Inlägg från: Yohanna85 |Visa alla inlägg
  • Yohanna85

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

jag har nu börjat med mandelolja i ansiktet. Har problemhud, tror det beror på hormoner. Men vill inte förvärra det. Men jag är känslig, och tycker den är skön. Antingen tvättar jag mig med weledas mandellotion eller mandelolja (apotekets) sen smörjer jag mig med aleo vera gele, och kanske två droppar med mandelolja, annars blir jag stram och torr.

Jag är rädd för att detta kanske inte är bra för min hud, jag har fått en del finnar, småbölder runt munnen nu, inte så mycket små knottror som det står att man kan få av mandeloljan. Har använt i en vecka nu. Ska jag fortsätta"? jag ska gifta mig om 2,5 mån. Och jag vill ha fin hy tills dess, ska snart börja äta p-piller som stabiliserar mina hormoner.

Men har någon mer här inne, varit med om att huden blivit MYCKET bättre efter ha börjat med naturligt, olja osv. Jag vill vara säker att jag väljer det rätta för mig, Jag använde dermalogicas förut och tyckte om det med, men jag gillar känslan efter mandeloljan jag är inte stram eller torr.

Oj vikket långt inlägg det blev nu hoppas jag inte skrev för mycket strunt och konstiheter.

• Yohanna85
    NoMatter skrev 2008-05-31 00:02:15 följande:
    Jag läste någonstans, minns tyvärr inte var, att man kunde bli mycket sämre innan man började bli bättre av aloe vera. Så det kanske är den som orsakar problemen?
    jaha okej, jag har använt aleo vera gelen ett tag, fast har dock gjort ett uppehåll eftersom den tog slut och börja nu igen för en vecka sen. Kanske det som gör det? har läst någonstanns att huden avgiftar sig från om man använt vanlig kosmetika.

Men det gör inget just nu, jag vill bara att det lugnar ner sig till bröllopet om 2,5 mån. Så man inte får täcka en massa finnar, ush. Jag får mest på hakan, som jag har läst mig till att det kan vara just hormoner. Och det kan man inte göra så mycket åt.

Men jag förvärrar inte problemen då med att använda aleo vera och mandelolja? Jag tänkte först vänta med detta till efter bröllopet men har inte hittat någon bra produkt för min hy, jag blir gärna stram. Men inte nu. Så om den känns skön borde den väll vara bra? =) förhoppningsvis
  • Yohanna85
    mejram skrev 2008-05-31 12:58:40 följande:
    Yohanna - hur ofta tvättar du enligt din procedur? Min hy mår verkligen mycket bättre när den får vara ifred. Numer kommer det bara vatten och annat i ansiktet när jag duschar, 1-2 ggr/vecka. Oftast bara vattnet som rinner när jag sköljer håret - ingen annan rengöring - och lite olja efteråt som insmörjning.
    jag har förut tvättat morgon och kväll... men har nu ett tag slutat tvättat på morgonen! om det händer består det endast av kallt vatten, och det har varit hårt att sluta med morgon tvätten för mig, har gjort det i många många år... men märker hur irreterad och röd jag blir efter morgon tvätt. Så nu är det kapish. Men måste dock ta en tuss med vatten och tvätta av efter basironet jag har på finnarna, som jag punktbehandlat. Inte bra att ha kvar det under dagen. Men jag tvättar inte ALLS ansiktet på morgonen som jag gjort förut. Så det är ett stort steg för mig. =)

Annars tvättar jag av ansiktet på kvällen med mandelolja eller mandellotion (weledas) jag är lite sminkoman, så jag har alltid smink! men dock mineralssmink =) så det känner jag måste jag tvätta bort. Gör även OCM ¨nån gång i veckan.
  • Yohanna85
    Björnmossa skrev 2008-06-01 14:12:29 följande:
    Det kan även vara att du lutar ansiktet i handen mycket, när du sitter och läser eller så. Men det har du säkert redan tänkt på.
    ja jag försöker tänka på det men jag kanske gör det ialf =P sitter
    men jag har fått detta efter förlossningen, satte in en hormonspiral, sluta amma och börja med minipiller. så hormonerna har nog kört bergodalbana på sista året.
  • Yohanna85
    Styrkekram skrev 2008-06-01 14:47:37 följande:
    Jag pratade med en hudterapeut en gång om finnar just på hakan och käken och enligt henne berodde det på att man inte skötte magen ordentligt. Fundera på det. Bajsa varje dag
    tack. =) det ska jag försöka göra, hehe- kanske man ska köpa proviva eller sånna naturpiller som innehåller bra bakterier? jag vet att jag har en krånlig mage, men just nu har den inte krånglat så mycket som för ett par år sedan, men det kan ju vara det fast man inte har ont eller är allmänt kass i magen kanske
  • Yohanna85

Emre o Leo skrev 2008-06-07 21:33:37 följande:

Jag har läst lite i de gamla trådarna, men har några frågor till er som inte använder schampo. Hur ofta tvättar ni håret? Jag använder stylingprodukter, vilken metod är bäst att använda sig av?
    jag tvättar en gång i veckan, jag spraya håret mycket förut. men undivker det mycket nu, gillar inte den torra känslan... men kanske händer en gång i månaden. Annar stylar jag med aleo vera gele om jag vill gå lite styr på håret. Har även köpt ett speciellt spray utan skit i, men tycker inte om den. Finns de som gör sitt eget gel, vax men det har jag inte prövat har nöjt mig med aleo gelen och spray max en gång i månaden. Och mitt hår har blivit mycket mycket bättre efter jag slutat sprayat och fönat håret som jag gjorde förr!!
  • Yohanna85

jag fick en aleo vera planta av min sambo igår och bröt av och dutta det på min akne och lät det sitta över natten, och nu är det så jag undrar om man kan gå ut och sola idag utan att tvätta av det?

Det har gett efter lite "fläckar" men vet inte om det är för nu har mina sår efter aknen börjat läkt ut inatt efter aleo veran, så nu är det mest sårskorpor. Men jag vill inte få värsta pigment fläckarna efter aleo veran om jag nu solar med det. Någon som vet?

• Yohanna85

jag känner ibland speciellt nu att jag vill spy och ge upp naturlig hudvård. Har mandelolja som tvätt och aleovera som återfuktare. Det har bara gått tre veckor och jag kan se antydan att det börjar läka ihop aknen, MEN när det kommer de dagar man ser ut som en storsårskorpa i ansiktet då vill jag bara skita i det och börja med dermalogican igen.

Jag får inga små pipplor, av mandeloljan så jag tål den, tycker den är skön. Men har varit van med tvättgele och annat förut. Har alltid hört att olja täpper igen, jag vet idag att det inte gör det. Men men jag behöver lite feedback! Höra allt bra med naturlig hudvård. Orkar inte ha torr/fet/akne hy längre

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård