• Miss T

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Jag provade igen. Nu funkade det - av nån anldening. Typiskt mig att Ricinoljan är slut. Det är asbilligt hos dem ju. 19kr för 100ml istället för 39kr för 60ml på apoteket. Jag köpte rasulera, morotsolja o gurkmejsolja och ngt mer. ska bli spännande!

• Miss T

glass
    Välkommen tillbaka!

Va trist med håret. Jag brukar också va missnöjd efter ha besökt frisörsalonger. Nu gör jag inte det för tiden. Har långt hår också så det lär kosta mer än vad jag har råd med. Toppar gör jag hos en släkting. Smidigt och gratis.

Rasullera har jag använt till och från ca 2 månader (tog mig så lång tid att anv slut på försa paket). Har gjort en beställning på bodystore. I måndags hade jag extremt lite lera kvar. Gjorde en light lera-lösning. Var rädd att det inte skulle göra rent.  Gör som jag brukar göra, blöta håret och sen massera in leran i hårbotten (samma teknik som bikarbonat). Eftersom jag har så extremt lite lera var jag extra noga med massagen. Lät det sitta medan jag tvättade av mig. Sen sköljde jag det med mer massage. Med min vanliga dos av lera brukar det rinna lite lera ner till hårlängderna. Nu hade jag inget sånt så jag sköljde längderna extra noga. Nu, andra dagen efter tvätt är det inte fett. Brukar komma tredje eller fjädje om jag har tur. Är ganska nöjd med resultet med tanke på hur mkt lera jag hade.

Jag tror att det är bra att anv light.-lösning o massera mer noga. Leran är ju uttorkande, inte så bra att ta mkt varje gång.

• Miss T

Maja
    Ploppa håret? Har för mig att det var superbra för lockarna. Annars har jag inget mer att tillföra. Har platt och tråkigt hår.

• Miss T

Håller med Magrat! Aloe vera är super och bekvämare än olja. Jag har faktiskt tom anv det på läpparna en eller två ggr då läppbalsam tog slut. Funkar det med!

• Miss T
    Magrat skrev 2008-05-15 09:30:38 följande:
    Tack för tipset! Nu ska jag köpa på mig rasullera, aprikoskärnolja, jojobaolja och kanske några fler eteriska oljor också! Sandelträ och blå kamomill är jag så sugen på... *tittar i plånboken* Hoppas lönen kommer tidigt denna månad.
    Va gör aprikoskärnoljan? Jag funderade lite på den men jag tog morotsolja o gurkmejsolja(rätt?) istället. Gurkoljan lät sååå bra och hoppas jag inte blir alldeles för orange av morotsoljan.
  • Miss T

Jag tänker ha gurkörtsoljan tillsammans med olivolja eller ngt annat. Det stod att man ska ha ca 5% av det bara. Morotsolja vet jag faktiskt inte va jag ska ha den till. Kan man ha det som "light-bus-olja"?

Det var du som tipsade om Fontanas advokatolja va? Vet du om alla deras oljor är oraffinerade och/eller kallpressad? Tänker köpa deras olivolja. Lite dyrare men förhoppningsvis bättre.

• Miss T

Det var till Magrat. Glömde skriva det innan...

Det var du som tipsade om Fontanas advokatolja va? Vet du om alla deras oljor är oraffinerade och/eller kallpressad? Tänker köpa deras olivolja. Lite dyrare men förhoppningsvis bättre.

• Miss T
    ThisIsMe skrev 2008-05-16 20:50:08 följande:
    Vet någon om man kan ha eterisk olja i kokosoljan?
    Är bara nyfiken, vilken doft tänker du ha? Är det luktfri kokosolja du då? Känns som det kan bli en annan doft till slut.
  • Miss T
    spiritsinlove skrev 2008-05-16 22:02:22 följande:
    Jag köpte Tistelolja på Coop. Deras egna märke (tror jag..det stod Coop högst upp på flaskan och Gourmet längre ner..) 250 ml för runt 26:- Tror ni den kan vara ok? Eller är det något speciellt man ska tänka på när det gäller Tistelolja?
    Japp, det är den jag har också. Jag förvarade den i skafferiet,där det är mörkt. Men jag är inte säker på om den är raffinerad eller/och kallpressad. Jag köpte den som ett prov. Försöker tappert få jag på en "billig" advokadoolja.

Nu har jag hämtat mitt paket. Så glad! Kan nån säga mig hur jag ska anv min morotsolja och gurkörtsolja på bästa sätt? Jag gissar på att jag inte kan använda dem så som det är. ME nhur och med vilken basolja ska jag blanda med? Behöver jag nån stabilisator( så den håler länge?)
  • Miss T
    Glass skrev 2008-05-17 21:14:07 följande:
    jag hade ju tunt som sjutton nu, typ soppa och hällde i och masserade lite snabbt och sköljde ut och det verkade räcka, iallfall den här gången. Mitt hår är ju fortfarande tort och tråkigt efter blekningen så jag ville vara lite försiktig. Nu ska jag låta bli att tvätta håret i många dagar så att det får smörja till sig lite och bli lite finare.
    Så mycket utspädd hade jag också sist. Det funkade bra med mkt massage. Det är faktiskt bättre, att ha utspädd än tjock lera. Verkar som torkar ut håret.

Igår gjorde jag CO och masserade jättenoga och sköljde superlänge. Avslutade med ÄCV. Funkade jättebra! SÅåå glad!!! Tänk att man kan bli glad för så litet....

Förresten, puffar för min fråga om morotsolja och gurkörtsolja. Hur ska jag använda dem för bäst "effekt"?
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård