Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

MammaMandiz skrev 2008-05-17 23:50:18 följande:
    Just det. Klumpar var det ja.. Jag använder inte så värst mkt bikarbonat. 1 tesked ungefär. Har ca 1 dl vatten. Klumparna kanske har något med temperaturen på vattnet att göra. Jag har tagit kallt vatten. Sen har jag blandat bikarbonat med balsam också. Det verkar funka. Mixtrar för fullt. Har spätt ut babyschampoo med vatten också. Det måste ju vara ganska skonsamt iaf.
    Jag tänker mig att det borde kunna bli svårt att fördela bikarbonatet om du spär ut det så mycket? Hur gör du sen?

Jag brukar inte blöta det mer än att det lätt går att plocka upp lite med fingrarna, men du måste hälla allt över håret eller?
  • Björnmossa
    tidskriftssamlaren skrev 2008-05-19 15:42:48 följande:
    Köpte ricinolja idag på apoteket. Bara frågade efter det och hon gick o hämtade. Jag tittade inte närmare på den utan betalade bara och slängde kvittot. Nu när jag kommit hem ser jag att det står "oral lösning" på, som man tar inför att ta röntgenbilder och så.... Bidde det helt fel för mig, finns det olika sorts ricinoljor?
    Det bör vara samma, ricinolja är kraftigt laxerande och används nog mest på det sättet, jag är alltid lite orolig när jag har det i närheten av läpparna

Apotekarna tror antagligen att vi är förstoppade allihop
  • Björnmossa
    tidskriftssamlaren skrev 2008-05-19 16:21:28 följande:
    Okej...inte in i munnen alltså. Men vad gör jag nu med min olja? Hur använder jag den? Istället för ansiktscreme, eller...hmmm, jag har inte helt hängt med. Det kanske stod i ts, förresten, ursprungliga tråden...?
    Det finns två bra recept i bloggen som är länkad från ts; ett på ansiktsscrub och ett på OCM (oljetvätt).

Jag är svagt sugen på att svälja lite för att se hur det blir, men det är nog nåt jag skulle ångra...
  • Björnmossa

Mina pormaskar är ju också borta!

Jag hade inte märkt nåt. Fick några mensfinnar som jag mot bättre vetande petade på, så hyn är ju inte så bra ändå, men såren läker och det är ju enormt att inte ha pormaskar!

Antar att det kan ha med matvanor att göra också, men jag har ätit godis som om mitt liv hängde på det (det tror jag förresten att det gör) så gissningsvis är det hud- och hårvården.

Dåså. Nu när jag kommit förbi tonårshyn känns de annalkande rynkorna plötsligt som ett stort problem... Hur gör ni? Är det fukt som gäller där med?

• Björnmossa

Kanske ska testa nyponolja då... är det specialbutiker som gäller? Antar att det inte finns på Konsum.

Tack för tipset hörrni!

• Björnmossa

Om vi pratar kemi, det borde ju inte finnas nåt i balsam som gör rent, eller hur? Jag tänker mig att det bara underlättar massagen eftersom fingrarna glider omkring i håret lättare. Alltså att det är en WO med "hjälp".

• Björnmossa
    PrettyUgly skrev 2008-05-25 23:13:17 följande:
    Nu kan jag verkligen ingenting om kemi men jag hade för mig att jag läse någonstans att det var ämnet(ämnena?) som gör att olja blandar sig med vatten i balsamet som gör att det även tvättar rent håret. Det skulle iaf förklara varför balsam tvättar rent. Jag kan nästan få för rent och fluffigt hår av balsamtvätt så någonting i balsam är det ju som tvättar bort hårets naturliga fett.Det är intressant sånt här. Någon som vet säkert hur det fungerar?
    Kanske är så. Jag har ingen aning om hur balsam funkar kemiskt. Jag vet hur tvål/schampo/såpa osv funkar, det är ju molekyler som binder sig med både fett och vatten så att fettet kapslas in och förs bort med vattnet, men balsam har jag aldrig funderat på förrän nu. Hoppas nån annan vet mer om balsam, rasul och bikarbonat!
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård