• Kalinka

Hur länge är RS-virus "farligt"?

RS-virus är inte ett problem efter 6 månaders ålder, är tumregeln.

• Kalinka
    Heahog skrev 2008-11-08 10:31:49 följande:
    Men vattkoppor smittar ju bara när blåsorna har spruckit & vätskar vid kroppskontakt? De smittar väl inte via luften?
    Vattkoppor smittar extremt lätt via luften. Det är en av de mest smittsamma sjukdomarna.
  • Kalinka
    Kalinka skrev 2008-11-05 23:46:08 följande:
    RS-virus är inte ett problem efter 6 månaders ålder, är tumregeln.
    Jag antar att jag måste förklara vidare. När jag skrev ovanstående hade jag bråttom. RS-virus drabbar alla människor i alla åldrar. Det är ett av alla förkylningsvirus som cirkulerar runtom oss, och oftast vet vi inte att det är just RS-virus vi är sjuka med. För barn under 6 månader (här pratar vi naturligtvis fullgångna barn, för prematurer gäller lite andra regler) kan just RS-virus ge en ssk form av andningspåverkan, som dock är ovanlig. De allra flesta barn som får RS-virus under 6 månaders ålder får en helt vanlig förkylning. Vissa får lite andningspåverkan, medan ett litet fåtal får allvarliga andningssvårigheter och behöver inläggning.

Efter 6 månaders ålder kan RS-virus, liksom alla andra förkylningsvirus ge andra komplikationer, som tex förkylningsastma hos barn. Men de är inte specifika för RS-virus.

Och NATURLIGTVIS är det här inte en fast gräns. Det finns självklart undantag och individuella variationer. Det finns det alltid.
Svar på tråden Hur länge är RS-virus "farligt"?