Hur länge är RS-virus "farligt"?
Det har jag inte en aning om. Har du googlat? Kan tänka mig att det är som farligast under första 6 månaderna, kanske under hela första året.
Det har jag inte en aning om. Har du googlat? Kan tänka mig att det är som farligast under första 6 månaderna, kanske under hela första året.
Syrrans grabb fick RS viruset, men han var förkyld i 2 veckor innan de upptäckte nåt eller om han blev smittad under tiden kanske. ur som helst, han fick andningssvårigheter & började bli blå. Hamnade på barnsjukhus där han fick ligga med syrgas i 1 vecka.
Det beror ju helt på barnets immunförsvar kan jag tänka mig. Ett prematurabarn tex kan ju inte räknas in i de 6 månaderna.
Vissa har kanske svagare immunförsvar, tex de som aldrig ammats, som har sjukdom redan osv.
Ofta helammar man ju inte när de är så stora.
Vad jag vet har ju ersättningsbarn sämre immunförsvar i början, så de är väl mer i riskzonen än bröstbarn.
Fortfarande så är ju det från barn till barn.
Min dotter är 11 år, ammad, rätt frisk men har fortfarande förkylningsastma. Finns perioder när hon blir sämre.
Utdrag från www.vardguiden.se/templates/Article.aspx
RS-virus smittar via fysisk kontakt och genom hostningar och nysningar. Hos små barn börjar RS-virus som en vanlig förkylning. Den svåraste perioden kommer efter två till tre dagar med ansträngd hosta. Spädbarn med RS-virus bör vårdas på sjukhus medan du kan vårda större barn hemma. Sjukdomen brukar gå över på en vecka.
RS-viruset drabbar människor i alla åldrar. Spädbarn och riktigt gamla människor riskerar att få lunginflammation som kräver sjukhusvård. Övriga åldersgrupper, inklusive äldre syskon, får oftast bara en lindrig snuva.
.................................................................
Spädbarn
Det går inte att förebygga RS-virus genom amning.
Om ditt barn är under sex månader är det bra att, i möjligaste mån, hålla det borta från människor som är förkylda.
Finns mera att läsa där, för den som är intresserad.
Jag själv blev varnad för viruset förra våren, då jag skulle åka hem med min son som är prematur,v 33+4, men de sa inte hur länge barnen kunde drabbas osv, bara att man skulle undvika förkylda & dagisbarn samt större folksamlingar samt att man skulle vara noga med handhygienen.
Konstigt att de sa så. Syrrans son var ju inte för tidig & han var dessutom några månader.
Men jag tycker att man ska undvika "sjukdomsspridare" överhuvudtaget när bebisarna är under 6 månader. Finns ju massa annat de dessutom kan bli smittade av, förutom RS-viruset.
Skönt att det funkade för dig med astmamedicinen.
Men vattkoppor smittar ju bara när blåsorna har spruckit & vätskar vid kroppskontakt? De smittar väl inte via luften?