• Shorona

Höja pubarna till 20 år eller sänka Systembolaget till 18 år?

Jag tycker personligen att det är väldigt konstiga signaler som sänds ut när det är 18-årsgräns på pubarna men 20 på Systembolaget. Tycker väl att det ska vara 20 år på båda ställena. Vad tycker du?

Om du var tvungen att rösta mellan att dem skulle höja pubåldern till 20 eller sänka Systemåldern till 18, vad skulle du välja då?

I Maj blir jag en Gillerström! Precis som sambon och sonen!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Höja pubarna till 20 år eller sänka Systembolaget till 18 år?
  • isisisis

Tycker de kan illegalisera alkoholen istället!

Sluta sälj den överallt!

• HEL

Sänk på bolaget! Annars får de höja myndighetsåldern till 20 med.

~Embla ღ 060404~ ♥ ~Lill-Bebbe v. 36 ღ BF 080622~
  • Mia83

Om jag måste välja: Höja åldern för att få gå på krogen.

Jag anser inte att 18-åringar ska kunna köpa hem litervis med sprit och sitta och supa obevakat.
    På krogen finns det människor som ser, och om de sköter sitt jobb, säger stopp när det är nog.

Alltså anser jag att det är bra som det är idag.

• Bebis

Vid 18 får man rösta, gå på krogen osv varför man inte ska få köpa alkohol på systemet då tycker jag känns underligt.

Don't Panic
  • MalinI

Mmm antingen det ena eller det andra. Men man är myndig som 18. Då borde allt vara 18, eller så höjer man myndighetsåldern till 20 med.

Mamma till Lucas, Nelly, Cim & BF28/8
  • Agapi

Sänka systemet absolut. Är man mydig så är man, anser jag. Håller med Bebis, mycke konstigt att man får rösta osv men inte köpa sprit. Isf skulle dom höja mydighets åldern med allt vad de innebär till 20.

• Fru Indosaurie

På krogen dricker man under ordnade former, till systemet kan man gå och köpa flera liter sprit och hinka i sig hemma.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Trollet85

Sänk systemet till 18

Eftersom att man är myndig vid 18 års ålder och har rätten att rösta så borde man väl vara stor nog att köpa alkohol också.

• SkåneP

Men, förutom rent estetisk symmetri med en åldersgräns, vad är problemet?

Vad är konsekvensen av de "konstiga signalerna"?

• Applebaum

Slopa åldersgränsen helt, skippa Systembolaget, släpp spriten fri och avdramatisera drickandet!

Svar på tråden Höja pubarna till 20 år eller sänka Systembolaget till 18 år?