• Milletti

Mer besvär som äldre gravid?

Är det någon som som haft flera graviditeter och märker av att det är jobbigare att vara gravid vid 35+? Mina väninnor är strax över 30 och verkar inte alls lida av samma trötthet som jag (38 år). Har ni flerbarnsmammor märkt nån skillnad i era graviditeter?

• Svar på tråden Mer besvär som äldre gravid?
  • Pallas

Jag var 17 fårsta gången och 31 andra gången. Det var stoooor skillnad.

• Moa38

jag var 21 första gången och inte en enda krämpa. nu med fjärde barnet och 34  år är det milsvid skillnad. Denna gången har jag foglossning, sd i massor, sover dåligt, andfådd för minsta lilla. Så ja, det är mkt jobbigare som "äldre" mamma

• Nufsan

Jag var 22 år när jag blev gravid första gången och nu sist var jag 36 och visst var det en enorm skillnad. Jag var mkt tröttare den här graviditeten och allmänt mer otymplig!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • vil70

Jag var 20 första gången jag var gravid och mådde pyton, fick svimningsanfall och mådde mycket illa. Senare mådde jag hyggligt.

Jag fick mitt 5:e och 6:e barn sept-05 och sept-07, mådde lite illa med sonen -05, men jobbade till dagen innan han föddes (vecka 38+2), mådde så bra, började cykla till jobbet i 8:e månaden och var aktiv. Då var jag 39år, många på jobbet tyckte inte jag var klok, att jag borde vara trött och gå hem och vila.

När jag födde lillasyster i oktober-07, så hade jag en bitvis jobbig graviditet, blödningar fr v6-13 (föreliggande moderkaka), vaginos och ryggont. Hade skitdåliga blodvärden från v15 till förlossningen. Var trött hela tiden, men jobbade till jag blev sjukskriven i vecka 35, lillan föddes med akut snitt i vecka 37+2 och allt gick bra, men hade en del problem kroppsligen.

Jag tror själv att jag mådde skit senast pga täta graviditeter, ett missfall däremellan och dålig blodvärden.

Det var min erfarenhet!!

• Fillifjonkan88

Ja märker på vår föräldragrupp där jag är yngst snart 20 och den älsta är 35. Vi som är yngst 20 22 och 27 har ingen foglossingen eller så och mår allmänt bra medan dom lite äldre känner att det är jobbigare. Visst att det är från person från person men kroppen klarar ju av mer påfrestingar när man är yngre och läker snabbare.

• lurv

Fick mitt sista barn för 2 år sedan och var då 42 år. Denna graviditet var den lindrigaste av mina totalt 7 graviditeter. Denna gång kunde jag jobba t o m vecka 28, de andra har jag blivit sjukskriven mellan vecka 8 och 15 pga foglossningar. Dock var denna förlossning den jobbigaste men det är en annan sak

• celine

då ska ja inte skaffa en sladdis efter 30 då. ja e tillräckligt trött nu vid 25 års ålder, fick mina 2 första vid 20 och 21 och kände mig som en människa iallafall, men inte denna gången.

• tristania

Japp, det är stor skillnad. Fick en sladdis för 10 månader sedan, med en ålder på 36 år, och så trött har jag aldrig varit....Usch.

• Norrskenet

Ja, det är stor skillnad! Fick mina första 2 barn när jag var 28 och 30 år. Nu vid 36 års ålder väntar jag mitt tredje o fick foglossning redan i v.18 och sammandragningar också...Bm sa att kroppen har svårare att hålla ihop när man är äldre.

• Milletti
    Svar på #9
    Jag hoppades att ni skulle svara att det inte var nån skillnad men det är väl bara att bita ihop =) Bara att ta det lugnt och vila alltså..
Svar på tråden Mer besvär som äldre gravid?