Förlossningsdepression
Är det ingen av er förlossningsdeprimerade mammor som kommit på tanken att ni kanske inte är lämpade för att ta hand om småbarn? Lösningen är ju i sådana fall enkel. Låt pappan vara hemma istället.
Är det ingen av er förlossningsdeprimerade mammor som kommit på tanken att ni kanske inte är lämpade för att ta hand om småbarn? Lösningen är ju i sådana fall enkel. Låt pappan vara hemma istället.
Jag menar inte att förolämpa någon. Jag bara spekulerar i huruvida orsaken till förlossningsdepression kan vara den stora omställning som det innebär att få barn. Jag inbillar mig att livet blir ganska annorlunda. Vilket inom psykologin brukar sägas vara en huvudorsak till depressioner.
Anledningen att jag överhuvudtaget tar upp detta var att jag för ett tag sedan läste en artikel om att fäder också drabbas av förlossningsdepression. Vilket ju ganska tydligt visar att det inte är förlossningen som är orsaken utan snarare själva omställningen i livet.
Vilket i sin tur ledde mig till spekulationen att en snabb lösning på problemet kunde vara att minska omställningen, dvs fortsätta jobba som vanligt och låta någon annan, som kanske klarar omställningen bättre, ta huvudansvaret för barnet.