• Miss T

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Sheasmör kan också finnas i flytande form. Har endast sett hos Crearome. Själv tycker jag det är lite bökigt med fast sheasmör. Det smälter inte lika lätt som kokos, man får hålla på mer.

• Miss T

Magrat
    Det står inget om kallpressad eller raffinerad på Crearomes hemsida.

• Miss T

tyresö
    Du måste massera in havret i håret. Det är så dem suger upp fettet. Hjälper inte om bara pudrar över håret. Ta en näve o börja massera in i en del avhårbotten. Gå vidare till nästa del. Kamma eller skaka bort överfödet med fingrarna. Sen tar du svinborsten o kammar bort resten från håret. Det krävs mkt borstning för att få bort allt. MEn sen är håret "torrt" med mkt volym.

Det låter lite konstigt men alla Noo ´Poo metoder (ägg,bikarbonat, WO eller CO) kräver mkt massage och nogrann sköljning. Nu kan jag känna efter i duschen om håret fortfarande är fett och därmed avgöra om jag behöver skölja mer. 

• Miss T

mejram
    Det har jag hört talas om, SO. Är det nån slags nästa nivå..? Men när kan man prova på det? Tex då när det har gått 10 dar upp till 2 veckor innan mitt hår börjar bli smutsigt. Är det då jag kan prova borsta bort allt o låta hårbotten sköta sig själv. Just nu låter bara jobbigt. Jag är fortfarande "beroende" av min rasullera.

• Miss T
    Majbjörn70 skrev 2008-06-28 12:51:59 följande:
    Brukar läsa här i tråden men har ännu inte kommit så långt som till att testa nånting. Men är som sagt nyfiken. Men! Det där med NW och SO och jämförelsen med hundar och fåglar får mig lite avskräckt faktiskt. Jag tycker personligen att hundar luktar jätteäckligt och vill verkligen inte eftersträva det. Blir det inte lite samma sak med oss människor då om man skulle sluta helt att ens duscha håret med vatten?Menar inte att låta dryg eller provocera, är bara nyfiken.
    haha, det har jag inte ens tänkt på. Att hundar o fåglar kör med noo ´poo.
    Jag kan säga för min del att jag inte eftersträvar det heller. Jag kan tänka mig dra ut på tvättarna i flera dar tills det blir smutsigt. Kan inte tänka mig sluta duscha. Jag känner mig fräsch och pigg efter en dusch, även om det är bara olja och vatten.
  • Miss T

Emre O Leo
    Det finns på Åhlens och Kicks. Jag gick också runt band frisörer o salonger men nope. Kicks blev det tillslut.

• Miss T
    Emre o Leo skrev 2008-06-28 22:23:56 följande:
    Jag bor på ett alldeles för litet ställe för att ha såna affärer Närmaste är 25 mil bort
    Ok, va synd! Men har ni nån affär som säljer hårspännen,kam o andra hårprodukter? Måste inte vara stora varuhus som Åhlens. Kicks är ju ganska litet men det är "koncentrerat" på hårvård o skönhet. Prova liknande fast mindre affärer hos dig.

Får jag fråga vart du bor? Själv bor jag i Göteborg.
  • Miss T
    Emre o Leo skrev 2008-06-29 18:09:50 följande:
    Jag bor i Gällivare. Jag har kollat på coop (2st) och på Lindex. Ska åka på stan imorgon och kolla. Har en coop kvar att kolla på, där har dom lite mer smink och sånt så kanske det finns där. Dessutom har vi en naturfrisör som jag kan gå till och se om hon har. Efter det så ger jag nog upp Jag antar att inte Ica har om inte coop har. Men min bror kommer upp från Östersund om 2-3 veckor, så om inte jag hittar får han köpa med sig en
    ok. är naturfrisörer såna som har icke-animaliska produkter eller är det mer ekologiska o fairtraide produkter. Isf kanske hon har en såndär "vegan-borste". Det är som svinborste men själv "borsten" är gjord av växt(vet inte vilken, men att den är ick-animalisk) istället för svinhår.
  • Miss T

Magrat
    Du tipsade om Granit som har en träkam för några tjugo. Tror du den funkar? Jag menar om den är "tillräckligt" jämn.

• Miss T
    Magrat skrev 2008-06-30 12:15:37 följande:
    Träborste var det jag hittade. Har bara sett den en gång (när jag köpte den) så jag vet inte om det tillhör deras ordinarie sortiment. Jag är nöjd med den. Tycker piggarna är släta. Den är inte så stor, men å andra sidan är den då smidig att ta med sig om man reser bort.
    Hmm... är det den som har små "kulor" som sitter på piggarna. Isf tror jag jag har sett det annanstans, fast då heter den massageborste.

Vilka affärer kan man hitta en träkam annars?
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård