Inlägg från: Sailor |Visa alla inlägg
  • Sailor

När börjar man skolan? Hur funkar det?

Min son har några år kvar men ändå. Det kan vara bra att veta, är man sex eller sju år när man börjar obligatorisk skola? Väljer man skola själv till sitt barn eller gäller närhetsprincipen?

• Svar på tråden När börjar man skolan? Hur funkar det?
  • Sailor

Tack så mycket för dina svar. Jag ser det som en självklarhet att min son ska börja när han är sex år. Jag själv var alldeles för understimulerad i lågstadiet, kunde läsa flera år innan o jag vill inte att min kille ska ha det likadant.

• Sailor

mommys minute
    Du har rätt. Det är mycket att kolla upp innan, det är nog bra att jag funderar över detta i tid.

Filifjonkan
    Förskoleklass! Vad är det? Förberedande innan skolan? Ska barnet gå i sån ett år innan obligatorisk grundskola?

• Sailor

Nogula
    Beror väl på vad det är för barn man har. Jag ser redan nu på min kille som är två år å sju månader att det blir lagom med ett år tidigare. Han har varit extremt tidig i språkutvecklingen och nu håller han på att lära sig bokstäver o därefter ska jag lära honom läsa. Han är jättesocial och jag tror absolut inte att det skulle bli några problem. Snarare tror jag i hans fall att det är risk för att han blir understimulerad och inte utvecklar sina förmågor så väl som han skulle kunna om han stannar kvar på förskolan tills han fyller sju. Men som sagt, alla barn är olika.

bzzzz
    Om barnet ska börja skolan när det är sex, då ska han väl börja förskoleklass när han är fem, inte fyra?? Är det inte året innan de börjar skolan??

• Sailor

violis
    Låter jättebra. Själv är jag språkvetare och blivande gymnasielärare i svenska och engelska så jag vet hur man lär ut språk.

Det låter i mina öron som om sexårsverksamheten är rätt skol-lik. Men när det börjar närma sig så ska jag verkligen kolla upp. Jag vill ju gärna att han ska få mycket lek och rörelse i sin barndom och ska han börja på sexårs när han är fem och det innebär mkt stillasittande så kanske det är en dålig idé. Tänkte ju att han skulle börja skolan som sexåring, men då blir det ju som femåring kan man säja. Sen är säkert kvaliteten på sexårs extremt skiftande beroende på skola.

Visst är det så att barn kan ligga på olika nivåer beträffande olika områden. Men vissa barn är ju helt enkelt före i det mesta. Och dessa mår ju säkert bättre av stimulans.

Svar på tråden När börjar man skolan? Hur funkar det?