• Prinsessan Zelda

tvätta med klorin. Hjälp!

tänkte försöka tvätta lite vita kläder med klorin för det är fläckar som inte går bort på. hur gör man? Ska man hälla klorinet i förtvättsfacket, i vanliga tvättfacket?? eller ha en sån där boll att lägga i?? häller man nåt i tvättfacket så rinner det ner på en gång ju, ska det det??

he he, är inte haj på detta.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Svar på tråden tvätta med klorin. Hjälp!
  • PetraMunchen

Vet inte... men står det inte på flaskan? Du kanska kan ringa Via Direkt? Finns de kvar förresten?

• Prinsessan Zelda

nä, det står inte på...

• annaoedvin

Vet inte heller.. Jag brukar lägga kläderna i blöt med klorin (+ vatten) i en hink över natten innan jag tvättar som som vanligt i maskinen (med tvättmedel för vit tvätt)

• P yret

ja tvättade med klorin för ett tag sen.. ville oxå få det vita vitt.. men blev inte alls stor skillnad! men testa du och säg hur det blev=)

jag hällde i förtvätt, 1-2dl klorin. sen tvättmedel i vanliga tvättfacket.. sedan sköljmedel för lucktens skull.. men jag körde på snabbtvätt.. kanske skulle kört på vanlig tvätt program..

• skorpionen80

Är det bomullskläder? Jag blötlägger dem i en hin med vatter och klorin några timmar innan tvätt, och jag ser skillnad.

• Prinsessan Zelda

då ska jag blötlägga några timmar innan jag tvättar och se hur det funkar

• Yummie

Ja, blötlägga är nog det bästa. Brukar också göra det o ser alltid skillnad.

• warda

nej man ska väl inte lägga klorin direkt i tvättmaskinen?

Brukar blötlägga nån timme innan och sen tvättar som vanligt sen i tvättmaskinen

• Tildamamman

Snabbtvättsprogrammet brukar skippa förtvätten....

P yret skrev 2008-06-30 13:44:00 följande:

ja tvättade med klorin för ett tag sen.. ville oxå få det vita vitt.. men blev inte alls stor skillnad! men testa du och säg hur det blev=)jag hällde i förtvätt, 1-2dl klorin. sen tvättmedel i vanliga tvättfacket.. sedan sköljmedel för lucktens skull.. men jag körde på snabbtvätt.. kanske skulle kört på vanlig tvätt program..
  • Cetsy

Går utmärkt att använda klorin i tvättmaskinen! Tvätten skall vara blöt när du lägger in den och du ska skippa förtvätt och köra 40gradersprogrammet. Hur mycket klorin det går åt beror på mängd kläder och märke på klorinet. 2-4 dl brukar jag använda av klorin jag köper på Ica. Lidls klorin är mycket svagare och då går det åt mycket för att få resultat! Tvättmaskinen behöver inte köras en gång tom emellan tvättarna, sköljprogrammet tar bort alla klorinrester. Har du bara en liten fläck på ett vitt plagg kan du ta outspädd korin på tex en bomullstops och badda direkt på fläcken och sedan köra tillsammans med övrig vittvätt som vanligt. Lycka till!

• Prinsessan Zelda
    Cetsy skrev 2008-06-30 22:52:13 följande:
    Går utmärkt att använda klorin i tvättmaskinen! Tvätten skall vara blöt när du lägger in den och du ska skippa förtvätt och köra 40gradersprogrammet. Hur mycket klorin det går åt beror på mängd kläder och märke på klorinet. 2-4 dl brukar jag använda av klorin jag köper på Ica. Lidls klorin är mycket svagare och då går det åt mycket för att få resultat! Tvättmaskinen behöver inte köras en gång tom emellan tvättarna, sköljprogrammet tar bort alla klorinrester. Har du bara en liten fläck på ett vitt plagg kan du ta outspädd korin på tex en bomullstops och badda direkt på fläcken och sedan köra tillsammans med övrig vittvätt som vanligt. Lycka till!
    tack
  • P yret
    Tildamamman skrev 2008-06-30 21:29:51 följande:
    Snabbtvättsprogrammet brukar skippa förtvätten....P yret skrev 2008-06-30 13:44:00 följande:
    ja men jag satte dit förtvätt på det..
  • Prinsessan Zelda

är såå nöjd. hade lite vita kläder med fläckar som jag inte fick bort. tog en tops och duttade klorin på fläckarna och sen in i vanliga tvätten. det var färger också på kläderna så jag kunde inte klorina allt. och fläckarna är borta

• Nathaliebathalie

Hur länge ska klorinet vara på innan tvätt ifall man duttar det på fläcken? Är rädd att bleka tyget så att det blir en ljus fläck. Och blötlägger ni plagget först? Nån sa att man måste det så att det inte blir en rand?

Svar på tråden tvätta med klorin. Hjälp!