Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Magrat skrev 2008-05-28 15:52:31 följande:
    Har just läst om miljögifter i solkräm. www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=77405...
    Såg också, det är sånt som mineralsmink är gjort av
  • Björnmossa
    Styrkekram skrev 2008-05-28 20:57:53 följande:
    Det stod bara att zinkoxid inte var godkänt som solskydd, inte att det var farligt. Zinkoxid är bra för huden. Titandioxid är inte heller farligt om den är mikroniserad. De pratade om nanopartiklar som är 1000 ggr mindre än mikropartiklar. De kan alltså gå in i kroppen (vilket mikropartiklarna inte kan) och möjligtvis, kanske om man har extrem otur vara farliga. Sminket är alltså inte farligt på något sätt.
    Det låter bra, är du helt säker? Jag har inte hittat information om partikelstorlek på sminket (däremot läste jag faktiskt att det är nanopartiklarna som är farliga )
  • Björnmossa

Tack för länken, spirits! Jag har googlat och märkt att detta varit på tapeten sen typ i höstas, jag verkar vara lite efter =)

Jag använder Everyday så om de är sanningsenliga så borde det vara lugnt då. Hoppas det... jag som var så glad åt att äntligen vara snygg OCH hälsosam...

• Björnmossa
    Babalu skrev 2008-05-29 13:59:42 följande:
    Först nu ser håret ut som "dag 2" när det är ny"tvättat". Hur lång tid ska man räkna med innan man är helnöjd och har "rent hår jämt"?
    För mig var det en teknikfråga, när jag väl fick in snitsen på massagen blev det rent direkt sen.
  • Björnmossa
    Björnmossa skrev 2008-05-29 16:59:13 följande:
    För mig var det en teknikfråga, när jag väl fick in snitsen på massagen blev det rent direkt sen.
    Fast det var förstås med bikarbonat, inte balsam.
  • Björnmossa
    Yohanna85 skrev 2008-05-31 09:10:06 följande:
    Jag får mest på hakan, som jag har läst mig till att det kan vara just hormoner.
    Det kan även vara att du lutar ansiktet i handen mycket, när du sitter och läser eller så. Men det har du säkert redan tänkt på.
  • Björnmossa
    NoMatter skrev 2008-05-31 22:34:52 följande:
    Jag sminkar mig högst sällsynt men nog vill jag tvätta ur ansiktet, framförallt ögonen, på morgonen. Annars känns det som att jag går i en dimma mest hela dagen eller att jag är sjuk Fast jag använder ju bara vatten i ansiktet. Men du kan nog ha  rätt i att det kan vara en vanesak.
    Jag vill skölja vissa morgnar, då tar jag kallt vatten istället för ljummet/varmt som jag hade förut, och inte så mycket. Typ blöter händerna och drar över ansiktet en gång. Det torkar inte ut mycket alls, och man måste ju få vara blöt ibland. Jag ser till att återfukta ordentligt i samband med dusch och innan jag ska sova istället.
  • Björnmossa
    Miss T skrev 2008-06-05 23:56:47 följande:
    Min fråga, HUR ska jag kunna minska på antal tvätt? "Kan" man hoppa över håret efter träningen o bara tvätta kroppen. Eller luktar det sunkigt o bläää.  
    Jag vet ju inget om ditt hår, men mitt blir inte smutsigt av att jag tränar, bara svettigt. Svett är ju typ salt och vatten och sköljs lätt bort i duschen. Det räcker nog att skölja igenom håret lite och skippa massera. Du kanske menade att du inte vill blöta håret alls, men det skulle jag nog göra, både för svetten och för att det är så skönt att svalka sig efter träning.
  • Björnmossa
    Miss T skrev 2008-06-06 22:38:48 följande:
    Jag tänkte mest på att inte blöta ner det alls efter träning. Har inte vågat prova! Tack för tipset.
    Det kan väl funka beroende på hur du blir, mitt hår blir blött i pannan, men det är ju inte alltid man svettas så mycket. På skoljumpan blötte jag inte alltid håret, det berodde helt på hur ansträngande det var och hur svettig jag blev.
  • Björnmossa
    Popi skrev 2008-07-03 10:03:27 följande:
    Fråga: Har en ovana att sätta upp håret i hästsvans jämt, men snodden sliter ju mkt på håret... o. mjukare snoddar har en förmåga att ramla av än så länge ( har pagelängden ännu ). Vad använder ni andra?
    Jag har tyckt att mitt hår blir mindre slitet när jag kör med klämmor, typ svinrygg. Alltså jämfört med snoddar.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård