enda som hjälper.
    Rapsodines produkter är ju också rätt dyra, speciellt när jag får betala frakt till Finland också...så jag hoppas de är dryga och hjälper bra då :P
  • Legewiel

Whintra: Jo, mina eksem blir också värre då jag stressar...men till skillnad från min mamma (som har liknande problem) så blir jag aldrig av med dem. Hennes försvinner när hon kan ta det lugnt och sköta om sig, det gör inte mina.
    Det blir lite bättre till sommaren pga solen, men helt fri från besvär blir jag aldrig utan kortisonhjälp, och det vill jag ju inte använda jämt. Vintrarna kan vara ett riktigt helvete ibland, men det är så olika...i perioder är jag riktigt bra, och sen utan någon orsak (som jag ser det) så blossar eksemen upp på nytt. Jobbigt, men jag ger inte upp med att försöka hitta något som hjälper

• Legewiel

Propyless ska jag också testa och Omega-3 brukar jag äta sporadiskt på vintern, borde kanske skärpa mig och göra det regelbundet Vatten undviker jag också så mycket det går, duschar en gång i veckan max och smörjer in mig med oliv/rapsolja.

Tack för alla tips och kommentarer Jovisst passar jag på att köpa hem massor när jag är i Sverige, allt är ca 1/3-hälften billigare hos er...

Apropå hår då, så ser mitt hår inte nytvättat ut om jag inte tvättat med rasullera, som tyvärr är lite uttorkande. Med CO eller vatten så är det halvfett, hur mycket jag än masserar, men det går bra om jag ska vara hemma ändå. Borstar jag ordentligt med svinhårsborsten blir det lite bättre så testa det

Jag har nog inte riktigt tålamod att vänta på att håret ska sluta producera fett utan tvättar hellre med rasullera + balsam när det känns FÖR fett, orkar inte bekymra mig om det också när jag redan pysslar så mycket med min hud!

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård