Inlägg från: mommys minute |Visa alla inlägg
  • mommys minute

När börjar man skolan? Hur funkar det?

Vanligtvis sju år, men man får börja vid sex år- skolan brukar reckomendera att man väntar till sju år så att barnet är tillräckligt moget och får vara med jämnåriga, men om du anser att ditt barn är moget och kanske tom redan kan läsa då kanske du ska låta din son börja tidigare om han själv vill, men då vet jag inte hur det blir med förskola om man hoppar över det helt och hållet. Förskolan är tänkt som en sorts långsam inskolning, barnet lära sig grundläggande saker som att sitta still och lyssna, blir bekant med det skrivna ordet etc etc

• mommys minute

Du får välja vilken skola du vill, men du ansvarar för att ditt barn kommer dit säkert. Om en rektor styr två skolor betsämmer rektorn vilken av dessa två som ditt barn får gå på beroende på platstillgång. Anmäl ditt barn i god tid- på våren, då kan ni besöka den aktuella skolan och personalen hinner placera ditt barn på rätt plats.

• mommys minute

med skolpenningen är de flesta rektorer måna om att ta emot ditt barn- jag råder dig att kolla upp några saker som kan ha betydelse för ditt barns skolgång:

-hur stora klasser har skolan?
    -har de specialpedagog som hjälper till med matematik och svenska? I vilka årskurser?(kanske inte aktuellt om nu ditt barn är så duktig att han kan börja tidigare)
    -vad är skolans profil och vilka värderingar vill de ska råda på skolan?
    - vilka fasta aktiviteter har de under skolåret? Visar lite på deras engagemang och kreativitet.
    -sker nåt samarbete mellan klasserna? har de ett faddersystem?
    -Har de en handlingsplan mot mobbing?

• mommys minute

ja, inte lätt när barnet är duktig för sin ålder...men ett år äldre kanske inte är så farligt? Värre vore det om hon skulle behöva gå med ännu äldre barn. Då skulle jag nog begära att hon tillhör en klass i sin egen ålder, men har vissa lektioner med de äldre...

Svar på tråden När börjar man skolan? Hur funkar det?