• Magrat

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

En sammanfattning på engelska om för- och nackdelar med silikon. Längst ned finns en lista på olika vattenlösliga respektive icke vattenlösliga sådana:
    forums.longhaircommunity.com/vbjournal.php&articleid=13

• Magrat

gröna hönan skrev 2008-07-08 11:03:52 följande:

Magrat: Vad är det för hårprylar? Kan du kombiner dem med något annat för att åstadkomma samma effekt? Annars är det nog bara att bita ihop och beställa igen... Dollarn är låg i alla fall. Jag är väldigt sugen på att beställa några flexi8, men de är dels lite dyra, dels har jag för mig att frakten är dyr.
    ...det var just flexi-8 jag beställde...

De hade (har ev fortfarande) en rabattkod där man kan få 10% på varorna eller 'köp 5 betala för 4'.
    Jag var lite tveksam till om de var fullt så fantastiska som en del sa, så jag beställde bara 3. Hur dum får man vara?
    Skulle naturligtvis ha tagit 5!
    Jag beställde en mini, en extra small och en small. Har alltid uppfattat mitt hår som väldigt tunnt, även om det är långt.
    De funkar jättebra. De är jättefina.
    Men jag kan bara göra svansar, halvsvansar och sätta upp flätor. För att fästa knutar och svinryggar behöver jag medium eller kanske till och med large.
    Frakten gick på 7 dollar för de 3 jag beställde. Inte sååå farligt, men det svider lite att behöva göra det en gång till.
  • Magrat

gröna hönan skrev 2008-07-08 11:58:13 följande:

Magrat: Då förstår jag! Jag är mycket sugen på att beställa, jag tycker att de är otroligt fina. SJälv har jag bara hår en bit nedanför axlarna än så länge, men planerar att ha det ner på halva ryggen. Hur långt är ditt hår? Du får bita ihop och beställa en gång till, 7 dollar i frakt var inte så farligt.
    Jag har midjelångt hår och tunna hårstrån.
    Enligt flexi-8 hemsida (www.flexi8.com/flex/index.html)trodde jag att extra small skulle vara perfekt för en hästsvans på mig och small bra för knutar mm, men det behövs en större storlek när hela längden snurras upp.
    Dottern tyckte de var fina, så hon ska få använda de minsta om vi ska bort.
    Jo, jag får nog lov att göra en ny beställning snart. Grrr.
  • Magrat

tyresö skrev 2008-07-08 15:49:17 följande:

Tittade just på flexi-8:s hemsidan, oh gud vad fina de var!! blir sugen på att beställa sådana jag med! Var de lätta att fästa i håret?
    De var relativt lätta, inte så busenkla som vanliga billiga plastiga och hårovänliga hårspännen naturligtvis, men med lite övning är det inga problem i alla fall.
    Jag gjorde en repfläta och fäste den (behövs lite mindre hår att fästa en gjord fläta än en knut/svinrygg). Den har suttit som berget hela dagen.
    Ska prova att kopiera in en länk här får se hur det går:
    [IMG]i312.photobucket.com/albums/ll325/ferretmagic/080708flexi.jpg[/IMG]
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-07-08 18:41:37 följande:
    MagratÅh,va fina!!! Nu vill jag också bestlla, men fy va dyra dem är.  Vilka är det som göra egna krämer osv? Jag har sån lust att börja lite smått o behöver säkert fråga en massa löjliga frågor. Vore bra att veta vilka man ska vända sig till.
    *räcker upp handen*
  • Magrat

Du kan hitta väldigt mycket hos Sanna of Sweden (hette förut Sanna Nature, vilket hemsidan fortfarande heter).
    www.sannanature.com/

De är billiga och har både bägare, burkar, mått, termometer, etc.
    De har också bra priser på många ingredienser, fast de har ofta lite större förpackningar, så det bästa när du startar är kanske att samköpa med någon.
    Första gången man handlar kostar det extra, då skickar de nämligen bara mot postförskott, och frakten blir inte direkt gratis, men då själva produkterna är förhållandevis billiga och du kan hitta det mesta samlat kan det ändå vara värt att titta igenom deras hemsida ordentligt.

Annars kan du när det gäller redskap försöka skramla ihop billiga saker på många olika ställen:
    Termometer - jag använder Ikeas stektermometer.
    Visp - jag har köpt en liten visp på en köksaffär.
    Glasburk - man kan nog hitta bra saker i köksaffärer.
    Mått - gå in på ett apotek och fråga om de har måttskedar eller måttbägare (jag har frågat ibland när jag handlat annat och har samlat på mig tre burkar och en sked, funkar jättebra för att mäta små mängder).
    När du ska mäta vatten i ml kan jag tipsa om att ha en bra våg och ställa den bägare du mäter vatten i på vågen och väga vattnet. Det är noggrannare än att mäta t.ex. 72 ml.
    En bra våg - kolla runt på nätet, det är nästan omöjligt att klara sig utan. Det går säkert, men då måste du hela tiden räkna om gram till milliliter och det är olika beroende på vilken ingrediens det gäller.

Tja, lite första tankar.
    Jag skriver mer om jag kommer på nåt.

• Magrat

PrettyUgly skrev 2008-07-09 10:15:24 följande:

Åh flexi-8 har jag dregglat över hur länge som helst men det känns alltid för dyrt att beställa och så vet jag inte vilka storlekar jag ska ha. Men jag skulle verkligen behöva något hårvänligt (och om det dessutom finns i rosa glittrar så är det ju så bra som det kan bli) just nu när håret är i armhålelängd
    Fast om man kollar runt lite inser man att flexi-8 inte är så dyra. Beroende på modell och storlek kostar de ju 10-19 dollar, dvs de flesta kostar mindre än hundra kronor. Ja, så frakt förstås...

Jag har kollat på alla möjliga träpinnar och -gafflar.
    Många populära (och snygga) produkter kostar 25-35 dollar!!
  • Magrat

Pormoicheia skrev 2008-07-09 22:53:40 följande:

Borde inte hormoner under graviditeten ställa till det med håret?Jag tänkte mest på att hårbottnen kanske producerar mer fett, (likaså hyn) just p.g.a. hormonerna...
    Har jag missat något?
    Grattis!

Absolut att hår och hud blir annorlunda under graviditeten. Ibland bättre, ibland sämre.
    Tänk förresten på att det finns många eteriska oljor som ska undvikas under en graviditet!
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård