Förlossningsdepression
Frida och Pricken:
Denna kommentar skrev jag på din blogg. Men jag skriver den även här på familjeliv så att nyblivna mammors (och pappors) verklighet beskrivs lite mer nyanserat. Jag hade velat veta att det är OKEJ att känna så här och att många andra också gör det! Jag kände mig så oerhört ensam och olycklig, och skämdes så djupt.
Hej!
Jag känner stor beundran inför dig att du vågade "tala" ut om detta, att blotta dig. Min son är nu 7,5 mån och jag älskar honom och tycker ofta att livet med barnet är kul. Så var det inte från början. Jag hade enorm ångest på BB och första tiden (läs månader) hemma med sonen, jag tyckte att jag inte alls älskade honom, allt var jättejobbigt och hemskt. Jag försökte leta efter glädjestunderna (och hittade dem ibland, om än forcerat) och intalade mig varje dag att det är KLART att jag älskar honom! Jag skämdes så otroligt mycket för alla mina mörka tankar, jag kunde ju inte vara normal, "alla andra" tyckte ju att livet med en nyfödd var den underbaraste presenten man kunde få. Jag sjönk inte lika djupt som du, men jag mådde inte heller bra. Jag vågade inte be om hjälp och har sakteligen tagit mig ur det värsta. Jag kan dock fortfarande känna att det är jobbigt att ha blivit mamma, men jag är övervägande glad idag. Stor kram till dig och din familj. Så skönt (missförstå mig rätt) att läsa om hur det var för dig. Veta att man inte är själv om att vara konstig!