Inlägg från: viljaa |Visa alla inlägg
  • viljaa

Riktigt OVANLIGA namn i er släkt?

moltaz skrev 2008-07-04 08:02:50 följande:

Otania och Appolonia har varit aktuella som eventuella andranamn, eftersom jag släktforskat har många skumma namn dykt upp, här kommer en lista, rolig läsning men kanske inte så mycket för bebben:

Flickor: Gullov, Magni, Malvi, Dordi (väldigt vanligt på 1600-talet), Emerentia, Appolonia, Frestadia, Ingial, Heljan, Märet, Syneva, Rågerd, Gölin, Noema, Elen, Niurenia, Gölug, Ingel, Kjellög, Givlög, Eline, Magnhild, Wili och Mugga.

Pojkar: Hindric, Tanfred, Johannis, Grels, Mickel, Albrekt, Roald, Adami, Janus, Jonae, Justus, Önne, Bure, Canutus, Saebyensis, Ragvald, Niels, Tideman, Mogens, Tillufsen, Joen, Clement, König, Bos, Vastes, Jeppe, Fales, Kettil, Vibjörn, Herse, Fale, Fartegn, Jösse, Skeldulf, Botulf, Finnved, Tyrgil, Sjul, Eysten Alavid, Glymer, Ithar, Vejle, Rodrik, Eibrid.

Off topic men av intresse.. Hur långt bak hittade du dessa namnen??:)
  • viljaa

Kollar igenom släktträdet och hittade även en hel del "Bollor" ;) (Bolla)

• viljaa
    summa21 skrev 2016-01-09 23:54:00 följande:

Jag vet inte hur ovanliga de var då men jag har bland annat stött på stisse, sissa, thoa och lusse i släktpapper. Thoa hade jag kanske inte själv valt...

Även flera Bolla som ju var ett vanligare namn förr.

På 1800-talet började ju trenden med nummernamn. Fanns två släktingar till oss som hette tilee och elve.

I min släkt finns nästan 1 sissa per syskonskara... Vi har många karna också :)
  • viljaa
    summa21 skrev 2016-01-13 09:44:40 följande:
    Ja, jag skulle gissa att alla de namnen nog var ganska vanliga på den tiden. Kommer ni från Skåne? Karna var visst vanligt i södra Sverige och framförallt skåne.
    Min morfars och mormors släkt har bott i nordöstra Skåne sen 1500talet så det stämmer ;)
Svar på tråden Riktigt OVANLIGA namn i er släkt?